7.             DISPOSAL STRATEGY – 2720 Richmond Road – former Grant ALTERNATIVE school

 

STRATÉGIE D’ÉLIMINATION – 2720, chemin Richmond – ANCIENNE      ÉCOLE PARALLÈLE Grant

 

 

 

COMMITTEE RECOMMENDATIONS

 

That Council:

 

1.                  Receive the Centre multi-services francophone de l’Ouest d’Ottawa (CMFO) Progress Report Two, dated 2 November 2009, attached as Document 3 to this report, regarding a Business Plan for a multi-use community centre, long term care facility and seniors housing cooperative on the subject property; and

 

2.                  Provide the CMFO until 31 January 2010 to finalize the Business Plan for the subject property and to submit it for the consideration of Committee and Council.

 

 

RECOMMANDATIONS DU COMITÉ

Que le Conseil :

1.                  reçoit le deuxième rapport d’étape du Centre multi-services francophone de l’Ouest d’Ottawa (CMFO), daté du 2 novembre 2009 et joint au présent rapport sous le nom de Document 3, concernant un plan d’affaires pour l’aménagement d’un centre communautaire polyvalent, d’un établissement de soins de longue durée et d’une coopérative d’habitation pour personnes âgées sur la propriété visée;

2.                  indique au CMFO qu’il a jusqu’au 31 janvier 2010 pour mettre la dernière main au plan d’affaires pour la propriété visée et pour le présenter à la Ville pour examen par le Comité et Conseil.

 

 

 

 

 

Documentation

 

            1.         City Managers report dated 17 November 2009 (ACS2009-CMR-REP-0046)

 

 


Report to/Rapport au :

 

Corporate Services and Economic Development Committee

Comité des services organisationnels et du développement économique

 

and Council / et au Conseil

 

17 November 2009/ le 17 novembre 2009

 

Submitted by/Soumis par: Kent Kirkpatrick, City Manager / directeur municipal

 

Contact Person/Personne ressource : Gordon MacNair, Director, Real Estate Partnerships and Development Office/ directeur, Bureau de développement et de partenariats immobiliers

(613) 580-2424 x 21217, Gordon.MacNair@ottawa.ca

 

Bay (7)

Ref N°: ACS2009-CMR-REP-0046

 

 

SUBJECT:

 

DISPOSAL STRATEGY – 2720 Richmond Road – former Grant ALTERNATIVE school

 

OBJET :

STRATÉGIE D’ÉLIMINATION – 2720, chemin Richmond – ANCIENNE ÉCOLE PARALLÈLE Grant

 

 

REPORT RECOMMENDATIONS

 

That the Corporate Services and Economic Development Committee recommend that Council:

 

1.                  Receive the Centre multi-services francophone de l’Ouest d’Ottawa (CMFO) Progress Report Two, dated 2 November 2009, attached as Document 3 to this report, regarding a Business Plan for a multi-use community centre, long term care facility and seniors housing cooperative on the subject property; and

 

2.                  Provide the CMFO until 31 January 2010 to finalize the Business Plan for the subject property and to submit it for the consideration of Committee and Council.

 

RECOMMANDATIONS DU RAPPORT

Que le Comité des services organisationnels et du développement économique recommande au Conseil :

1.                  reçoit le deuxième rapport d’étape du Centre multi-services francophone de l’Ouest d’Ottawa (CMFO), daté du 2 novembre 2009 et joint au présent rapport sous le nom de Document 3, concernant un plan d’affaires pour l’aménagement d’un centre communautaire polyvalent, d’un établissement de soins de longue durée et d’une coopérative d’habitation pour personnes âgées sur la propriété visée;

2.                  indique au CMFO qu’il a jusqu’au 31 janvier 2010 pour mettre la dernière main au plan d’affaires pour la propriété visée et pour le présenter à la Ville pour examen par le Comité et Conseil.

