1. revised 2009 transit
services operating budget budget de
fonctionnement révisé des services de transport en commun pour 2009 |
That Council approve:
1. The
adjustments to the revenues and expenditures for the Transit Operating Budget
as detailed in this report including the following specific changes to the
mitigation and incentive programs for a net zero impact on the taxpayer:
a. Defer implementing the 7.5 %
fare increase planned to commence in April 2009 until
July 2009;
b. Approve
an additional mitigation measure of $31,000 for free tickets (equivalent to one
month) for distribution by community resource centres to improve the assistance
to those most affected by the strike;
c. Proceeding with the pilot
U-pass as originally proposed at a semester cost of $125.
2. Fund
the operating pressures identified in this report by applying the savings from
the reductions in Pay As You Go contributions achieved through reductions in
the Transit Capital Budget as follows:
a. Reduce
the planned procurement of 2009-2010 growth buses by 25 units as contained in
the 2009 Draft Capital Budget, reference page 10, for a net savings of $16.3M;
b. The
reduction of previously approved capital authority for account number 900874,
Bus Additions, for a net contribution of $6.4M.
Que le Conseil
approuve:
1. les modifications relatives aux revenus
et aux dépenses du Budget de fonctionnement des Services de transport en
commun, comme il est expliqué dans le présent rapport, y compris les
changements particuliers suivants apportés aux programmes d’atténuation et de
mesures incitatives visant à assurer une incidence nulle sur les contribuables
:
a. l’augmentation des tarifs de 7,5% devant
entrer en vigueur au mois d’avril 2009 est reportée au mois de juillet 2009;
b. approuver une autre mesure d’atténuation de 31
000 $ en vue de la distribution de billets gratuits par les centres de
ressources communautaires afin d’améliorer l’aide apportée aux personnes le
plus touchées par la grève;
c. la Ville mettra en œuvre le projet pilote de
laissez-passer universitaires proposé initialement et que le cout par semestre
du laissez-passer sera de 125$.
2. le financement des pressions de
fonctionnement exposées dans le présent rapport en y investissant les économies
réalisées en réduisant les contributions par répartition, dans le cadre des
réductions du Budget d’immobilisation des Services de transport en commun qui
suivent :
a. réduire les achats d’autobus prévus pour
2009-2010 de 25 unités, conformément au Budget d’immobilisations préliminaire
de 2009 déposé, page de référence 10, équivalent à des économies de 16,3 M$;
b. réduire l’autorisation des dépenses
d’immobilisation déjà approuvée relativement au compte numéro 900874, Ajout
d’autobus, correspondant à une contribution nette de 6,4 M$.
Documentation
1. Deputy City Manager, Infrastructure Services
and Community and City Treasurer report dated 27 February 2009
(ACS2009-ICS-TRA-0003).
2. Extract
of Draft Minute, 4 March 2009 to be distributed prior to Council.
Comité des services de transport en commun
and Council / et au Conseil
27 February 2009 / le 27 février
2009
Submitted by/Soumis par : Submitted by/Soumis par: Nancy Schepers, Deputy City Manager/Directrice municipale
adjointe, Infrastructure Services and Community Sustainability/Services
d’infrastructure et Viabilité des collectivités
and / et
Marian Simulik, City Treasurer /
trésorière municipale
Contact Person/Personne ressource : Alain Mercier, General
Manager/Directeur général, Transit Services/Services du transport en commun
(613)
842-3636 x2271, Alain.Mercier@ottawa.ca
SUBJECT:
|
|
|
|
OBJET :
|
Budget de
fonctionnement révisé des Services de transport en commun pour 2009 |
That the Transit Committee
recommend that Council approve:
1. The adjustments to the revenues and
expenditures for the Transit Operating Budget as detailed in this report
including the following specific changes to the mitigation and incentive
programs for a net zero impact on the taxpayer:
a.
Defer implementing the fare increase for pass holders
from April to July for a revenue loss of ($1M);
b.
Approve an additional mitigation measure of $31,000
for free tickets (equivalent to one month) for distribution by community
resource centres to improve the assistance to those most affected by the
strike;
2. Fund the operating pressures identified
in this report by applying the savings from the reductions in Pay As You Go
contributions achieved through reductions in the Transit Capital Budget as
follows:
a.
Reduce the planned procurement of 2009-2010 growth
buses by 25 units as contained in the 2009 Draft Capital Budget, reference page
10, for a net savings of $16.3M;
b.
The reduction of previously approved capital authority
for account number 900874, Bus Additions,
for a net contribution of $6.4M.
Que le Comité de transport en commun recommande au
Conseil d’approuver:
1. les
modifications relatives aux revenus et aux dépenses du Budget de fonctionnement
des Services de transport en commun, comme il est expliqué dans le présent
rapport, y compris les changements particuliers suivants apportés aux
programmes d’atténuation et de mesures incitatives visant à assurer une
incidence nulle sur les contribuables :
a. reporter
d’avril à juillet la mise en vigueur de l’augmentation des tarifs prévue pour
les titulaires de laissez-passer, équivalent à une perte de revenue de (1 M$);
b. approuver
une autre mesure d’atténuation de 31 000 $ en vue de la distribution de billets
gratuits par les centres de ressources communautaires afin d’améliorer l’aide
apportée aux personnes le plus touchées par la grève;
2. le
financement des pressions de fonctionnement exposées dans le présent rapport en
y investissant les économies réalisées en réduisant les contributions par
répartition, dans le cadre des réductions du Budget d’immobilisation des
Services de transport en commun qui suivent :
a. réduire
les achats d’autobus prévus pour 2009-2010 de 25 unités, conformément au Budget
d’immobilisations préliminaire de 2009 déposé, page de référence 10, équivalent
à des économies de 16,3 M$;
b. réduire
l’autorisation des dépenses d’immobilisation déjà approuvée relativement au
compte numéro 900874, Ajout d’autobus, correspondant à une contribution nette
de 6,4 M$.
