1.          revised 2009 transit services operating budget

 

budget de fonctionnement révisé des services de transport en commun pour 2009

 

 

 

committee recommendations as amended

 

That Council approve:

 

1.         The adjustments to the revenues and expenditures for the Transit Operating Budget as detailed in this report including the following specific changes to the mitigation and incentive programs for a net zero impact on the taxpayer:

 

a. Defer implementing the 7.5 % fare increase planned to commence in April 2009 until July 2009;

 

b. Approve an additional mitigation measure of $31,000 for free tickets (equivalent to one month) for distribution by community resource centres to improve the assistance to those most affected by the strike;

 

c. Proceeding with the pilot U-pass as originally proposed at a semester cost of $125.

 

2.         Fund the operating pressures identified in this report by applying the savings from the reductions in Pay As You Go contributions achieved through reductions in the Transit Capital Budget as follows:

 

a. Reduce the planned procurement of 2009-2010 growth buses by 25 units as contained in the 2009 Draft Capital Budget, reference page 10, for a net savings of $16.3M;

 

b. The reduction of previously approved capital authority for account number 900874, Bus Additions, for a net contribution of $6.4M.

 

 

Recommandations modifiées du comité

 

Que le Conseil approuve:

 

1.         les modifications relatives aux revenus et aux dépenses du Budget de fonctionnement des Services de transport en commun, comme il est expliqué dans le présent rapport, y compris les changements particuliers suivants apportés aux programmes d’atténuation et de mesures incitatives visant à assurer une incidence nulle sur les contribuables :

 

a. l’augmentation des tarifs de 7,5% devant entrer en vigueur au mois d’avril 2009 est reportée au mois de juillet 2009;

 

b. approuver une autre mesure d’atténuation de 31 000 $ en vue de la distribution de billets gratuits par les centres de ressources communautaires afin d’améliorer l’aide apportée aux personnes le plus touchées par la grève;

 

c. la Ville mettra en œuvre le projet pilote de laissez-passer universitaires proposé initialement et que le cout par semestre du laissez-passer sera de 125$.

 

2.         le financement des pressions de fonctionnement exposées dans le présent rapport en y investissant les économies réalisées en réduisant les contributions par répartition, dans le cadre des réductions du Budget d’immobilisation des Services de transport en commun qui suivent :

 

a. réduire les achats d’autobus prévus pour 2009-2010 de 25 unités, conformément au Budget d’immobilisations préliminaire de 2009 déposé, page de référence 10, équivalent à des économies de 16,3 M$;

 

b. réduire l’autorisation des dépenses d’immobilisation déjà approuvée relativement au compte numéro 900874, Ajout d’autobus, correspondant à une contribution nette de 6,4 M$.

 

 

Documentation

 

1. Deputy City Manager, Infrastructure Services and Community and City Treasurer report dated 27 February 2009 (ACS2009-ICS-TRA-0003).

 

2.            Extract of Draft Minute, 4 March 2009 to be distributed prior to Council.

 

 


Report to/Rapport au :

 

Transit Committee

Comité des services de transport en commun

 

and Council / et au Conseil

 

27 February 2009 / le 27 février 2009

 

Submitted by/Soumis par : Submitted by/Soumis par: Nancy Schepers,  Deputy City Manager/Directrice municipale adjointe, Infrastructure Services and Community Sustainability/Services d’infrastructure et Viabilité des collectivités

 

and / et

 

Marian Simulik, City Treasurer / trésorière municipale

 

Contact Person/Personne ressource : Alain Mercier, General Manager/Directeur général, Transit Services/Services du transport en commun

(613) 842-3636 x2271, Alain.Mercier@ottawa.ca

 

City Wide/à l'échelle de la Ville

Ref N°: ACS2009-ICS-TRA-0003

 

 

SUBJECT:

Revised 2009 Transit SERVICES OPERATING BUDGET

 

 

OBJET :

Budget de fonctionnement révisé des Services de transport en commun pour 2009

 

 

REPORT RECOMMENDATION

 

That the Transit Committee recommend that Council approve:

 

1.         The adjustments to the revenues and expenditures for the Transit Operating Budget as detailed in this report including the following specific changes to the mitigation and incentive programs for a net zero impact on the taxpayer:

 

a.                  Defer implementing the fare increase for pass holders from April to July for a revenue loss of ($1M);

 

b.                  Approve an additional mitigation measure of $31,000 for free tickets (equivalent to one month) for distribution by community resource centres to improve the assistance to those most affected by the strike;

 

2.         Fund the operating pressures identified in this report by applying the savings from the reductions in Pay As You Go contributions achieved through reductions in the Transit Capital Budget as follows:

a.                  Reduce the planned procurement of 2009-2010 growth buses by 25 units as contained in the 2009 Draft Capital Budget, reference page 10, for a net savings of $16.3M;

 

b.                  The reduction of previously approved capital authority for account number 900874, Bus Additions,  for a net contribution of $6.4M.

 

 

RECOMMANDATION DU RAPPORT

 

Que le Comité de transport en commun recommande au Conseil d’approuver:

 

1.         les modifications relatives aux revenus et aux dépenses du Budget de fonctionnement des Services de transport en commun, comme il est expliqué dans le présent rapport, y compris les changements particuliers suivants apportés aux programmes d’atténuation et de mesures incitatives visant à assurer une incidence nulle sur les contribuables :

 

a.         reporter d’avril à juillet la mise en vigueur de l’augmentation des tarifs prévue pour les titulaires de laissez-passer, équivalent à une perte de revenue de (1 M$);

 

b.         approuver une autre mesure d’atténuation de 31 000 $ en vue de la distribution de billets gratuits par les centres de ressources communautaires afin d’améliorer l’aide apportée aux personnes le plus touchées par la grève;

 

2.         le financement des pressions de fonctionnement exposées dans le présent rapport en y investissant les économies réalisées en réduisant les contributions par répartition, dans le cadre des réductions du Budget d’immobilisation des Services de transport en commun qui suivent :

 

a.         réduire les achats d’autobus prévus pour 2009-2010 de 25 unités, conformément au Budget d’immobilisations préliminaire de 2009 déposé, page de référence 10, équivalent à des économies de 16,3 M$;

 

b.         réduire l’autorisation des dépenses d’immobilisation déjà approuvée relativement au compte numéro 900874, Ajout d’autobus, correspondant à une contribution nette de 6,4 M$.