 

 

BACKGROUND

 

City Policy - Acquisition of Surplus School Properties

 

In May 2007, staff submitted a report with recommendations with respect to a policy for acquiring surplus school properties (“Policy for Surplus Schools” ref. # ACS2007-PTE-POL-0033) that was considered by the Planning and Environment Committee (PEC) and the Agricultural and Rural Affairs Committee (ARAC) in June 2007. Based on the recommendations of PEC and ARAC, Council, on 29 August 2007, approved as follows:

 

·        That, where a school board within the City of Ottawa offers a school site as surplus to its educational needs, the City of Ottawa indicate an interest in acquiring this site on a case by case basis;

 

·        That staff establish criteria for the evaluation of surplus schools sites for review and approval by the Agricultural and Rural Affairs Committee, Planning and Environment Committee and Council after which staff be directed to undertake an evaluation and prioritisation of school sites for the purpose of identifying sites that would meet City needs should they be declared surplus or are already surplus;

 

·        That these priorities be reviewed on an annual basis;

 

·        That a funding strategy be brought forward for the 2008 Budget in order to acquire school board property that qualifies.

 

During the same period, the City received notice from the Ottawa-Carleton District School Board (OCDSB), dated 27 June 2007, that 3071 Riverside Drive (Former Bayview School property) and 2720 Richmond Road (Former Grant Alternative School property) were surplus to the Board’s needs and were being circulated to the City under Regulation 445/06 of the Education Act. These properties were offered, in accordance with the Regulation, to the “priority purchasers” which includes the City.

 

The City, as a priority purchaser, had only this limited opportunity to submit offers to purchase the Bayview and Grant School properties prior to these properties being offered for sale on the open market. As a result, Council decided on 28 November 2007 (Report ACS2007-BTS-RPM-0042) to act on the acquisition of these properties prior to establishing the criteria and priorities for acquiring school properties and directed staff to pursue these acquisitions.

 


Acquisition of  Former Grant School Property

 

The City subsequently purchased the subject property in March 2008 (Report Number ACS2007-BTS-RPM-0046) for $3,940,000 from the Ottawa Carleton District School Board (OCDSB) based on the directive given by Council on 28 November 2007.

 

The subject property is a 2.07 hectare (5.11 acres) parcel of land improved with a three storey 2,835 m2 (30,516 sq. ft.) vacant building including a one-storey rear addition (former Grant School) situated on the south side of Richmond Road just east of Pinecrest Road within the Queensway Terrace North Community as shown on the attached Document 1. 

 

There is also a detached one-storey building located in the rear yard.  The exterior of the main building and the front lawn with its landscaping were designated under Part IV of the Ontario Heritage Act by City Council in July 2008.  The area subject to the heritage designation is approximately 0.92ha (2.27 ac) and the extent of the area is shown on Document 2 attached to this report. The one-storey rear addition and the one-storey detached building at the rear of the existing building are not included in this designation. 

 

The acquisition of the property was approved subject to staff reporting back to Council with a business case outlining how the property can be optimized by severing off the school at the front of the property and selling it to a community partner, Centre multi-services francophone de l’Ouest d’Ottawa, (CMFO), subject to a viable business plan and offering the remaining lands for sale to a developer to create intensification within the greenbelt in support of the objectives of the Official Plan and offset a portion of the acquisition cost of the property.  The highest and best use for development was assumed to be low to medium density residential uses subject to rezoning and market conditions.

 

The subject property is situated in an I1A – Minor Institutional Zone. In accordance with the City’s Surplus Property Disposal By-law, properties meeting minimum requirements of the zone to permit development are considered viable and must be advertised for sale to the general public.   However, this property was acquired on the understanding that a portion of the site may be transferred to a community partner subject to certain conditions, and this policy is therefore being waived.

 

CMFO Business Plan Status

 

Meetings were held in October 2008 and January 2009 with representatives of CMFO.  They advised that they did not yet have a business plan to present to the City but they had retained a consultant to prepare a business plan that would be presented to the City in August 2009.  The CMFO also advised that through the preliminary preparation stage, they concluded that they were unable to develop a viable business plan with only the front portion of the property and they would require the entire site for their development.  They were made aware that the City had not intended to transfer the whole property to a community partner and the resulting shortfall would have to be presented to Council for consideration. 