The 2009 Transit Operating Budget was reviewed by the Budget Challenge Working Group in October 2008 and approved by Council in December. The transit strike from December 10, 2008 through to January 30, 2009, has had significant impacts on 2008 ridership. Staff advised Committee and Council with a presentation in February on the progressive resumption of transit services and a number of incentives were approved in efforts to rebuild ridership. As a result of the strike and the approved ridership incentives, adjustments are required to be made to the previously approved operating budget. At the Council meeting of February 11, 2009, Council approved the following motion:
Moved by Councillor D. Holmes
Seconded by Councillor J. Legendre
That staff be directed to bring forward adjustments to the Transit
Budget reflecting the costs of any Council-approved mitigation measures on the
basis that there will be no net change to the Transit Levy as established in
the approved 2009 Budget or resulting in tax increases of any kind.
The 2009 Transit Capital Budget was tabled at the Transit Committee meeting of February 9, 2009 for consideration at its meeting of February 18, 2009. At this meeting, it was deferred until March 4, 2009.
This report provides context for the options being recommended by staff, along with the required financial adjustments to ensure there is no net impact to Transit taxation for 2009.
Building the 2009 Transit Operating and Capital
Budgets with Assumptions
In December 2008, Council approved the Transit Operating Budget which included $349.2M in expenditures and $179.7M in revenues for a total net operating requirement of $169.5M.
The 2009 Transit Operating and Capital Budgets were built upon assumptions as outlined in the 2009 OC Transpo Marketing Plan. The assumed increase in ridership of 5.1 per cent was based on:
· continued employment stability based on recent patterns;
· improvements in service quality while fuel prices were increasing greater than fares;
· increased service and operational plans to meet capacity and reliability targets.
In late 2008, these assumptions were challenged by the rapid drop in fuel prices and a downturn in the economy, which has had a negative impact on the planned ridership through lower employment levels. Relatively low fuel costs have affected the relative value of transit, while our ridership model points to a decrease of two per cent in ridership caused by the recession. Compounding these influences, Transit Services suffered a 53-day strike. The ensuing 60-day return to service plan will result in some transit users not enjoying sufficient capacity or access to transit in the short term.
It was anticipated that 2009 ridership would increase by 5.1 per cent over that of 2008 (ref. Page 1-3: 2009 OC Transpo Marketing Plan), driven largely by service increases and stable economic conditions. This would have resulted in total ridership of 104.4M. The strike, however, is now anticipated to cause a loss of 17.5 million riders. This ridership loss is temporary in nature; the experience of previous strikes in Ottawa, Calgary and Vancouver suggests that rebuilding ridership to pre-strike levels can take from six to 12 months.
Economic stability and relatively high prices of fuel, as compared to transit fares, traditionally generated additional growth beyond expectations. The previous two-year period (2007 and 2008) generated on average one per cent in additional ridership above service growth levels. The 2009 budget assumed this continued trend.
Notwithstanding the drop in economic activity and the significant impact of the strike, the service changes aimed at improving convenience for customers are still expected to generate additional ridership.
The ridership trends of the last few years demonstrate that there is a strong correlation between service levels and long-term growth. Ridership will also fluctuate positively or negatively along the growth curve depending on employment and the relative price of other transportation modes over that of transit. On the basis of these findings, and of the 2009 Operating Budget demonstrating a very high revenue-cost ratio for the incremental services, any deferral or cancellation of service changes is expected to limit the ridership of transit and further deteriorate the overall revenue-cost ratio.
The impact of the transit strike has created an important uncertainty for 2009 given the three negative influences on ridership – the strike, transition period to resume full service and outside economic forces. The budgeted ridership for 2009 was 104.4M riders but, due to the uncertainty for consumers, a market risk has been assumed of an additional temporary ridership loss of 6.4M. The overall ridership is now assumed to be 80.1M. This is a one-time occurrence and must be funded in the short term to ensure future transit service sustainability.
Table 1 – Market Risks on Ridership (In
millions of riders)
2009
Budget (Millions) |
104.4 |
Strike |
(17.5) |
Economy |
(2.0) |
Service Growth |
1.6 |
Market Risk |
(6.4) |
Forecast Ridership |
80.1 |
Impact on Revenue
The 2009 Revenue Budget is $179.7M. On February 11, 2009, Council approved incentives totalling $10M. This amount included $2.4M of incentives and $7.6M to compensate December passholders for lost service. At this time, Transit Services is forecasting that $4.4M of that $10M program will not be used as it is anticipated the customers will select refunds versus incentives. Table 2 reflects the variance from the Council approved incentives.
Table 2:
Cost of Incentive Program (In millions of $)
|
Council Feb 11th |
Today |
Incentives |
10.0 |
5.6 |
Defer Revenue |
7.6 |
3.2 |
Net Cost |
2.4 |
2.4 |
The net costs to the City of the incentive program still remains at $2.4M.
Of the remaining $5.6M incentive program, $2.6M is for incentives from February to May; $2.2M is for payroll deductions which will not be taken from Ecopass holders and $800,000 will be used to stimulate demand through promotional activities.
In addition to the Council approved incentives, staff are recommending the following:
a. Defer implementing the 4.5 per cent increase in fares for pass holders from April to July ($1M)
Staff is recommending this option to assist rebuilding ridership prior to the normal slowdown in ridership during the summer months. Implementing a fare increase shortly following the strike will not promote positive client relations as service resumes.
b. Augment the availability of free tickets to community agencies
Recognizing the implementation of fare increases for tickets on April 1, 2009 would induce hardship on some within our community, staff is recommending an additional 27,000 tickets (equivalent to one month) be available for distribution by community resource centres as a one-time adjustment to the normal 300,000 tickets donated annually. This will result in a one-time cost of $31,000.