 


 

BACKGROUND

 

The 2009 Transit Operating Budget was reviewed by the Budget Challenge Working Group in October 2008 and approved by Council in December.  The transit strike from December 10, 2008 through to January 30, 2009, has had significant impacts on 2008 ridership.  Staff advised Committee and Council with a presentation in February on the progressive resumption of transit services and a number of incentives were approved in efforts to rebuild ridership.  As a result of the strike and the approved ridership incentives, adjustments are required to be made to the previously approved operating budget.  At the Council meeting of February 11, 2009, Council approved the following motion:

 

Moved by Councillor D. Holmes

Seconded by Councillor J. Legendre

 

That staff be directed to bring forward adjustments to the Transit Budget reflecting the costs of any Council-approved mitigation measures on the basis that there will be no net change to the Transit Levy as established in the approved 2009 Budget or resulting in tax increases of any kind.

 

The 2009 Transit Capital Budget was tabled at the Transit Committee meeting of February 9, 2009 for consideration at its meeting of February 18, 2009.  At this meeting, it was deferred until March 4, 2009.

 

This report provides context for the options being recommended by staff, along with the required financial adjustments to ensure there is no net impact to Transit taxation for 2009.

 

 

DISCUSSION

 

Building the 2009 Transit Operating and Capital Budgets with Assumptions

 

In December 2008, Council approved the Transit Operating Budget which included $349.2M in expenditures and $179.7M in revenues for a total net operating requirement of $169.5M.

 

The 2009 Transit Operating and Capital Budgets were built upon assumptions as outlined in the 2009 OC Transpo Marketing Plan.  The assumed increase in ridership of 5.1 per cent was based on:

 

·            continued employment stability based on recent patterns;

·            improvements in service quality while fuel prices were increasing greater than fares;

·            increased service and operational plans to meet capacity and reliability targets.


 

In late 2008, these assumptions were challenged by the rapid drop in fuel prices and a downturn in the economy, which has had a negative impact on the planned ridership through lower employment levels.  Relatively low fuel costs have affected the relative value of transit, while our ridership model points to a decrease of two per cent in ridership caused by the recession.  Compounding these influences, Transit Services suffered a 53-day strike. The ensuing 60-day return to service plan will result in some transit users not enjoying sufficient capacity or access to transit in the short term.

 

Impact on Ridership

 

It was anticipated that 2009 ridership would increase by 5.1 per cent over that of 2008 (ref. Page 1-3: 2009 OC Transpo Marketing Plan), driven largely by service increases and stable economic conditions.  This would have resulted in total ridership of 104.4M.  The strike, however, is now anticipated to cause a loss of 17.5 million riders.  This ridership loss is temporary in nature; the experience of previous strikes in Ottawa, Calgary and Vancouver suggests that rebuilding ridership to pre-strike levels can take from six to 12 months.

 

Economic stability and relatively high prices of fuel, as compared to transit fares, traditionally generated additional growth beyond expectations.  The previous two-year period (2007 and 2008) generated on average one per cent in additional ridership above service growth levels.  The 2009 budget assumed this continued trend.

 

Notwithstanding the drop in economic activity and the significant impact of the strike, the service changes aimed at improving convenience for customers are still expected to generate additional ridership.

 

The ridership trends of the last few years demonstrate that there is a strong correlation between service levels and long-term growth. Ridership will also fluctuate positively or negatively along the growth curve depending on employment and the relative price of other transportation modes over that of transit. On the basis of these findings, and of the 2009 Operating Budget demonstrating a very high revenue-cost ratio for the incremental services, any deferral or cancellation of service changes is expected to limit the ridership of transit and further deteriorate the overall revenue-cost ratio.

 

The impact of the transit strike has created an important uncertainty for 2009 given the three negative influences on ridership – the strike, transition period to resume full service and outside economic forces.  The budgeted ridership for 2009 was 104.4M riders but, due to the uncertainty for consumers, a market risk has been assumed of an additional temporary ridership loss of 6.4M.  The overall ridership is now assumed to be 80.1M.  This is a one-time occurrence and must be funded in the short term to ensure future transit service sustainability.


 

Table 1 – Market Risks on Ridership (In millions of riders)

2009 Budget (Millions)

104.4

Strike

(17.5)

Economy

(2.0)

Service Growth

1.6

Market Risk

(6.4)

Forecast Ridership

80.1

 

Impact on Revenue

 

The 2009 Revenue Budget is $179.7M.  On February 11, 2009, Council approved incentives totalling $10M.  This amount included $2.4M of incentives and $7.6M to compensate December passholders for lost service.  At this time, Transit Services is forecasting that $4.4M of that $10M program will not be used as it is anticipated the customers will select refunds versus incentives.  Table 2 reflects the variance from the Council approved incentives.

 

Table 2:  Cost of Incentive Program (In millions of $)

 

Council Feb 11th

Today

Incentives

10.0

5.6

Defer Revenue

7.6

3.2

Net Cost

2.4

2.4

 

The net costs to the City of the incentive program still remains at $2.4M.

 

Of the remaining $5.6M incentive program, $2.6M is for incentives from February to May; $2.2M is for payroll deductions which will not be taken from Ecopass holders and $800,000 will be used to stimulate demand through promotional activities. 

 

In addition to the Council approved incentives, staff are recommending the following:

 

a.         Defer implementing the 4.5 per cent increase in fares for pass holders from April to July ($1M)

 

Staff is recommending this option to assist rebuilding ridership prior to the normal slowdown in ridership during the summer months.  Implementing a fare increase shortly following the strike will not promote positive client relations as service resumes.