 

In fact, Real Estate Partnerships and Development Office (REPDO) staff clearly indicated that the maximum amount of land that the City assumed might be transferred to the CMFO, if Council approved the CMFO Business Plan, would be the 1.2 ha (2.97 ac) Parcel “A” shown on Document 2 because the 0.87 ha (2.14ac) Parcel “B” shown on Document 2 is the minimum size parcel for a residential development.

 

DISCUSSION

 

CMFO Business Plan Status Report

 

On 15 October 2009 the City received an interim business plan report from the CMFO. The proposal encompasses a community centre, a senior’s co-op housing component and a long term care facility.  Staff reviewed the proposal and requested the following additional information:

 

·           A concept plan showing the proposed building locations on the site for the senior’s coop and long term care facility at the rear of the existing building, the proposed height of the buildings and approximate size.

 

·           Confirmation with respect to whether or not the community centre will be located in the existing building and if an addition is proposed.

 

·           Confirmation of the potential cost of project shown as having a total cost of $4.7M. The report states an estimate of $10M for the community centre, $18.7M for the long-term care facility, and $18M for the seniors’ coop - comprising a total of  $46.7M. Confirmation has been request with respect to whether or not the residual amount of $8M is partly for the acquisition of the land, and if so, what the timelines are expected to be.

 

·           CMFO’s expectations with respect to the City’s contribution to the project.

 

·           Letters of commitment from all partners, including confirmation of their involvement in the project.

 

On 2 November 2009, the CMFO submitted a revised interim business plan, attached as Document 3 to this report, stating that they do not have a concept plan for the project at this time.  The height, size and location of the buildings will be determined when architects and engineers are assigned to the project.  The City’s contribution to the CMFO project has also not yet been determined. However, the CMFO is requesting that the City keep this property on hold until January 2011 to allow time to prepare a detailed business plan for their project.

 

CMFO advised that the final business plan will be completed in late November 2009 and will contain the financial data for the housing cooperative and the long-term care centre; funding requests will be initiated in December 2009 for the coop and the community centre, with responses anticipated by April 2010.  CMFO further advised that they have not yet received a response with respect to the long-term care facility.  There are issues at the provincial level out of the control of the CMFO to be resolved. This project should start quickly if the response from the RLISS Champlain and the province are favourable.

 

This property has been the subject of several incidents of vandalism and break-ins in the last year despite ongoing security surveillance by a City hired company and the police.  The interior of the building now has extensive damage that renders it unusable in its present state.  There is an urgency to move forward with the redevelopment of this site to alleviate further problems and concerns by the surrounding neighbours. 

 

In this regard the detached one-storey annex building located in the rear yard is no longer considered to be in a useable condition and its demolition is being contemplated with the full project cost estimate for the demolition being in the order of $216K to $310K, including engineering and demolition supervision.

 

Conclusion and Recommended Action

 

REPDO staff have concluded that, while the CMFO should have the opportunity to complete its business plan, the City must also move forward with actions for redeveloping this property.

 

Staff are therefore recommending that the City:

 

 

 

Next Steps

 

Upon approval of the recommendations of this report by Council, REPDO staff will:

 

1.      Have a legal reference plan (R-Plan) prepared to reflect the extent of Parcels “A and “B” as shown on Document 2 in order to facilitate the documentation between the CMFO and City with respect to approval of the business plan and a potential City contribution of land;

2.      Continue to liaise with Parks Recreation and Culture staff in monitoring the CMFO Business Plan process to provide every opportunity for the CMFO to complete the Business Plan by 31 January 2010 and for transfer of the property to be completed by January 2011; and

3.      If the CFMO project does not proceed or if Council does not approve any or all of the CMFO business Plan and related City contribution, staff will initiate a community consultation process to engage the local community in establishing a redevelopment concept as is currently being done with the Mooney Bay/Riverside Park community for the former Bayview Elementary School property at 3071 Riverside Drive and with the Qualicum/Graham Park community the former École Maimonides property at 25 Esquimault Avenue.    