The impact of those incentives and ridership forecasts is outlined in Table 3.
Table 3 - Impact on
Revenues (In millions of $)
Revenue |
179.7 |
Free week/weekends |
(3.2) |
Additional incentives |
(2.4) |
Ridership Loss (incl. January) |
(31.4) |
Defer fare increase |
(1.0) |
|
|
Revised Revenue |
141.7 |
Variance |
38.0 |
The changes to the 2009 Operating Budget are one-time adjustments and line item costs have been analyzed to account for lower ridership volumes. As outlined earlier, these adjustments are required to manage a number of impacts relating to the revised ridership levels. During the period of January to April 2009, it is anticipated that $24.5M in savings will be achieved. This is directly attributable to compensation, fuel and depreciation of transit fleet.
Not included in the revised operating expenditures is a provision for labour costs due to arbitration which, if any, would be funded by the Transit Capital Reserve Fund with the intent to mitigate any contribution by further reductions in capital works in progress.
Mitigation costs amounting to $2.5M have been incorporated in the revised budget as detailed in Document 1, to be funded from Transit Services.
As with ridership and revenue, productivity targets for Transit Services are also affected by the service disruption. Due to the timing for initiating positive changes and the pending decisions from the arbitrator later in June 2009, productivity targets originally established at $12.3M will not be fully realized in 2009. Initiatives such as scheduling changes and maintenance restructuring have been delayed due to the strike. In addition, the time required to achieve full service will not permit the benefits of network changes to be captured before September 2009. Transit Services has estimated that $5.6M will be generated in productivity savings in 2009. The productivity program included strong savings in fuel consumption arising from the use of hybrid technology which will not be affected. With a target of $12.3M in savings this results in a $6.7M increase in overall expenditures in 2009. The productivity savings not achieved will be carried forward into 2010.
Table 4 - Impact on
2009 Expenditures (In millions of $)
2009 Operating Budget (Millions) |
349.2 |
January - April Savings |
(24.5) |
Productivity |
6.7 |
Mitigation |
2.5 |
Revised Operating Expenditures |
333.90 |
Variance |
15.30 |
In summary the adjustments
to the budget require funding solution of $22.7M.
Table 5 - Revised 2009
Operating Budget (In millions of $)
|
Original |
Revised |
Variance |
Expenditures |
349.2 |
333.9 |
15.3 |
Revenues |
179.7 |
141.7 |
(38.0) |
Net |
169.5 |
192.2 |
(22.7) |
The options presented have the least impact to riders.
1. 2009-2010 Bus
Acquisition Plan (Reference the 2009 Draft Capital Budget Estimates, page
10. Gross authority reduction of $20.1M
for a net savings of $16.3M)
Staff is proposing 25 fewer buses be purchased for a savings of $16.3M. Twenty of these buses will not be required due to the lack of growth in the economic environment. Five additional buses will no longer be required because of network efficiencies which are designed with the goal of having no negative impact on ridership. Availability of buses has been established at 90 per cent as per Transit Services revised asset efficiency targets and these savings are in addition to the 70 buses reduced from Transit Services 10-year outlook of 630 buses to be purchased for fleet replacement and growth.
2. Reduce capital
authority for bus additions, reference account number 900874 for a gross
authority of $7.4M and $6.4M net.
Reduction of prior years’ capital projects authority results in finding $6.4M. Funds are available from the Bus Additions account established for the purchase of new buses due to growth. These funds were generated by lower than expected prices in past orders due to the stronger Canadian dollar and fewer buses purchased in anticipation of higher availability.
In Summary these options will offset the revised operating requirements totalling $22.7M. The impact on the tax levy is zero.
Cancelling Service Increases:
Staff are not in favour of this option because it results in deferring improvements in convenience of many customers of the system which is designed to grow the system. Council approved a 5.7 per cent service increase in the 2009 Operating Budget in December 2008 and staff recommend proceeding with that service increase. The approved service improvements will increase ridership and contribute to the value of the transit system for the future. Significant improvements will be realized in areas such as Stittsville, Orléans, Westboro and capacity increased for connections throughout the day in other areas. As the revenue-cost ratio of these important changes approaches 75 per cent, it is not in the interest of stakeholders to defer viable growth over a short-term service disruption.
The ridership loss anticipated for 2009 can be managed and is not expected to carry over beyond mid 2010 except for the loss of two per cent caused by economic factors. We are estimating that recovery of the economy will influence ridership in late 2010. The market risk of $9.3M and its potential impact on tax levies will be neutralized through efficiencies and future growth. By 2011, it is expected that market forces will start to return to normal levels – modest employment growth, commuting choices no longer influenced by factors such as unusually low fuel prices and unstable transit delivery arising from the strike.
Table 6 - Managing the Risk (In
millions of $)
|
2009 |
2010 |
2011 |
Market Risk (ridership shortfall) |
(9.3) |
(4.7) |
0 |
Service Growth (generates ridership) |
2.3 |
6.9 |
6.9 |
Economic Recovery |
0 |
1.3 |
3.5 |
Deferred Productivity |
(6.7) |
0 |
0 |
Residual Risk |
(13.7) |
3.5 |
10.4 |
Deferring Fare Increases on
Tickets:
This option represents $1.1M in revenue which would not be collected if implemented in July. Staff has reviewed the impact of the deferral of ticket price increases and although the result may appear counter-intuitive, the impact on ridership is negative. The impact on revenue is direct, but it is also important for offsetting as soon as practical the negative influence of low ticket prices to pass prices. This influence was well analyzed in the Marketing Plan and is proving disruptive for loyal customers who are faced with analyzing their decision of purchasing tickets or a pass each month. The Marketing Plan provided for a six-month adjustment period whereby ticket prices would increase in advance of pass prices to allow sufficient time to stimulate changes in fare choice to favour a commitment to transit.
