1.
QUARTERLY PERFORMANCE
REPORT TO COUNCIL, q4: OCTOBER – dECEMBER 2008 rapport TRIMESTRIEL SUR LE
rendement présenté au conseil POUR LE 4E TRIMESTRE, octobre –
dÉcembre 2008 |
Recommendations FROM THE COMMUNITY AND PROTECTIVE SERVICES COMMITTEE, THE
CORPORATE SERVICES AND ECONOMIC DEVELOPMENT COMMITTEE, THE PLANNING AND
ENVIRONMENT COMMITTEE, THE TRANSIT COMMITTEE AND THE TRANSPORTATION COMMITTEE
That Council
receive the report for information.
RECOMMENDATIONS DU Comité des services communautaires
et de protection, DU Comité des services organisationnels et du
développement économique, Du Comité de l’urbanisme et de l’environnement, DU Comité du transport en commun ET DU Comité des transports
Que le Conseil municipal prenne connaissance du
présent rapport.
DOCUMENTATION
1.
City Manager’s report dated 9 February 2009 (ACS2008-CMR-CPP-0001).
2.
Extract
of Draft Minutes, Planning and Environment Committee meeting of 24 February
2009.
Report to/Rapport au :
9 February 2009 / le 9 fevrier 2009
Submitted
by/Soumis par : Kent Kirkpatrick, City Manager / directeur municipal
Contact
Person/Personne-ressource : Rustin Hollywood, Strategic Support Coordinator,
Corporate
Planning and Performance Reporting/Coordinator, Soutien Stratégique, Direction de la planification municipale et de
l’évaluation du rendement
613-580-2424,
ext./poste 41714
City Wide/À l’échelle de la ville Ref
N°: ACS2009-CMR-CPP-0001 |
SUBJECT OBJET: |
QUARTERLY PERFORMANCE REPORT
TO COUNCIL, q4: OCTOBER – dECEMBER 2008 rapport TRIMESTRIEL SUR LE rendement présenté au conseil POUR LE 4E
TRIMESTRE, octobre – decembre 2008 |
1. That
the Corporate Service and Economic Development Committee receive the attached
report and refer it for further review and discussion at the following standing
committee meetings:
Community and
Protective Services Committee - February 23, 2009
Planning and
Environment Committee - February 24, 2009
Transit
Committee - March 4, 2009
Transportation
Committee - March 4, 2009
2. That discussion of the report take
place at the CSEDC meeting on March 3, 2009; and
3. That
Council receive the report for information on March 11, 2009 once it has been reviewed
by standing committees.
1. Que le Comité des services organisationnels et du développement économique reçoive le rapport ci-annexé et le renvoie pour examen et discussion aux réunions suivantes des comités permanents :
·
Comité des services communautaires
et de protection – le 23 fevrier 2009
·
Comité de l’urbanisme et de
l’environnement – le 24 fevrier 2009
·
Comité du transport en commun – le 04 mars 2009
·
Comité des transports – le 04 mars 2009
2. Que
le rapport fasse l’objet d’une discussion à la réunion du CSODE, le 03 mars
2009;
3. Que le Conseil prenne
connaissance du rapport une fois que les comités permanents l’auront examiné,
soit le 11 mars 2009.
The Quarterly Performance Report to Council is an important component of the City’s accountability framework. Accountability is fundamental to good governance.
This Quarterly Performance Report to Council Q4: October – December 2008, provides measures from a broad cross-section of service areas to the public. This report provides information on how the City is performing relative to its established standards, as well as information on changes in performance over time. The Quarterly Performance Report includes:
· Outcome measures (e.g., percentage of waste diverted from landfill);
· Service measures (e.g., calls for service requests and call volumes);
· Output measures (e.g., the number of food premise inspections);
· Efficiency measures (e.g. cost per lane kilometre for road maintenance); and,
· Customer service measures (e.g., on-time transit service performance).
This is the
eleventh Quarterly Performance Report to Council and covers the reporting
period
between October and
December 2008. It provides performance measures for services within the
following branches:
· Building Code Services
· Transit Services
· Solid Waste Services
· Fleet Services
· Employment and Financial Assistance
· Fire Services
· Housing
· Parks and Recreation
· By-Law and Regulatory Services
· Public Health
· Ottawa Police Service
· Ottawa Public Library
· Planning
·
Communications
and Customer Service
·
Ottawa
Paramedic Service
·
Surface
Operations
·
Traffic
and Parking Operations
DISCUSSION
L’obligation de rendre compte est un élément fondamental
de la bonne gouvernance. Elle suppose que l’on assure le suivi du rendement et
que l’on en fasse rapport et que l’on assume la responsabilité des résultats
obtenus. Le rapport trimestriel sur le rendement présenté au Conseil de la
Ville d’Ottawa est un élément fondamental du cadre de responsabilisation de la
Ville.