 

ENVIRONMENTAL IMPLICATIONS

 

The City undertook a Phase I and II ESA as part of the due diligence process when it acquired the property and no environmental issues were identified. 

 

CONSULTATION

 

REPDO and Parks Recreation and Culture staff have worked cooperatively to provide City feedback to the CMFO in the preparation of its Business Plan and to monitor the CMFO’s progress.

 

The Ward Councillor is aware of the intent to dispose of the subject property and indicated support for the CMFO initiative as a proposed use for the subject property when Council was considering the acquisition of the subject property in November 2007. The Councillor has again indicated his support for providing the CMFO with sufficient time to finalize and implement its Business Plan.

 

 

 

HOUSING FIRST POLICY

 

The Official Plan policy directs that the City make land available for affordable housing and give priority for the sale or lease of surplus City-owned property for this purpose. 

 

The Housing First Policy, approved by Council on 13 July 2005, establishes priority consideration to the Affordable Housing Division in the identification of potentially surplus City-owned property, to be used in achieving the City’s affordable housing program targets.  The policy also requires that the Official Plan target of 25% affordable housing, be met on any City-owned property sold for residential development.  Where viable, residential properties are disposed of without a condition requiring an affordable housing component, 25% of the proceeds from the sale are to be credited to a housing fund, to be used for the development of affordable housing elsewhere in the City.

 

The subject property is a viable property and therefore meets the affordable housing criteria outlined in the Housing First Policy.

 

LEGAL/RISK MANAGEMENT IMPLICATIONS:

 

There are no legal/risk management impediments to implementing any of the Recommendations arising from this report.

 


FINANCIAL IMPLICATIONS

 

The recommendations set out in this report do not require any further funding provision at this time.

 

SUPPORTING DOCUMENTATION

 

Document 1 - Sketch showing the subject property.

Document 2 - Sketch showing the subject property divided in Parcels “A” and “B” for redevelopment.

Document 3 - Interim CMFO Business Plan report dated 2 November 2009

 

DISPOSITION

 

Upon approval of the recommendations of this report by Council, REPDO staff will initiate the actions outlined in the Next Steps section of this report.

 

 

 

 

 

 

 

DOCUMENT 1

 

DOCUMENT 2

 

 

 

 

 

 

DOCUMENT 3

 

CENTRE MULTISERVICES FRANCOPHONE DE L’OUEST D’OTTAWA

SCÉNARIO DE L’ÉCOLE GRANT

PLAN D’AFFAIRES

 

 

 

 

 

 

Text Box: CENTRE MULTISERVICES FRANCOPHONE DE L’OUEST D’OTTAWA
SCÉNARIO DE L’ÉCOLE GRANT

PLAN D’AFFAIRES

RAPPORT D’ÉTAPE NO 2

SOUMIS À LA VILLE D’OTTAWA


RÉVISÉ LE 2 NOVEMBRE 2009

Mise en situation

 

Les responsables du CMFO ont rencontré les responsables de la Ville le 23 janvier 2009 pour présenter un premier rapport d’étape.

 

Ce second rapport d’étape présente l’évolution du dossier depuis le mois de janvier et réponds à des questions posées par la Ville le 27 octobre 2009.

 

État de la situation en date du 2 novembre 2009

 

Historiquement, les francophones de l’Ouest de la ville n’ont jamais eu l’occasion de former une communauté puisqu’ils étaient divisés au niveau municipal entre les anciennes villes de Kanata, Nepean et Ottawa et au niveau scolaire entre les anciens conseils publics et catholiques de langue anglaise. L’établissement des conseils scolaires publics et catholiques de langue française durant les années 1990 et la création de la nouvelle ville d’Ottawa au tournant du siècle ont permis aux francophones de l’Ouest de développer un nouveau sens communautaire et un nouveau sens identitaire.