Maintenance of the low price of tickets after full service returns in April will favour lower transit ridership as consumers trade-off lower initial cash outlay in exchange for potentially higher cost if they use transit more. Low ticket to pass price ratios are well proven in breaking commitment to transit use at a time where pass value (the fare of an extra trip is zero) is critical to restore.
As a result of the existing rebate program, whereby each consumer is faced with a complex set of choices on travel and fares, the move from passes to tickets is currently being stimulated at the expense of promoting loyalty. Creating the price gap by allowing tickets to increase while completing the return to service will stabilize consumer choice to commit to Transit and to return the focus on the quality of delivery which underlies the value of the fare in the first place.
Eliminating Fare Increases for 2009:
This option represents $5.3M of revenue for 2009. Implementing this option would limit the ability to provide service improvements and quality initiatives. In addition, the revenue cost ratio will move below 50 per cent by 2010 -- contrary to Council direction -- and would lead to an increase in tax rates in 2009 and in future years to fund the existing system.
To move forward with the one semester UPASS pilot in 2009, would result in a funding gap of $1.535 million. Transit Services believes it is important to conduct a survey of transit use prior to the introduction of the pilot, and another during the pilot in order to compare the behaviour of transit use. These surveys would establish a more definitive and current estimation of transit revenue resulting from University of Ottawa undergraduate students who reside in Ontario. Transit believes it will be in a better position to move forward with the UPASS pilot in 2010.
The recommended options presented in this report represent the least amount of impact for the transit customer without comprising the sustainability of the transit system. It is through these options that Transit Services will recover ridership in the short term, re-establish value in transit as means of travel and to return focus towards Council priorities of a sustainable growth model for mobility in the City.
There was no consultation undertaken in the preparation of this report.
There are no legal/risk management impediments to implementing the report recommendations.
The financial implications are outlined in this report. Funding in the amount of $22.7M is available for transfer from the capital projects, 900874 Bus Additions and the deferral of 25 new bus purchases, as part of the 2009 Draft Capital Estimates, reference page 10, account number 905146, as detailed in this report.
Document 1: Transit Mitigation Costs
Budgets will be amended as per Council deliberations and adoption.
TRANSIT MITIGATION COSTS DOCUMENT 1
Mitigation Measure
|
Notes |
Financial Impact
|
Mobility |
|
|
Incremental Costs - Traffic Management |
Police
Point Duty - $105k in 2009 plus incremental costs for overtime, portable
signage etc. |
204 |
Reviewing parking rates - metered and off-street |
Reduction
to rates for last 2 weeks in January (From $3.00 to $2.50/hour) |
120 |
On-street residential parking have the permit fee waived
for the duration of the strike |
50%
rebate on 641 Permits |
33 |
Increasing pedestrian and bike mobility |
Additional
sidewalk units operating downtown, arterial snow removal to keep parking
lanes clear, clearing Experimental park bike pathway |
616 |
Para Transpo Enhancements |
20
vehicles added to service |
145 |
Social Services |
|
|
Transportation
Assistance |
Extraordinary
transportation costs - managed through 14 CHRC's |
55 |
Transportation
Assistance |
Taxi
Chits - CHRC |
421 |
Reimbursement
of extraordinary costs |
Emergency
funding for OW / ODSP clients |
71 |
Other Costs |
|
|
|
|
|
Shuttle
Services to Colleges and Universities |
|
400 |
Delay
in tax Due Dates |
|
450 |
|
|
2,515 |
Transit Committee
Comité des services de transport en commun
and Council / et au Conseil
27 February 2009 / le 27 février
2009
Submitted by/Soumis par : Submitted by/Soumis par: Nancy Schepers, Deputy City Manager/Directrice municipale adjointe,
Infrastructure Services and Community Sustainability/Services d’infrastructure
et Viabilité des collectivités
and / et
Marian Simulik, City Treasurer / trésorière municipale
Contact
Person/Personne ressource : Alain Mercier, General Manager/Directeur général,
Transit Services/Services du transport en commun
(613)
842-3636 x2271, Alain.Mercier@ottawa.ca
Ref N°:
ACS2009-ICS-TRA-0003 |
SUBJECT:
|
Revised 2009 Transit SERVICES OPERATING BUDGET |
|
|
OBJET :
|
Budget de fonctionnement révisé des
Services de transport en commun pour 2009 |
That
the Transit Committee recommend that Council approve:
1. The adjustments to the revenues and
expenditures for the Transit Operating Budget as detailed in this report
including the following specific changes to the mitigation and incentive
programs for a net zero impact on the taxpayer:
c.
Defer implementing the fare increase for pass holders
from April to July for a revenue loss of ($1M);
d.
Approve an additional mitigation measure of $31,000
for free tickets (equivalent to one month) for distribution by community
resource centres to improve the assistance to those most affected by the strike;
2. Fund the operating pressures identified
in this report by applying the savings from the reductions in Pay As You Go
contributions achieved through reductions in the Transit Capital Budget as
follows:
c.
Reduce the planned procurement of 2009-2010 growth
buses by 25 units as contained in the 2009 Draft Capital Budget, reference page
10, for a net savings of $16.3M;
d.
The reduction of previously approved capital authority
for account number 900874, Bus Additions,
for a net contribution of $6.4M.