 

b.            Augment the availability of free tickets to community agencies

 

Recognizing the implementation of fare increases for tickets on April 1, 2009 would induce hardship on some within our community, staff is recommending an additional 27,000 tickets (equivalent to one month) be available for distribution by community resource centres as a one-time adjustment to the normal 300,000 tickets donated annually. This will result in a one-time cost of $31,000.

 


The impact of those incentives and ridership forecasts is outlined in Table 3. 

 

Table 3 - Impact on Revenues (In millions of $)

Revenue

179.7

Free week/weekends

(3.2)

Additional incentives

(2.4)

Ridership Loss (incl. January)

(31.4)

Defer fare increase

(1.0)

 

 

Revised Revenue

141.7

Variance

38.0

 

Adjustments to the 2009 Operating Budget Expenditures

 

The changes to the 2009 Operating Budget are one-time adjustments and line item costs have been analyzed to account for lower ridership volumes.  As outlined earlier, these adjustments are required to manage a number of impacts relating to the revised ridership levels.  During the period of January to April 2009, it is anticipated that $24.5M in savings will be achieved.  This is directly attributable to compensation, fuel and depreciation of transit fleet. 

 

Not included in the revised operating expenditures is a provision for labour costs due to arbitration which, if any, would be funded by the Transit Capital Reserve Fund with the intent to mitigate any contribution by further reductions in capital works in progress.

 

Strike Mitigation Costs

Mitigation costs amounting to $2.5M have been incorporated in the revised budget as detailed in Document 1, to be funded from Transit Services.

 

Impact on Productivity Targets

As with ridership and revenue, productivity targets for Transit Services are also affected by the service disruption.  Due to the timing for initiating positive changes and the pending decisions from the arbitrator later in June 2009, productivity targets originally established at $12.3M will not be fully realized in 2009.  Initiatives such as scheduling changes and maintenance restructuring have been delayed due to the strike.  In addition, the time required to achieve full service will not permit the benefits of network changes to be captured before September 2009. Transit Services has estimated that $5.6M will be generated in productivity savings in 2009. The productivity program included strong savings in fuel consumption arising from the use of hybrid technology which will not be affected.  With a target of $12.3M in savings this results in a $6.7M increase in overall expenditures in 2009.  The productivity savings not achieved will be carried forward into 2010.


 

Table 4 - Impact on 2009 Expenditures (In millions of $)

2009 Operating Budget (Millions)

349.2

January - April Savings

(24.5)

Productivity

6.7

Mitigation

2.5

Revised Operating Expenditures

333.90

Variance

15.30

 

In summary the adjustments to the budget require funding solution of $22.7M.

 

Table 5 - Revised 2009 Operating Budget (In millions of $)

 

Original

Revised

Variance

Expenditures

349.2

333.9

15.3

Revenues

179.7

141.7

(38.0)

Net

169.5

192.2

(22.7)

 
Funding Solutions

The options presented have the least impact to riders. 

 

1.         2009-2010 Bus Acquisition Plan (Reference the 2009 Draft Capital Budget Estimates, page 10.  Gross authority reduction of $20.1M for a net savings of $16.3M)

 

Staff is proposing 25 fewer buses be purchased for a savings of $16.3M.  Twenty of these buses will not be required due to the lack of growth in the economic environment. Five additional buses will no longer be required because of network efficiencies which are designed with the goal of having no negative impact on ridership.  Availability of buses has been established at 90 per cent as per Transit Services revised asset efficiency targets and these savings are in addition to the 70 buses reduced from Transit Services 10-year outlook of 630 buses to be purchased for fleet replacement and growth.

 

2.         Reduce capital authority for bus additions, reference account number 900874 for a gross authority of $7.4M and $6.4M net.

 

Reduction of prior years’ capital projects authority results in finding $6.4M.  Funds are available from the Bus Additions account established for the purchase of new buses due to growth. These funds were generated by lower than expected prices in past orders due to the stronger Canadian dollar and fewer buses purchased in anticipation of higher availability.

 

In Summary these options will offset the revised operating requirements totalling $22.7M.   The impact on the tax levy is zero.


 

Options Not Recommended

 

Cancelling Service Increases:

 

Staff are not in favour of this option because it results in deferring improvements in convenience of many customers of the system which is designed to grow the system.  Council approved a 5.7 per cent service increase in the 2009 Operating Budget in December 2008 and staff recommend proceeding with that service increase.  The approved service improvements will increase ridership and contribute to the value of the transit system for the future. Significant improvements will be realized in areas such as Stittsville, Orléans, Westboro and capacity increased for connections throughout the day in other areas. As the revenue-cost ratio of these important changes approaches 75 per cent, it is not in the interest of stakeholders to defer viable growth over a short-term service disruption.

 

The ridership loss anticipated for 2009 can be managed and is not expected to carry over beyond mid 2010 except for the loss of two per cent caused by economic factors.  We are estimating that recovery of the economy will influence ridership in late 2010.  The market risk of $9.3M and its potential impact on tax levies will be neutralized through efficiencies and future growth. By 2011, it is expected that market forces will start to return to normal levels – modest employment growth, commuting choices no longer influenced by factors such as unusually low fuel prices and unstable transit delivery arising from the strike.

 

Table 6 -  Managing the Risk (In millions of $)

 

2009

2010

2011

Market Risk (ridership shortfall)

(9.3)

(4.7)

0

Service Growth

(generates ridership)

2.3

6.9

6.9

Economic Recovery

0

1.3

3.5

Deferred Productivity

(6.7)

0

0

Residual Risk

(13.7)

3.5

10.4

 

Deferring Fare Increases on Tickets:

 

This option represents $1.1M in revenue which would not be collected if implemented in July.  Staff has reviewed the impact of the deferral of ticket price increases and although the result may appear counter-intuitive, the impact on ridership is negative. The impact on revenue is direct, but it is also important for offsetting as soon as practical the negative influence of low ticket prices to pass prices. This influence was well analyzed in the Marketing Plan and is proving disruptive for loyal customers who are faced with analyzing their decision of purchasing tickets or a pass each month. The Marketing Plan provided for a six-month adjustment period whereby ticket prices would increase in advance of pass prices to allow sufficient time to stimulate changes in fare choice to favour a commitment to transit.