 

Sur le plan de l’ensemble de la Ville d’Ottawa, les francophones développent leurs institutions sur une base géographique : nous voyons les exemples récents des projets à Orléans et de l’expansion de Montfort en proximité du centre-ville. Les francophones de l’Ouest ont aussi besoin d’un projet rassembleur pouvant agir comme un lieu fort d’attraction communautaire et de rayonnement de la francophonie.

 

La communauté francophone de l’Ouest a déjà investi des énergies considérables dans des travaux avec la Ville pour trouver un terrain pouvant accommoder le développement d’un centre communautaire. La Ville a acheté le site de l’ancienne École Grant ayant en vue de contribuer à l’épanouissement de la communauté francophone de l’Ouest. Le terrain est grand et permettra le développement de différentes institutions qui seront francophones de cœur et de culture et dont le français sera la langue de travail, mais qui pourront en même temps offrir des services à toute la population qui voudra s’en prévaloir.

 

Le projet envisagé est constitué de trois composantes distinctes mais complémentaires. À ce stage de la démarche, la planification est au niveau conceptuel seulement. Les composantes seront précisées au fur et à mesure de la prise de décision par les diverses instances décisionnelles. Les trois composantes sont les suivantes :

 

·        Un centre communautaire d’environ 40 000 pieds carrés bruts;

·        Un centre de soins de longue durée de 117 lits d’environ 73 000 pieds carrés bruts

·        Une coopérative d’habitation pour personnes aînées de 100 unités d’environ 40 000 pieds carrés bruts.

 


État du dossier : centre communautaire

 

Voici les informations essentielles qui avaient été présentées à la Ville le 23 janvier dernier 2009. Il n’y a pas de changements dans ces informations.

 

Le plan d’affaires proposera un projet en copropriété. Les occupants seront copropriétaires des lieux. Les services de santé et les services communautaires constitueront la pierre angulaire et le moteur du projet. Notre analyse et les entretiens que nous avons eus avec les copropriétaires éventuels confirment la faisabilité du projet conçu selon ce principe.

 

Les copropriétaires-locataires potentiels ayant signifié leur intérêt pour l’occupation d’espaces dans l’édifice sont les suivants :

 

Occupant

Superficie en pieds carrés nets

Superficie en pieds carrés bruts

CMFO

300

376

Centre communautaire Franc-Ouest

800

1 000

Ami-Jeunesse

2 000

2 500

Centre Soleil

150

187

Action Logement

150

187

Équipe Santé familiale

(CMFO, appuyé par Montfort)

5 000

6 250

Clinique de santé mentale (Montfort)

3 000

3 750

Garderie/école

(CMFO, appuyé par la Cité Collégiale)

5 000

6 250

Cité collégiale – programmes éducatifs et Connexion Emploi et autres services tels CLIC

7 000

8 750

Clinique dentaire (secteur privé)

3 000

3 750

Caisse populaire – centre de services

2 000

2 500

Total de la superficie requise

28 400

35 500

 

Le coût de construction est estimé à environ 10 000 000 $.

 

Selon le niveau des coûts d’opération, les coûts annuels d’opération de l’édifice sont donc les suivants. Par mesure de prudence, le plan d’affaires calcule le seuil de rentabilité à un taux d’occupation se situant à un peu plus de 80 %.

 

COÛTS D'OPÉRATION DU PIED CARRÉ

6 $ / pc

7 $ / pc

8 $ / pc

9 $ / pc

 

 

 

 

 

COÛTS

 

 

 

 

Administration (salaires et avantages)

143 750 $  

143 750 $ 

143 750 $ 

143 750 $ 

Coûts d'opération

213 000 $ 

248 500 $ 

284 000 $ 

319 500 $ 

Réparations majeures et rénovation de l'édifice (réserve - 3 % / an)

240 000 $ 

240 000 $ 

240 000 $ 

240 000 $ 

COÛTS TOTAUX

596 750 $ 

632 250 $ 

667 750 $ 

703 250 $ 

COÛT DU PIED CARRÉ

16,81 $ 

17,81 $ 

18,81 $ 

19,81 $ 

LOYER DU PIED CARRÉ BRUT

locataires communautaires

6 $ / pc

7 $ / pc

8 $ / pc

9 $ / pc

REVENUS - locataires communautaires (4 250 pieds carrés)