Que le Comité de transport en commun recommande au Conseil d’approuver:
1. les modifications
relatives aux revenus et aux dépenses du Budget de fonctionnement des Services
de transport en commun, comme il est expliqué dans le présent rapport, y
compris les changements particuliers suivants apportés aux programmes
d’atténuation et de mesures incitatives visant à assurer une incidence nulle
sur les contribuables :
a. reporter
d’avril à juillet la mise en vigueur de l’augmentation des tarifs prévue pour
les titulaires de laissez-passer, équivalant à une perte de revenu de (1 M$);
b. approuver
une autre mesure d’atténuation de 31 000 $ en vue de la distribution de billets
gratuits par les centres de ressources communautaires afin d’améliorer l’aide
apportée aux personnes les plus touchées par la grève;
2. le financement des
pressions de fonctionnement exposées dans le présent rapport en y investissant
les économies réalisées en réduisant les contributions par répartition, dans le
cadre des réductions du Budget d’immobilisations des Services de transport en
commun qui suivent :
a. réduire
les achats d’autobus prévus pour 2009-2010 de 25 unités, conformément au Budget
d’immobilisations préliminaire de 2009 déposé, page de référence 10, équivalant
à des économies de 16,3 M$;
b. réduire
l’autorisation des dépenses d’immobilisation déjà approuvées relativement au
compte numéro 900874, Ajout d’autobus, correspondant à une contribution nette
de 6,4 M$.
Le Budget de fonctionnement des
Services de transport en commun de 2009 a été examiné par le groupe de travail
du défi budgétaire en octobre 2008, et approuvé par le Conseil en décembre. La
grève du transport en commun du 10 décembre 2008 au 30 janvier 2009 a eu
d'importantes répercussions sur le nombre d'usagers en 2008. En février, le
personnel a informé le Comité et le Conseil en leur présentant la reprise
graduelle des services de transport en commun. Un certain nombre de mesures
incitatives ont été approuvées dans le but de regagner le nombre de passagers.
À la suite de la grève et de l'approbation de mesures incitatives visant les
usagers, il est nécessaire de modifier le Budget de fonctionnement approuvé
auparavant. Lors de la réunion du 11 février 2009, le Conseil a approuvé la
motion suivante :
Proposée par la conseillère D. Holmes
Appuyée par le conseiller J. Legendre
Que l'on demande au personnel de modifier le
budget des Services de transport en commun afin d'y indiquer les coûts de
l'ensemble des mesures d'atténuation approuvées par le Conseil autant qu'il n'y
a aucune incidence nette sur le prélèvement d'impôts des Services de transport
en commun établi dans le budget approuvé pour 2009, ni aucune augmentation
d'impôts quelle qu'elle soit.
Le Budget d'immobilisations des Services de
transport en commun de 2009 a été déposé au cours de la réunion du Comité du
transport en commun du 9 février 2009 afin que ce dernier l'examine au cours de
la réunion du 18 février 2009. Il a été décidé au cours de cette réunion de
reporter l'examen au 4 mars 2009.
Ce rapport décrit le contexte des solutions
recommandées par le personnel ainsi que les modifications financières
nécessaires pour assurer une incidence nulle sur les taxes afférentes aux
Services du transport en commun en 2009.
Établissement des budgets de
fonctionnement et d'immobilisations des Services de transport en commun pour
2009 avec hypothèses
En
décembre 2008, le Conseil a approuvé le Budget de fonctionnement des Services
de transport en commun qui comprenait 349,2 M$ en dépenses et 179,7 M$ en
revenus pour une somme d'exploitation totale nette de 169,5 M$.
On a établi les budgets de fonctionnement et
d'immobilisations des Services de transport en commun de 2009 selon les
hypothèses indiquées dans le Plan de marketing d'OC Transpo de 2009. La hausse
prévue du nombre de passagers de 5,1 pour cent a été calculée en fonction de ce
qui suit :
· une
stabilité d'emploi continue, fondée sur les modèles récents;
· une
amélioration de la qualité de service malgré l'augmentation du prix du
carburant supérieure à celle
des tarifs;
· un
accroissement de services et des plans de fonctionnement visant à atteindre les
objectifs de capacité et de
fiabilité.
À la fin
de 2008, la chute rapide du prix du carburant et le ralentissement de
l'économie, qui a eu des répercussions négatives sur le nombre de passagers
prévu dues à la baisse du niveau d'emploi, ont remis ces hypothèses en
question. La baisse des coûts du carburant ont plus ou moins touché l'avantage
relatif du transport en commun, tandis que notre clientèle-type accuse une
baisse de 2 pour cent due à la récession. Le regroupement de ces facteurs
influents révèle que ces 53 jours de grève ont touché les Services de transport
en commun. Au cours des 60 prochains jours de reprise du plan de service, des
usagers souffriront d'un certain manque de capacité et d'accès au transport en
commun à court terme.
On avait
prévu qu'en 2009, le nombre d'usagers augmenterait de 5,1 pour cent par rapport
à 2008 (Pages de réf. 1-3: Plan de marketing d'OC Transpo de 2009),
surtout en raison de l'expansion des services et de la stabilité de la
situation économique, soit 104,4 millions d'usagers. On envisage désormais que
la grève fera perdre 17,5 millions de passagers. Cette perte est temporaire.
Des cas précédents de grève à Ottawa, Calgary et Vancouver indiquent qu'il faut
de 6 à 12 mois pour regagner le nombre de passagers d'avant la grève.
La
stabilité économique et les prix relativement élevés du carburant, par rapport
au tarif du transport en commun, ont habituellement généré une croissance
additionnelle supérieure aux attentes. La période précédente de deux ans (2007
et 2008) a généré en moyenne 1 pour cent d'usagers de plus que le niveau
de croissance des services. Le budget de 2009 a tenu compte de cette tendance
générale.
Malgré
la chute de l'activité économique et les répercussions importantes de la grève,
on s'attend quand même à ce que les modifications apportées aux services en vue
de mieux répondre aux besoins des clients génèrent une augmentation du nombre
de passagers.