 

Maintenance of the low price of tickets after full service returns in April will favour lower transit ridership as consumers trade-off lower initial cash outlay in exchange for potentially higher cost if they use transit more. Low ticket to pass price ratios are well proven in breaking commitment to transit use at a time where pass value (the fare of an extra trip is zero) is critical to restore.

 

As a result of the existing rebate program, whereby each consumer is faced with a complex set of choices on travel and fares, the move from passes to tickets is currently being stimulated at the expense of promoting loyalty. Creating the price gap by allowing tickets to increase while completing the return to service will stabilize consumer choice to commit to Transit and to return the focus on the quality of delivery which underlies the value of the fare in the first place.

 

Eliminating Fare Increases for 2009:

 

This option represents $5.3M of revenue for 2009.  Implementing this option would limit the ability to provide service improvements and quality initiatives.  In addition, the revenue cost ratio will move below 50 per cent by 2010 -- contrary to Council direction -- and would lead to an increase in tax rates in 2009 and in future years to fund the existing system.

 

Moving Forward with UPASS pilot in 2009

 

To move forward with the one semester UPASS pilot in 2009, would result in a funding gap of $1.535 million.  Transit Services believes it is important to conduct a survey of transit use prior to the introduction of the pilot, and another during the pilot in order to compare the behaviour of transit use. These surveys would establish a more definitive and current estimation of transit revenue resulting from University of Ottawa undergraduate students who reside in Ontario. Transit believes it will be in a better position to move forward with the UPASS pilot in 2010.

 

In Summary

The recommended options presented in this report represent the least amount of impact for the transit customer without comprising the sustainability of the transit system.  It is through these options that Transit Services will recover ridership in the short term, re-establish value in transit as means of travel and to return focus towards Council priorities of a sustainable growth model for mobility in the City.

 

 

CONSULTATION

 

There was no consultation undertaken in the preparation of this report.

 

 

LEGAL/RISK MANAGEMENT IMPLICATIONS:

 

There are no legal/risk management impediments to implementing the report recommendations.

 

 

FINANCIAL IMPLICATIONS

 

The financial implications are outlined in this report.  Funding in the amount of $22.7M is available for transfer from the capital projects, 900874 Bus Additions and the deferral of 25 new bus purchases, as part of the 2009 Draft Capital Estimates, reference page 10, account number 905146, as detailed in this report.

 

 

SUPPORTING DOCUMENTATION

 

Document 1:            Transit Mitigation Costs

 

 

DISPOSITION

 

Budgets will be amended as per Council deliberations and adoption.


TRANSIT MITIGATION COSTS                               DOCUMENT 1

 

Mitigation Measure

Notes

Financial Impact

Mobility

 

 

Incremental Costs - Traffic Management

Police Point Duty - $105k in 2009 plus incremental costs for overtime, portable signage etc.

204

Reviewing parking rates - metered and off-street

Reduction to rates for last 2 weeks in January (From $3.00 to $2.50/hour)

120

On-street residential parking have the permit fee waived for the duration of the strike

50% rebate on 641 Permits

33

Increasing pedestrian and bike mobility

Additional sidewalk units operating downtown, arterial snow removal to keep parking lanes clear, clearing Experimental park bike pathway

616

Para Transpo Enhancements

20 vehicles added to service

145

Social Services

 

 

Transportation Assistance

Extraordinary transportation costs - managed through 14 CHRC's

55

Transportation Assistance

Taxi Chits - CHRC

421

Reimbursement of extraordinary costs

Emergency funding for OW / ODSP clients

71

Other Costs

 

 

 

 

 

Shuttle Services to Colleges and Universities

 

400

Delay in tax Due Dates

 

450

 

 

2,515

 


Report to/Rapport au :

 

Transit Committee

Comité des services de transport en commun

 

and Council / et au Conseil

 

27 February 2009 / le 27 février 2009

 

Submitted by/Soumis par : Submitted by/Soumis par: Nancy Schepers,  Deputy City Manager/Directrice municipale adjointe, Infrastructure Services and Community Sustainability/Services d’infrastructure et Viabilité des collectivités

 

and / et

 

Marian Simulik, City Treasurer / trésorière municipale

 

Contact Person/Personne ressource : Alain Mercier, General Manager/Directeur général, Transit Services/Services du transport en commun

(613) 842-3636 x2271, Alain.Mercier@ottawa.ca

 

City Wide/à l'échelle de la Ville

Ref N°: ACS2009-ICS-TRA-0003

 

 

SUBJECT:

Revised 2009 Transit SERVICES OPERATING BUDGET

 

 

OBJET :

Budget de fonctionnement révisé des Services de transport en commun pour 2009

 

 

REPORT RECOMMENDATION

 

That the Transit Committee recommend that Council approve:

 

1.         The adjustments to the revenues and expenditures for the Transit Operating Budget as detailed in this report including the following specific changes to the mitigation and incentive programs for a net zero impact on the taxpayer:

 

c.                   Defer implementing the fare increase for pass holders from April to July for a revenue loss of ($1M);

 

d.                  Approve an additional mitigation measure of $31,000 for free tickets (equivalent to one month) for distribution by community resource centres to improve the assistance to those most affected by the strike;

 

2.         Fund the operating pressures identified in this report by applying the savings from the reductions in Pay As You Go contributions achieved through reductions in the Transit Capital Budget as follows:

c.                   Reduce the planned procurement of 2009-2010 growth buses by 25 units as contained in the 2009 Draft Capital Budget, reference page 10, for a net savings of $16.3M;

 

d.                  The reduction of previously approved capital authority for account number 900874, Bus Additions,  for a net contribution of $6.4M.