25 500 $ 

29 750 $ 

34 000 $ 

38 250 $ 

LOYER DU PIED CARRÉ BRUT

autres locataires

23 $ / pc

24 $ / pc

25 $ / pc

26 $ / pc

REVENUS - autres locataires

(31 250 pieds carrés)

718 750 $ 

750 000 $ 

781 250 $ 

812 500 $ 

REVENUS TOTAUX

PROVENANT DES LOYERS SI OCCUPATION DE 100%

744 250 $ 

779 750 $ 

815 250 $ 

850 750 $ 

POURCENTAGE D’OCCUPATION REQUIS (SEUIL DE RENTABILITÉ)

81 %

82 %

82 %

83 %

REVENUS TOTAUX PROVENANT DES LOYERS AU SEUIL DE RENTABILITÉ

596 750 $ 

632 250 $ 

667 750 $ 

703 250 $ 

 

 

Le plan d’affaires fait valoir qu’il faut préserver la portion sud du terrain de l’école Grant à l’usage de la communauté francophone. Le site de l’école Grant seul, sans la portion sud du terrain, ne pourra pas atteindre un seuil de rentabilité. Le terrain sera très étroit et il n’y aura pas assez de places de stationnement. Il faudra réduire la superficie des espaces en conséquence, ce qui affecterait la rentabilité. Le centre communautaire accueillera une garderie. Il faut donc prévoir des espaces extérieurs pour accommoder le terrain de jeu de la garderie.

 

Depuis janvier, le CMFO a donc consacré ses énergies à développer un projet de soins de longue durée.

 

Évolution du volet du centre de soins de longue durée

 

Les responsables du CMFO ont exploré les possibilités d’établir un partenariat avec Bruyère ou avec l’Hôpital Montfort en vue d’établir un centre de soins de longue durée sur le site de l’École Grant, en partenariat avec le CMFO. Suite aux nombreuses discussions et analyses qui ont eu lieu entre les mois de février et juillet 2009, un projet est élaboré qui regroupe dans un même partenariat le CMFO, Montfort et Revera Living. Montfort a déjà un partenariat efficace avec la firme Revera Living pour l’exploitation du Centre de soins de longue durée Montfort.

 

Voici les principaux paramètres du projet :

 

1.      Le centre de soins de longue durée aurait 117 lits et exigerait 73 125 pieds carrés. Le projet fait partie d’une série de démarches que doit prendre Rivera Living pour moderniser son site actuel à Carlingview Manor et d’autres démarches ailleurs dans la région. Il n’est pas nécessaire d’entrer dans tous les détails pour les fins de ce rapport mais il est important de souligner que ce projet ne nécessiterait pas de nouvelles licences pour des lits de longue durée. Le projet pourrait donc être lancé rapidement si on peut obtenir les approbations. La capitalisation nécessaire pour la construction du centre est de l’ordre de 18 700 000 $. Un point important à noter est que quelque 40 à 50 patients francophones sont déjà logés au Carlingview Manor actuelle. Ceux qui le voudront seraient transférés dans le nouveau centre pour recevoir des services linguistiquement et culturellement appropriés.

 

2.      Le terrain appartiendrait au CMFO.

 

3.      Les trois partenaires sont le CMFO, Montfort et Revera Living.

 

4.      Le projet serait intégré aux autres services de santé développés sur le site, dont les services de santé familiaux et communautaires dans le centre communautaire.

 

Le projet a été soumis au RLISS en juillet 2009 pour recommandation au ministère de la Santé et des Soins de longue durée de l’Ontario. Nous attendons une réponse.