Au cours des dernières années, les tendances en
matière de clientèle démontrent qu'il existe un rapport étroit entre les
niveaux de service et la croissance à long terme. D'autre part, la courbe de
croissance du nombre de passagers fluctuera positivement ou négativement selon
l'emploi et le prix relatif d'autres moyens de transport par rapport au
transport en commun. En se fondant sur ces conclusions et le budget de
fonctionnement de 2009 qui révèle que le rapport coûts-revenus des services
supplémentaires est très élevé, on prévoit que tout report ou toute annulation
des modifications de service limitera le nombre d'usagers du transport en
commun et empirera davantage le rapport coûts-revenus général.
L'incidence de la grève du transport
en commun a créé un climat de grande insécurité pour 2009 en raison des trois
répercussions négatives sur les usagers : la grève, la période de
transition pour rétablir le service complet et les forces économiques
extérieures. Le budget de 2009 prévoyait 104,4 millions de passagers, mais
étant donné l'incertitude des clients, on estime qu'un risque du marché fera
perdre temporairement 6,4 millions d'autres passagers. Le nombre total de
passagers est désormais évalué à 80,1 millions. Il s'agit d'un événement
ponctuel qui doit être financé à court terme pour garantir la durabilité des
services de transport en commun.
Tableau n° 1 – Risques du marché sur les
usagers (en millions d'usagers)
Budget
de 2009 (Millions) |
104,4 |
Grève |
(17,5) |
Économie |
(2,0) |
Élargissement
des services |
1,6 |
Risque du
marché |
(6,4) |
Nombre
d'usagers prévus |
80,1 |
Incidence sur les revenus
Les
revenus anticipés pour 2009 s'élèvent à 179,7 M$. Le 11 février 2009, le
Conseil a approuvé des mesures incitatives totalisant 10 M$. Ce montant
comprend 2,4 M$ en mesures incitatives et 7,6 M$ en compensations pour les
titulaires de laissez-passer qui ont été privés de services en décembre. À
l'heure actuelle, les Services de transport en commun prévoient que 4,4 des
10 M$ de ce programme ne seront pas utilisés puisqu'on s'attend à ce que
les clients optent pour le remboursement plutôt que les mesures incitatives. Le
tableau n° 2 représente l'écart avec les mesures approuvées par le Conseil.
Tableau n° 2 : Coût du programme de
mesures incitatives (En millions de $)
|
Conseil, le 11
février |
Aujourd'hui |
Mesures incitatives |
10,0 |
5,6 |
Revenus reportés |
7,6 |
3,2 |
Coût net |
2,4 |
2,4 |
Le programme
de mesures incitatives coûtera encore à la Ville un montant net de 2,4 M$.
Les 5,4
M$ restants du programme de mesures incitatives seront répartis ainsi :
2,6 M$ iront aux mesures incitatives pour la période de février à mai, 2,2 M$
seront alloués aux retenues salariales qui ne proviendront pas des titulaires
d'Ecopass et 800 000 dollars serviront à stimuler la demande au moyen
d'activités promotionnelles.
En plus
des mesures incitatives approuvées par le Conseil, le personnel recommande ce
qui suit :
a. Reporter
d'avril à juillet la mise en vigueur de l'augmentation de 4,5 pour cent des
tarifs pour les titulaires de laissez-passer (1 M$)
Le
personnel recommande cette solution dans le but de reconquérir le nombre
d'usagers avant la baisse qui se produit habituellement pendant les mois d'été.
La mise en vigueur d'une augmentation de tarifs peu de temps après la grève ne
favorisera pas les bonnes relations avec les clients pendant la reprise des
services.
b. Augmenter la distribution de billets
gratuits aux organismes communautaires
Reconnaissant
que la mise en vigueur de l'augmentation des tarifs pour les billets émis à
partir du 1er avril 2009 imposerait un fardeau sur certains membres
de notre collectivité, le personnel recommande de distribuer 27 000
billets supplémentaires (équivalant à un mois) par l'entremise des centres de
ressources communautaires à titre d'ajustement ponctuel aux 300 000
billets habituellement donnés tous les ans, soit un coût ponctuel de
31 000 $.
Le
tableau n° 3 explique l'incidence de ces mesures incitatives et les prévisions
en matière de clientèle.
Tableau n° 3 -
Incidence sur les revenus (En millions de $)
Revenus |
179,7 |
Semaines/fins de semaine gratuites |
(3,2) |
Mesures incitatives supplémentaires |
(2,4) |
Perte de clientèle (y compris janvier) |
(31,4) |
Report de l'augmentation de tarifs |
(1,0) |
|
|
Revenus révisés |
141,7 |
Écart |
38,0 |
Les modifications apportées au Budget de
fonctionnement de 2009 sont ponctuelles et les coûts des éléments ont été
analysés pour prendre en compte les volumes plus faibles d'usagers. Comme on
l'a mentionné auparavant, il est nécessaire d'effectuer ces modifications pour
gérer les répercussions relatives aux nombres d'usagers révisés. On pense
réussir à économiser 24,5 M$ pendant la période de janvier à avril 2009,
un résultat attribuable à la compensation, au carburant et à l'amortissement du
parc de véhicules de transport en commun.
Les dépenses de fonctionnement révisées ne
comprennent pas de provision pour coûts de main-d'œuvre découlant de
l'arbitrage qui, le cas échéant, seront financés par le fonds de réserve pour
immobilisations des Services de transport en commun avec l'intention d'atténuer
toute contribution en réduisant davantage les travaux d'immobilisations en
cours.
Les coûts d'atténuation de 2,5 M$ ont été
intégrés au budget révisé, comme l'explique le document 1, et seront financés
par les Services de transport en commun.