 

 

RECOMMANDATION DU RAPPORT

 

Que le Comité de transport en commun recommande au Conseil d’approuver:

 

1.         les modifications relatives aux revenus et aux dépenses du Budget de fonctionnement des Services de transport en commun, comme il est expliqué dans le présent rapport, y compris les changements particuliers suivants apportés aux programmes d’atténuation et de mesures incitatives visant à assurer une incidence nulle sur les contribuables :

 

a.         reporter d’avril à juillet la mise en vigueur de l’augmentation des tarifs prévue pour les titulaires de laissez-passer, équivalant à une perte de revenu de (1 M$);

 

b.         approuver une autre mesure d’atténuation de 31 000 $ en vue de la distribution de billets gratuits par les centres de ressources communautaires afin d’améliorer l’aide apportée aux personnes les plus touchées par la grève;

 

2.         le financement des pressions de fonctionnement exposées dans le présent rapport en y investissant les économies réalisées en réduisant les contributions par répartition, dans le cadre des réductions du Budget d’immobilisations des Services de transport en commun qui suivent :

 

a.         réduire les achats d’autobus prévus pour 2009-2010 de 25 unités, conformément au Budget d’immobilisations préliminaire de 2009 déposé, page de référence 10, équivalant à des économies de 16,3 M$;

 

b.         réduire l’autorisation des dépenses d’immobilisation déjà approuvées relativement au compte numéro 900874, Ajout d’autobus, correspondant à une contribution nette de 6,4 M$.

 


 

CONTEXTE

 

Le Budget de fonctionnement des Services de transport en commun de 2009 a été examiné par le groupe de travail du défi budgétaire en octobre 2008, et approuvé par le Conseil en décembre. La grève du transport en commun du 10 décembre 2008 au 30 janvier 2009 a eu d'importantes répercussions sur le nombre d'usagers en 2008. En février, le personnel a informé le Comité et le Conseil en leur présentant la reprise graduelle des services de transport en commun. Un certain nombre de mesures incitatives ont été approuvées dans le but de regagner le nombre de passagers. À la suite de la grève et de l'approbation de mesures incitatives visant les usagers, il est nécessaire de modifier le Budget de fonctionnement approuvé auparavant. Lors de la réunion du 11 février 2009, le Conseil a approuvé la motion suivante :

 

Proposée par la conseillère D. Holmes

Appuyée par le conseiller J. Legendre

 

Que l'on demande au personnel de modifier le budget des Services de transport en commun afin d'y indiquer les coûts de l'ensemble des mesures d'atténuation approuvées par le Conseil autant qu'il n'y a aucune incidence nette sur le prélèvement d'impôts des Services de transport en commun établi dans le budget approuvé pour 2009, ni aucune augmentation d'impôts quelle qu'elle soit.

 

Le Budget d'immobilisations des Services de transport en commun de 2009 a été déposé au cours de la réunion du Comité du transport en commun du 9 février 2009 afin que ce dernier l'examine au cours de la réunion du 18 février 2009. Il a été décidé au cours de cette réunion de reporter l'examen au 4 mars 2009.

 

Ce rapport décrit le contexte des solutions recommandées par le personnel ainsi que les modifications financières nécessaires pour assurer une incidence nulle sur les taxes afférentes aux Services du transport en commun en 2009.

 

 

DISCUSSION

 

Établissement des budgets de fonctionnement et d'immobilisations des Services de transport en commun pour 2009 avec hypothèses

 

En décembre 2008, le Conseil a approuvé le Budget de fonctionnement des Services de transport en commun qui comprenait 349,2 M$ en dépenses et 179,7 M$ en revenus pour une somme d'exploitation totale nette de 169,5 M$.


 

On a établi les budgets de fonctionnement et d'immobilisations des Services de transport en commun de 2009 selon les hypothèses indiquées dans le Plan de marketing d'OC Transpo de 2009. La hausse prévue du nombre de passagers de 5,1 pour cent a été calculée en fonction de ce qui suit :

 

·           une stabilité d'emploi continue, fondée sur les modèles récents;

·           une amélioration de la qualité de service malgré l'augmentation du prix du carburant             supérieure à celle des tarifs;

·           un accroissement de services et des plans de fonctionnement visant à atteindre les             objectifs de capacité et de fiabilité.

 

À la fin de 2008, la chute rapide du prix du carburant et le ralentissement de l'économie, qui a eu des répercussions négatives sur le nombre de passagers prévu dues à la baisse du niveau d'emploi, ont remis ces hypothèses en question. La baisse des coûts du carburant ont plus ou moins touché l'avantage relatif du transport en commun, tandis que notre clientèle-type accuse une baisse de 2 pour cent due à la récession. Le regroupement de ces facteurs influents révèle que ces 53 jours de grève ont touché les Services de transport en commun. Au cours des 60 prochains jours de reprise du plan de service, des usagers souffriront d'un certain manque de capacité et d'accès au transport en commun à court terme.

 

Incidence sur le nombre d'usagers

 

On avait prévu qu'en 2009, le nombre d'usagers augmenterait de 5,1 pour cent par rapport à 2008 (Pages de réf. 1-3: Plan de marketing d'OC Transpo de 2009), surtout en raison de l'expansion des services et de la stabilité de la situation économique, soit 104,4 millions d'usagers. On envisage désormais que la grève fera perdre 17,5 millions de passagers. Cette perte est temporaire. Des cas précédents de grève à Ottawa, Calgary et Vancouver indiquent qu'il faut de 6 à 12 mois pour regagner le nombre de passagers d'avant la grève.

 

La stabilité économique et les prix relativement élevés du carburant, par rapport au tarif du transport en commun, ont habituellement généré une croissance additionnelle supérieure aux attentes. La période précédente de deux ans (2007 et 2008) a généré en moyenne 1 pour cent d'usagers de plus que le niveau de croissance des services. Le budget de 2009 a tenu compte de cette tendance générale.

 

Malgré la chute de l'activité économique et les répercussions importantes de la grève, on s'attend quand même à ce que les modifications apportées aux services en vue de mieux répondre aux besoins des clients génèrent une augmentation du nombre de passagers.