 

Évolution du projet de la coopérative d’habitation

 

Parallèlement aux démarches entreprises pour établir un centre de soins de longue durée, le CMFO a aussi initié les démarches pour organiser une coopérative d’habitation sur le site. On ne saura pas exactement le nombre d’unités possibles sur le terrain avant de procéder à des étapes subséquentes avec les architectes. Le nombre d’unités de la coopérative dépendra aussi de la superficie nécessaire pour le centre de soins de longue durée et pour le centre communautaire.

 

Nous rappelons que le développement du plan d’affaires complet de la coopérative d’habitation fera l’objet d’un mandat distinct. Pour les buts de ce deuxième rapport à la Ville, nous avons développé un scénario fondé sur 100 unités de logement.

 

Le projet est basé sur une coopérative de 100 unités avec une superficie de 400 pieds carrés par unité[1]. Le coût type en capitalisation de 100 unités est de 180 000 $ par unité, soit 18 000 000 $ pour le projet total.

 

Il existe des programmes gouvernementaux pour appuyer de telles coopératives d’habitation. Nous avons aussi tenu des discussions avec Desjardins en matière de prêt hypothécaire. Desjardins est intéressé au projet et sa participation dépendra des résultats du plan d’affaires.

 

Enfin, un groupe de résidents a fondé La Coopérative pour le bien-être des aînés francophones de l’est de l’Ontario en 1999. Ce groupe cherche, entre autres, à établir une coopérative d’habitation. Il est présentement constitué de 55 membres en règle. Nous avons rencontré les responsables de cette coopérative pour présenter le projet du CMFO. Nous nous sommes rapidement entendus et ce groupe veut être un partenaire avec le CMFO dans le projet. Ce groupe a déjà effectué des études de marché préliminaires qui confirment un grand besoin pour du logement à prix abordable pour les personnes aînées francophones de la région.

 

Budget type de la coopérative d’habitation pour les trois premières années

 

Le budget type d’une coopérative d’habitation est un élément complexe. Le budget qui suit est une version simplifiée des dépenses et revenus du budget type pour les trois premières années de fonctionnement de la coopérative d’habitation de l’Ouest de la Ville d’Ottawa.

 

Année 1 

 

 

DÉPENSES

 

 

Année 1 de la coopérative d’habitation

Administration

120 000 $

Entretien/maintenance

120 000 $

Services/utilités              

  70 000 $

Taxes municipales

  90 000 $

Assurance

  10 000 $

Fonds de réserve

  40 000 $

Hypothèque

410 000 $

 

TOTAL DES DÉPENSES

 

 

860 000 $

 

REVENUS

 

 

Année 1 de la coopérative d’habitation

60 unités subventionnées

451 000 $

40 unités au prix du marché

450 000 $

 

TOTAL DES REVENUS

 

 

901 000 $

Surplus

  41 000 $

 


Année 2 

 

 

DÉPENSES

 

 

Année 2 de la coopérative d’habitation

Administration

123 000 $

Entretien/maintenance

123 000 $

Services/utilities

  71 500 $

Taxes municipales

  91 800 $

Assurance

  10 200 $

Fonds de réserve

  40 800 $

Hypothèque

410 000 $

 

TOTAL DES DÉPENSES

 

 

870 300 $

 

REVENUS

 

 

Année 2 de la coopérative d’habitation

60 unités subventionnées

459 000 $

40 unités au prix du marché

459 000 $

 

TOTAL DES REVENUS

 

 

918 000 $

Surplus

  47 700 $

 

Année 3

 

 

DÉPENSES

 

 

Année 3 de la coopérative d’habitation

Administration

126 600 $

Entretien/maintenance

126 600 $

Services/utilities

  73 000 $

Taxes municipales

  93 000 $

Assurance

  10 400 $

Fonds de réserve

  42 000 $

Hypothèque

410 000 $

 

TOTAL DES DÉPENSES

 

 

881 600 $

 

REVENUS

 

 

Année 3 de la coopérative d’habitation

60 unités subventionnées

470 000 $

40 unités au prix du marché

470 000 $

 

TOTAL DES REVENUS

 

 

940 000 $

Surplus

  58 400 $

 

Ces données préliminaires permettent de constater que le loyer moyen de la coopérative serait environ 940 $ par mois. Cette somme serait moins élevée pour les loyers subventionnées et plus élevées pour les loyers déterminés en fonction des revenus et des loyers du marché.