Comme dans le cas du nombre d'usagers et des
revenus, les objectifs de productivité des Services de transport en commun sont
également touchés par l'interruption de service. Vu le choix du moment pour effectuer
des modifications positives, et les décisions en instance de l'arbitre plus
tard en juin 2009, les objectifs de productivité fixés initialement à
12,3 M$ ne seront pas entièrement réalisés en 2009. Des initiatives telles
que la restructuration de l'établissement et du maintien du calendrier des
modifications ont été retardées par la grève. En outre, le temps nécessaire
pour rétablir complètement les services ne permettra pas de profiter des
avantages des modifications apportées au réseau avant septembre 2009. Les Services de transport en commun ont estimé
qu'ils réaliseront des économies de productivité de 5,6 M$ en 2009. Le
programme de productivité comprenait d'importantes économies de consommation de
carburant découlant de l'usage de la technologie hybride qui ne sera pas
touché. Avec un objectif de 12,3 M$ d'économies, les dépenses générales
augmenteront de 6,7 M$ en 2009. Les économies de productivité qui ne
seront pas réalisées seront reportées à l'exercice 2010.
Tableau
n° 4 - Incidence sur les dépenses de 2009 (En millions de $)
Budget de fonctionnement de 2009 (millions) |
349,2 |
Économies de janvier à avril |
(24,5) |
Productivité |
6,7 |
Atténuation |
2,5 |
Dépenses de fonctionnement révisées |
333,90 |
Écart |
15,30 |
En résumé, les
modifications apportées au budget requièrent une solution de financement de
22.7 M$.
Tableau n° 5 - Budget
de fonctionnement révisé de 2009 (En millions de $)
|
Initial |
Révisé |
Écart |
Dépenses |
349,2 |
333,9 |
15,3 |
Revenus |
179,7 |
141,7 |
(38,0) |
Net |
169,5 |
192,2 |
(22,7) |
Les options présentées ont l'incidence la plus
faible sur les usagers.
1. Plan
d'achat d'autobus 2009-2010 (Référence : les prévisions budgétaires
d'immobilisations préliminaires pour 2009, page 10. Réduction de l'autorisation
des dépenses brutes de 20,1 M$ pour des économies nettes de 16,3 M$)
Le personnel propose de réduire les achats
d'autobus de 25 unités, soit des économies de 16,3 M$. Vu le manque de
croissance économique, 20 de ces autobus ne seront pas nécessaires et 5 autres
ne le seront pas non plus en raison de l'efficacité du réseau calculée de
manière à n'avoir aucune incidence sur les usagers. La disponibilité d'autobus
a été établie à 90 pour cent, conformément aux objectifs révisés
d'efficacité des actifs. Ces économies viennent s'ajouter à la décision
d'acheter 70 autobus de moins que prévu dans le plan de 10 ans des Services de
transport en commun dans lequel il était envisagé d'acheter 630 autobus aux
fins de remplacement et croissance.
2. Réduire
l'autorisation des dépenses d'immobilisations relativement au compte numéro
900874, Ajout d'autobus, soit une autorisation brute de 7,4 M$ et nette de
6,4 M$.
La réduction de l'autorisation des projets
d'immobilisations des années antérieures a totalisé 6,4 M$. Les fonds se
trouvent dans le compte Ajout d'autobus pour acheter des autobus neufs en cas
de croissance. Ils proviennent de commandes antérieures dont le prix avait été
plus bas que prévu en raison de la force du dollar canadien et d'un nombre
inférieur d'autobus achetés en prévision d'une plus grande disponibilité.
En résumé, ces options compenseront les normes
d'exploitation révisées d'un montant total de 22,7 M$. L'incidence sur le
prélèvement d'impôts est nulle.
Annuler l'augmentation de services :
Le personnel n'était pas en faveur de cette
option parce qu'elle impliquait le report d'améliorations conçues en vue
d'élargir le réseau et de mieux répondre aux besoins de nombreux usagers. Le
Conseil a approuvé une augmentation de services de 5,7 pour cent dans le
Budget de fonctionnement de 2009, en décembre 2008 et le personnel recommande
de procéder à cette augmentation de services. Les améliorations de services
approuvées augmenteront le nombre d'usagers et contribueront aux avantages futurs
du réseau de transport en commun. On réalisera d'importantes améliorations dans
des régions telles que Stittsville, Orléans, Westboro, et on augmentera les
correspondances pendant la journée dans d'autres régions. Puisque le rapport
coûts-revenus de ces modifications d'envergure frise les 75 pour cent, les
parties intéressées n'ont aucun intérêt à reporter la croissance rentable sur
une interruption de service de courte durée.
Il est possible de gérer la perte d'usagers
anticipée pour 2009. On ne prévoit pas la reporter au 2e semestre
2010, à l'exception de la perte de 2 pour cent causée par les facteurs
économiques. Nous estimons que le redressement de l'économie aura une incidence
sur le nombre d'usagers à la fin 2010. Le risque du marché de 9,3 M$ et son
incidence potentielle sur le prélèvement d'impôts seront neutralisés par
l'efficacité et la croissance future. On prévoit que le marché commencera à
retrouver son niveau normal en 2011 : croissance modeste de l'emploi,
choix de transport qui n'est plus influencé par des facteurs tels que des prix
anormalement bas et l'instabilité de la prestation de services de transport en
commun engendrée par la grève.
Tableau n° 6 - Gestion des risques (En
millions de $)
|
2009 |
2010 |
2011 |
Risque du marché (faiblesse du nombre d'usagers) |
(9,3) |
(4,7) |
0 |
Croissance des services (génère des passagers) |
2,3 |
6,9 |
6,9 |
Reprise économique |
0 |
1,3 |
3,5 |
Report de la productivité |
(6,7) |
0 |
0 |
Risque résiduel |
(13,7) |
3,5 |
10,4 |
Reporter l'augmentation du prix des
billets :
Cette
option représente des revenus de 1,1 M$, qui ne seraient pas perçus en cas
de mise en vigueur en juillet. Le personnel a examiné l'incidence du report de
l'augmentation du prix des billets. Bien que le résultat puisse sembler
contre-intuitif, l'incidence sur les usagers est négative. Elle agit
directement sur les revenus, mais elle joue aussi un rôle important pour
compenser, dès qu'il sera pratique de le faire, les retombées négatives du prix
modique des billets sur celui des laissez-passer. Ces retombées ont bien été analysées dans le Plan de marketing et
s'avèrent avoir des effets perturbateurs sur les clients fidèles qui seront
tenus de faire des calculs pour décider s'ils doivent acheter des billets ou un
laissez-passer mensuel. Le Plan de marketing a prévu une période de
modifications de six mois pendant laquelle le prix des billets pourrait
augmenter avant celui des laissez-passer afin de donner le temps nécessaire
pour inciter les usagers à choisir un autre tarif et à continuer d'utiliser le
transport en commun.