Le Rapport trimestriel sur le
rendement présenté au Conseil pour le 4e trimestre, octobre – decembre 2008, fournit les principales mesures
présentant un intérêt tout particulier pour les conseillers concernant un
échantillon représentatif de directions qui assurent la prestation de services
au public. Il montre la mesure dans laquelle la Ville respecte ses critères et
les tendances en matière de rendement au fil du temps. Il comprend principalement
certains types de mesures du rendement, notamment les suivantes :
·
mesures
d’impact (p. ex., pourcentage de déchets réacheminés des sites d’enfouissement)
·
mesures
de service (p. ex., nombre d’appels pour des demandes de service et volume d’appels)
·
mesures
des résultats (p. ex., nombre d’inspections effectuées dans les services
d’alimentation)
·
mesures
d’efficience (p. ex., coût de l’entretien des routes par kilomètre de voie)
·
mesures
du service à la clientèle (p. ex., ponctualité du service de transport en
commun)
Le présent rapport
constitue le onzème Rapport trimestriel sur le rendement au Conseil et couvre
la période allant de octobre – decembre 2008. Il présente des mesures de
rendement pour les directions suivantes :
·
Services
du code du bâtiment
·
Services
de transport en commun
·
Services
de gestion des déchets solides
·
Services
du parc automobile
·
Services
d’emploi et d’aide financière
·
Service
des incendies
·
Logement
·
Parcs
et Loisirs
·
Services
des règlements municipaux
·
Santé
publique
·
Service
de police d'Ottawa
·
Bibliothèque
publique d’Ottawa
·
Urbanisme
·
Services
à la clientèle et Information au public (stratégie des points de prestation des
services)
·
Service
paramédic d’Ottawa
·
Opérations
de surface
·
Circulation et stationnement
No specific public consultations were undertaken in the production of the report.
CONSULTATION
Le Rapport trimestriel sur le rendement
présenté au Conseil est un outil d’information sur les services de la Ville
pour les citoyens et le Conseil. Il n’y
a eu aucune consultation publique particulière pendant la rédaction de ce
rapport.
There are no financial implications.
Il n’y a pas de répercussions financières.
LEGAL/RISK MANAGEMENT IMPLICATIONS
There are no
legal/risk management implications associated with this Report.
Il n’y a pas d’ implications juridiques et de
la gestion des risques.
The Quarterly Performance Report to Council will be made available to citizens electronically in PDF and HTML formats on our Web site (ottawa.ca), and in printed format upon request.
Le Rapport trimestriel sur le rendement
présenté au Conseil sera mis à la disposition des citoyens par voie
électronique en formats PDF et HTML sur notre site Web (ottawa.ca) et en format papier sur demande.
QUARTERLY
PERFORMANCE REPORT TO COUNCIL, Q4: OCTOBER – DECEMBER 2008
rapport TRIMESTRIEL SUR LE rendement présenté au conseil POUR LE 4E
TRIMESTRE, octobre - dÉcembre 2008
ACS2009-CCS-PEC-0003 CITY WIDE/À L'ÉCHELLE DE
LA VILLE
Councillor Doucet noted the report shows that building permits are down 23 per cent in the fourth quarter of 2008 and wondered what impact this would have on growth projections as they relate to the Official Plan.
Nancy Schepers, Deputy City Manager of Infrastructure Services and Community Sustainability, advised that population projections are done on a 30-year basis (up to 2031). Staff track growth year after year, recognizing that there will be fluctuations over the long-term due to the economy and other factors.
Councillor Doucet also raised the following issues that fall within the jurisdiction of other standing committees:
· The percentage of individuals and families on the social housing waiting list is 9, 692. He questioned if progress was achieved, as the usual figure is 13, 000.
· Figure 36 shows the overall number of participants in registered recreation programs increased by 12.7 per cent while the number of available spaces increased by 11.84 per cent within the same period. As new program spaces are being offered, there is corresponding increase in registration.
· Relative to 2007, spending for sidewalks and pathways is up marginally despite less snow accumulation in 2008. He supported the temporary enhancement of sidewalk clearing services during the transit strike, which resulted in the increased expenditures. He wondered if this enhanced level could be adopted as the new standard, costing an additional $70 per kilometre.
Councillor Hume commended Councillor Doucet for using the Quarterly Performance Report and encouraged him to raise the above-noted points at the appropriate standing committee.
That the Planning
and Environment Committee receive this report for further review and discussion
of the service areas’ performance results, as outlined in Document 1.
RECEIVED