 

Au cours des dernières années, les tendances en matière de clientèle démontrent qu'il existe un rapport étroit entre les niveaux de service et la croissance à long terme. D'autre part, la courbe de croissance du nombre de passagers fluctuera positivement ou négativement selon l'emploi et le prix relatif d'autres moyens de transport par rapport au transport en commun. En se fondant sur ces conclusions et le budget de fonctionnement de 2009 qui révèle que le rapport coûts-revenus des services supplémentaires est très élevé, on prévoit que tout report ou toute annulation des modifications de service limitera le nombre d'usagers du transport en commun et empirera davantage le rapport coûts-revenus général.

 

L'incidence de la grève du transport en commun a créé un climat de grande insécurité pour 2009 en raison des trois répercussions négatives sur les usagers : la grève, la période de transition pour rétablir le service complet et les forces économiques extérieures. Le budget de 2009 prévoyait 104,4 millions de passagers, mais étant donné l'incertitude des clients, on estime qu'un risque du marché fera perdre temporairement 6,4 millions d'autres passagers. Le nombre total de passagers est désormais évalué à 80,1 millions. Il s'agit d'un événement ponctuel qui doit être financé à court terme pour garantir la durabilité des services de transport en commun.

 

Tableau n° 1 – Risques du marché sur les usagers (en millions d'usagers)

Budget de 2009 (Millions)

104,4

Grève

(17,5)

Économie

(2,0)

Élargissement des services

1,6

Risque du marché

(6,4)

Nombre d'usagers prévus

80,1

Incidence sur les revenus

 

Les revenus anticipés pour 2009 s'élèvent à 179,7 M$. Le 11 février 2009, le Conseil a approuvé des mesures incitatives totalisant 10 M$. Ce montant comprend 2,4 M$ en mesures incitatives et 7,6 M$ en compensations pour les titulaires de laissez-passer qui ont été privés de services en décembre. À l'heure actuelle, les Services de transport en commun prévoient que 4,4 des 10 M$ de ce programme ne seront pas utilisés puisqu'on s'attend à ce que les clients optent pour le remboursement plutôt que les mesures incitatives. Le tableau n° 2 représente l'écart avec les mesures approuvées par le Conseil.

 

Tableau n° 2 : Coût du programme de mesures incitatives (En millions de $)

 

Conseil, le 11 février

Aujourd'hui

Mesures incitatives

10,0

5,6

Revenus reportés

7,6

3,2

Coût net

2,4

2,4

 

Le programme de mesures incitatives coûtera encore à la Ville un montant net de 2,4 M$.


 

Les 5,4 M$ restants du programme de mesures incitatives seront répartis ainsi : 2,6 M$ iront aux mesures incitatives pour la période de février à mai, 2,2 M$ seront alloués aux retenues salariales qui ne proviendront pas des titulaires d'Ecopass et 800 000 dollars serviront à stimuler la demande au moyen d'activités promotionnelles. 

 

En plus des mesures incitatives approuvées par le Conseil, le personnel recommande ce qui suit :

 

a.            Reporter d'avril à juillet la mise en vigueur de l'augmentation de 4,5 pour cent des tarifs pour les titulaires de laissez-passer (1 M$)

 

Le personnel recommande cette solution dans le but de reconquérir le nombre d'usagers avant la baisse qui se produit habituellement pendant les mois d'été. La mise en vigueur d'une augmentation de tarifs peu de temps après la grève ne favorisera pas les bonnes relations avec les clients pendant la reprise des services.

 

b.            Augmenter la distribution de billets gratuits aux organismes communautaires

 

Reconnaissant que la mise en vigueur de l'augmentation des tarifs pour les billets émis à partir du 1er avril 2009 imposerait un fardeau sur certains membres de notre collectivité, le personnel recommande de distribuer 27 000 billets supplémentaires (équivalant à un mois) par l'entremise des centres de ressources communautaires à titre d'ajustement ponctuel aux 300 000 billets habituellement donnés tous les ans, soit un coût ponctuel de 31 000 $.

 

Le tableau n° 3 explique l'incidence de ces mesures incitatives et les prévisions en matière de clientèle. 

 

Tableau n° 3 - Incidence sur les revenus (En millions de $)

Revenus

179,7

Semaines/fins de semaine gratuites

(3,2)

Mesures incitatives supplémentaires

(2,4)

Perte de clientèle (y compris janvier)

(31,4)

Report de l'augmentation de tarifs

(1,0)

 

 

Revenus révisés

141,7

Écart

38,0

 

Modifications apportées aux dépenses du Budget de fonctionnement de 2009

 

Les modifications apportées au Budget de fonctionnement de 2009 sont ponctuelles et les coûts des éléments ont été analysés pour prendre en compte les volumes plus faibles d'usagers. Comme on l'a mentionné auparavant, il est nécessaire d'effectuer ces modifications pour gérer les répercussions relatives aux nombres d'usagers révisés. On pense réussir à économiser 24,5 M$ pendant la période de janvier à avril 2009, un résultat attribuable à la compensation, au carburant et à l'amortissement du parc de véhicules de transport en commun. 

 

Les dépenses de fonctionnement révisées ne comprennent pas de provision pour coûts de main-d'œuvre découlant de l'arbitrage qui, le cas échéant, seront financés par le fonds de réserve pour immobilisations des Services de transport en commun avec l'intention d'atténuer toute contribution en réduisant davantage les travaux d'immobilisations en cours.

 

Coûts d'atténuation de la grève

Les coûts d'atténuation de 2,5 M$ ont été intégrés au budget révisé, comme l'explique le document 1, et seront financés par les Services de transport en commun.