Une fois que les services auront complètement
repris en avril, le maintien du prix modique des billets entraînera une baisse
du nombre d'usagers du transport en commun puisque les consommateurs
échangeront la possibilité de dépenser moins qu'ils ne l'avaient prévu pour des
coûts qui risquent d'être plus élevés s'ils utilisent le transport en commun
davantage. Le rapport entre le prix modique du billet et celui du
laissez-passer a prouvé qu'il incite les usagers à délaisser le transport en
commun au moment où il est crucial de restaurer la valeur du laissez-passer
(lorsqu'un voyage supplémentaire ne coûte rien).
En fait, le programme de rabais existant, qui
place le client dans une situation où il est difficile de choisir un trajet et
un tarif, l'invite à acheter des billets plutôt qu'un laissez-passer aux
dépends de sa loyauté. Créer un écart de prix en permettant d'augmenter les
billets pendant la reprise du service encouragera les consommateurs à continuer
d'utiliser le transport en commun et remettra l'accent sur la qualité de la
prestation de services qui est sous-jacente à la valeur du tarif en premier
lieu.
Éliminer les augmentations de tarifs pour
2009 :
Cette option représente des revenus de
5,3 M$ pour 2009. La mise en vigueur de cette option limitera la
possibilité de réaliser des améliorations en termes de service et de qualité.
En outre, le rapport coûts-revenus passera sous la barre des 50 pour cent en
2010 -- ce qui va à l'encontre des orientations du Conseil -- et entraînera
probablement une augmentation du taux d'imposition en 2009 et les années
suivantes pour financer le réseau existant.
La poursuite du laissez-passer expérimental
UPASS pendant un semestre, en 2009, conduira à un déficit de financement de
1,535 M$. Les Services de transport en commun pensent qu'il est important de
mener une enquête sur l'usage du transport en commun avant de lancer le projet
pilote, et de mener une enquête pendant le projet pilote dans le but de
comparer les habitudes d'utilisation du transport en commun. Ces enquêtes
permettront d'estimer plus précisément les revenus du transport en commun que
génèrent les étudiants de premier cycle de l'Université d'Ottawa qui résident
en Ontario. Les Services de transports en commun pensent qu'ils seront en
meilleure position de poursuivre le laissez-passer expérimental UPASS en 2010.
Les options recommandées dans ce rapport ont la
plus petite incidence sur la clientèle du transport en commun, sans compromettre
la durabilité du réseau de transport en commun. Elles permettront aux Services
de transport en commun de reconquérir les usagers à court terme, de rétablir
l'avantage qu'offre le transport en commun pour se déplacer de remettre
l'accent sur les priorités du Conseil relativement au modèle de croissance
durable de la mobilité dans la Ville.
La préparation de ce rapport n'a fait l'objet
d'aucune consultation.
Aucun
obstacle d'ordre juridique ou lié à la gestion des risques n'empêche
l'application des recommandations du rapport.
Les
répercussions financières sont expliquées dans le présent rapport. On peut transférer
le financement de 22,7 M$ des projets d'immobilisations 900874, Ajout
d'autobus, et du report de l'achat de 25 autobus neufs, conformément aux
estimations d'immobilisations préliminaires, page de référence 10, compte
numéro 905146, comme cela est expliqué dans ce rapport.
Document 1 : Coûts d'atténuation du transport en commun
Les
budgets seront modifiés conformément aux délibérations et adoptions du Conseil.
COÛTS D’ATTÉNUATION
DU TRANSPORT EN COMMUN DOCUMENT 1
Mesure d’atténuation
|
Notes |
Répercussions
financières
|
Mobilité |
|
|
Coûts marginaux – Gestion de la
circulation |
Tâches ponctuelles de la Police –
105 000 $ en 2009 plus coûts marginaux d’heures supplémentaires,
d’affichage portable, etc. |
204 |
Examen des tarifs de stationnement
– compteur et hors rue |
Réduction des tarifs pendant les 2 dernières
semaines de janvier (De 3 $ à 2,50 $/heure) |
120 |
Exemption des frais de permis de
stationnement résidentiel dans les rues pendant la grève |
50 % de rabais sur 641 permis |
33 |
Mobilité à pied et à vélo accrue |
Ajout d’unités sur les trottoirs au centre-ville,
enlèvement de la neige pour dégager les voies de stationnement, dégagement
des sentiers cyclables dans les parcs expérimentaux |
616 |
Améliorations du service Para
Transpo |
Ajout de 20 véhicules au service |
145 |
Services sociaux |
|
|
Assistance pour le transport |
Frais exceptionnels de transport – gérés par 14 CRSC
|
55 |
Assistance pour le transport |
Coupons de taxi - CRSC |
421 |
Remboursement des frais exceptionnels |
Financement d’urgence pour les clients des
programmes OT / POSPH |
71 |
Autres coûts |
|
|
|
|
|
Services de navette aux collèges et universités |
|
400 |
Report des dates d’échéance des impôts |
|
450 |
|
|
2 515
|
REVISED 2009 TRANSIT SERVICES OPERATING BUDGET
BUDGET DE FONCTIONNEMENT RÉVISÉ DES SERVICES DE TRANSPORT EN COMMUN POUR
2009