 

Incidence sur les objectifs de productivité

Comme dans le cas du nombre d'usagers et des revenus, les objectifs de productivité des Services de transport en commun sont également touchés par l'interruption de service. Vu le choix du moment pour effectuer des modifications positives, et les décisions en instance de l'arbitre plus tard en juin 2009, les objectifs de productivité fixés initialement à 12,3 M$ ne seront pas entièrement réalisés en 2009. Des initiatives telles que la restructuration de l'établissement et du maintien du calendrier des modifications ont été retardées par la grève. En outre, le temps nécessaire pour rétablir complètement les services ne permettra pas de profiter des avantages des modifications apportées au réseau avant septembre 2009. Les  Services de transport en commun ont estimé qu'ils réaliseront des économies de productivité de 5,6 M$ en 2009. Le programme de productivité comprenait d'importantes économies de consommation de carburant découlant de l'usage de la technologie hybride qui ne sera pas touché. Avec un objectif de 12,3 M$ d'économies, les dépenses générales augmenteront de 6,7 M$ en 2009. Les économies de productivité qui ne seront pas réalisées seront reportées à l'exercice 2010.

 

Tableau n° 4 - Incidence sur les dépenses de 2009 (En millions de $)

Budget de fonctionnement de 2009 (millions)

349,2

Économies de janvier à avril

(24,5)

Productivité

6,7

Atténuation

2,5

Dépenses de fonctionnement révisées

333,90

Écart

15,30

 

En résumé, les modifications apportées au budget requièrent une solution de financement de 22.7 M$.

 

Tableau n° 5 - Budget de fonctionnement révisé de 2009 (En millions de $)

 

Initial

Révisé

Écart

Dépenses

349,2

333,9

15,3

Revenus

179,7

141,7

(38,0)

Net

169,5

192,2

(22,7)

 
Solutions de financement

Les options présentées ont l'incidence la plus faible sur les usagers. 

 

1.         Plan d'achat d'autobus 2009-2010 (Référence : les prévisions budgétaires d'immobilisations préliminaires pour 2009, page 10. Réduction de l'autorisation des dépenses brutes de 20,1 M$ pour des économies nettes de 16,3 M$)

 

Le personnel propose de réduire les achats d'autobus de 25 unités, soit des économies de 16,3 M$. Vu le manque de croissance économique, 20 de ces autobus ne seront pas nécessaires et 5 autres ne le seront pas non plus en raison de l'efficacité du réseau calculée de manière à n'avoir aucune incidence sur les usagers. La disponibilité d'autobus a été établie à 90 pour cent, conformément aux objectifs révisés d'efficacité des actifs. Ces économies viennent s'ajouter à la décision d'acheter 70 autobus de moins que prévu dans le plan de 10 ans des Services de transport en commun dans lequel il était envisagé d'acheter 630 autobus aux fins de remplacement et croissance.

 

2.            Réduire l'autorisation des dépenses d'immobilisations relativement au compte numéro 900874, Ajout d'autobus, soit une autorisation brute de 7,4 M$ et nette de 6,4 M$.

 

La réduction de l'autorisation des projets d'immobilisations des années antérieures a totalisé 6,4 M$. Les fonds se trouvent dans le compte Ajout d'autobus pour acheter des autobus neufs en cas de croissance. Ils proviennent de commandes antérieures dont le prix avait été plus bas que prévu en raison de la force du dollar canadien et d'un nombre inférieur d'autobus achetés en prévision d'une plus grande disponibilité.

 

En résumé, ces options compenseront les normes d'exploitation révisées d'un montant total de 22,7 M$. L'incidence sur le prélèvement d'impôts est nulle.

 

Options non recommandées

 

Annuler l'augmentation de services :

 

Le personnel n'était pas en faveur de cette option parce qu'elle impliquait le report d'améliorations conçues en vue d'élargir le réseau et de mieux répondre aux besoins de nombreux usagers. Le Conseil a approuvé une augmentation de services de 5,7 pour cent dans le Budget de fonctionnement de 2009, en décembre 2008 et le personnel recommande de procéder à cette augmentation de services. Les améliorations de services approuvées augmenteront le nombre d'usagers et contribueront aux avantages futurs du réseau de transport en commun. On réalisera d'importantes améliorations dans des régions telles que Stittsville, Orléans, Westboro, et on augmentera les correspondances pendant la journée dans d'autres régions. Puisque le rapport coûts-revenus de ces modifications d'envergure frise les 75 pour cent, les parties intéressées n'ont aucun intérêt à reporter la croissance rentable sur une interruption de service de courte durée.

 

Il est possible de gérer la perte d'usagers anticipée pour 2009. On ne prévoit pas la reporter au 2e semestre 2010, à l'exception de la perte de 2 pour cent causée par les facteurs économiques. Nous estimons que le redressement de l'économie aura une incidence sur le nombre d'usagers à la fin 2010. Le risque du marché de 9,3 M$ et son incidence potentielle sur le prélèvement d'impôts seront neutralisés par l'efficacité et la croissance future. On prévoit que le marché commencera à retrouver son niveau normal en 2011 : croissance modeste de l'emploi, choix de transport qui n'est plus influencé par des facteurs tels que des prix anormalement bas et l'instabilité de la prestation de services de transport en commun engendrée par la grève.

 

Tableau n° 6 - Gestion des risques (En millions de $)

 

2009

2010

2011

Risque du marché (faiblesse du nombre d'usagers)

(9,3)

(4,7)

0

Croissance des services

(génère des passagers)

2,3

6,9

6,9

Reprise économique

0

1,3

3,5

Report de la productivité

(6,7)

0

0

Risque résiduel

(13,7)

3,5

10,4

 

Reporter l'augmentation du prix des billets :

 

Cette option représente des revenus de 1,1 M$, qui ne seraient pas perçus en cas de mise en vigueur en juillet. Le personnel a examiné l'incidence du report de l'augmentation du prix des billets. Bien que le résultat puisse sembler contre-intuitif, l'incidence sur les usagers est négative. Elle agit directement sur les revenus, mais elle joue aussi un rôle important pour compenser, dès qu'il sera pratique de le faire, les retombées négatives du prix modique des billets sur celui des laissez-passer.  Ces retombées ont bien été analysées dans le Plan de marketing et s'avèrent avoir des effets perturbateurs sur les clients fidèles qui seront tenus de faire des calculs pour décider s'ils doivent acheter des billets ou un laissez-passer mensuel. Le Plan de marketing a prévu une période de modifications de six mois pendant laquelle le prix des billets pourrait augmenter avant celui des laissez-passer afin de donner le temps nécessaire pour inciter les usagers à choisir un autre tarif et à continuer d'utiliser le transport en commun.

 

Une fois que les services auront complètement repris en avril, le maintien du prix modique des billets entraînera une baisse du nombre d'usagers du transport en commun puisque les consommateurs échangeront la possibilité de dépenser moins qu'ils ne l'avaient prévu pour des coûts qui risquent d'être plus élevés s'ils utilisent le transport en commun davantage. Le rapport entre le prix modique du billet et celui du laissez-passer a prouvé qu'il incite les usagers à délaisser le transport en commun au moment où il est crucial de restaurer la valeur du laissez-passer (lorsqu'un voyage supplémentaire ne coûte rien).

 

En fait, le programme de rabais existant, qui place le client dans une situation où il est difficile de choisir un trajet et un tarif, l'invite à acheter des billets plutôt qu'un laissez-passer aux dépends de sa loyauté. Créer un écart de prix en permettant d'augmenter les billets pendant la reprise du service encouragera les consommateurs à continuer d'utiliser le transport en commun et remettra l'accent sur la qualité de la prestation de services qui est sous-jacente à la valeur du tarif en premier lieu.

 

Éliminer les augmentations de tarifs pour 2009 :

 

Cette option représente des revenus de 5,3 M$ pour 2009. La mise en vigueur de cette option limitera la possibilité de réaliser des améliorations en termes de service et de qualité. En outre, le rapport coûts-revenus passera sous la barre des 50 pour cent en 2010 -- ce qui va à l'encontre des orientations du Conseil -- et entraînera probablement une augmentation du taux d'imposition en 2009 et les années suivantes pour financer le réseau existant.

 
Poursuite du laissez-passer expérimental UPASS en 2009 :

 

La poursuite du laissez-passer expérimental UPASS pendant un semestre, en 2009, conduira à un déficit de financement de 1,535 M$. Les Services de transport en commun pensent qu'il est important de mener une enquête sur l'usage du transport en commun avant de lancer le projet pilote, et de mener une enquête pendant le projet pilote dans le but de comparer les habitudes d'utilisation du transport en commun. Ces enquêtes permettront d'estimer plus précisément les revenus du transport en commun que génèrent les étudiants de premier cycle de l'Université d'Ottawa qui résident en Ontario. Les Services de transports en commun pensent qu'ils seront en meilleure position de poursuivre le laissez-passer expérimental UPASS en 2010.

 

En résumé

Les options recommandées dans ce rapport ont la plus petite incidence sur la clientèle du transport en commun, sans compromettre la durabilité du réseau de transport en commun. Elles permettront aux Services de transport en commun de reconquérir les usagers à court terme, de rétablir l'avantage qu'offre le transport en commun pour se déplacer de remettre l'accent sur les priorités du Conseil relativement au modèle de croissance durable de la mobilité dans la Ville.

 

 

CONSULTATION

 

La préparation de ce rapport n'a fait l'objet d'aucune consultation.

 

 

RÉPERCUSSIONS SUR LA GESTION DES RISQUES/JURIDIQUES

 

Aucun obstacle d'ordre juridique ou lié à la gestion des risques n'empêche l'application des recommandations du rapport.

 

 

RÉPERCUSSIONS FINANCIÈRES

 

Les répercussions financières sont expliquées dans le présent rapport. On peut transférer le financement de 22,7 M$ des projets d'immobilisations 900874, Ajout d'autobus, et du report de l'achat de 25 autobus neufs, conformément aux estimations d'immobilisations préliminaires, page de référence 10, compte numéro 905146, comme cela est expliqué dans ce rapport.

 

 

DOCUMENTATION À L’APPUI

 

Document 1 :            Coûts d'atténuation du transport en commun

 

 

SUITE À DONNER

 

Les budgets seront modifiés conformément aux délibérations et adoptions du Conseil.


COÛTS D’ATTÉNUATION DU TRANSPORT EN COMMUN                            DOCUMENT 1

 

Mesure d’atténuation

Notes

Répercussions financières

Mobilité

 

 

Coûts marginaux – Gestion de la circulation

Tâches ponctuelles de la Police – 105 000 $ en 2009 plus coûts marginaux d’heures supplémentaires, d’affichage portable, etc.

204

Examen des tarifs de stationnement – compteur et hors rue

Réduction des tarifs pendant les 2 dernières semaines de janvier (De 3 $ à 2,50 $/heure)

120

Exemption des frais de permis de stationnement résidentiel dans les rues pendant la grève

50 % de rabais sur 641 permis

33

Mobilité à pied et à vélo accrue

Ajout d’unités sur les trottoirs au centre-ville, enlèvement de la neige pour dégager les voies de stationnement, dégagement des sentiers cyclables dans les parcs expérimentaux

616

Améliorations du service Para Transpo

Ajout de 20 véhicules au service

145

Services sociaux

 

 

Assistance pour le transport

Frais exceptionnels de transport – gérés par 14 CRSC

55

Assistance pour le transport

Coupons de taxi - CRSC

421

Remboursement des frais exceptionnels

Financement d’urgence pour les clients des programmes OT / POSPH

71

Autres coûts

 

 

 

 

 

Services de navette aux collèges et universités

 

400

Report des dates d’échéance des impôts

 

450

 

 

2 515

 

 


REVISED 2009 TRANSIT SERVICES OPERATING BUDGET

BUDGET DE FONCTIONNEMENT RÉVISÉ DES SERVICES DE TRANSPORT EN COMMUN POUR 2009

ACS2009-ICS-TRA-0003            CITY WIDE / À L'ÉCHELLE DE LA VILLE