 

Nous avons aussi identifié deux programmes de financement.

 

 

Initiative de développement coopératif

 

Le premier programme se nomme Initiative de développement coopératif. La date limite pour soumettre une demande est fixée au 31 décembre 2009. Ce programme, qui permet d’appuyer des projets innovateurs coopératifs, est géré conjointement par le Conseil canadien de la coopération et de la mutualité et la Canadian Co-operative Association. Il s’agit d’un volet de l’Initiative de développement coopératif (IDC) qui a été élaboré en partenariat par les deux organisations nationales appuyant les coopératives et le Secrétariat aux coopératives. L’IDC est financée par Agriculture et Agroalimentaire Canada, le ministère fédéral auquel est rattaché le Secrétariat.

 

Ce programme permettrait de faire une étude de faisabilité et un plan d’affaires complet sur le projet d’une coopérative d’habitation dans l’Ouest de la Ville d’Ottawa. La demande pourrait être faite en novembre 2009. Une réponse serait reçue en avril 2010 et le plan de faisabilité et le plan d’affaires pourraient être complétés pour juillet 2010, soit à temps pour faire la deuxième demande de financement, qui serait soumise au programme Action Ottawa : Initiative en matière de logement abordable.

 

Action Ottawa : Initiative en matière de logement abordable

 

Ce programme permettra de financer directement la coopérative d’habitation. La Ville d’Ottawa sollicite des demandes de propositions visant à aménager des habitations à loyer abordable et des logements en milieu de soutien aux termes de la version élargie de 2009 du Programme Canada-Ontario de logement abordable. Ces demandes de propositions vise à promouvoir l’aménagement de logements locatifs en favorisant principalement les nouvelles constructions, y compris les annexes et les agrandissements et certains projets ayant pour objet de convertir un immeuble non résidentiel en immeuble résidentiel.

Ces demandes de propositions sont lancées aux termes du programme Action Ottawa et de la version élargie de 2009 du Programme Canada-Ontario de logement abordable (PLA), qui prévoit un ensemble de mesures d’encouragement à l’intention des promoteurs immobiliers du secteur privé et des promoteurs immobiliers sans but lucratif qui construisent à Ottawa des logements abordables destinés aux ménages à faible revenu. Le programme favorise les partenariats entre le secteur privé et le secteur des organismes sans but lucratif de même qu’entre les fournisseurs de logements et les fournisseurs de services de soutien. Les auteurs de proposition doivent intégrer des mesures d’efficacité énergétique et de durabilité dans leur proposition.

Les dates limites de présentation de propositions auront lieu en août, septembre et octobre 2010, soit à point nommé pour le projet, qui grâce au programme Initiative de développement coopératif, aura en main, si tout va bien, une étude de faisabilité et un plan d’affaires sur le projet de la coopérative.

Conclusion de ce rapport d’étape

 

L’objectif de la coopérative et du centre de soins de longue durée est de permettre aux personnes vieillissantes de vivre leur parcours de vie aînée sans déménager d’institution. Ainsi, une personne mobile loue une unité de la coopérative et vit une vie indépendante comme si elle était dans un appartement, tout en participant à la vie communautaire si elle le désire. Lorsque les années passent et la personne est en perte de mobilité, elle peut demeurer dans son unité et recevoir des services à domicile. Les années passent encore, la mobilité diminue, et la personne passe aux soins de longue durée, selon les critères d’admission. Le projet prévoit donc un continuum de services de santé et de services sociaux intégrés sur le même site pour les personnes vieillissantes. On pourrait même prévoir un environnement d’hospice avec quelques lits pour les personnes en fin de vie. Les services sont intégrés même si les composantes du continuum sont gérées par des organismes différents.

 

Étant situées sur le même site, les trois composantes (centre communautaire, centre de soins de longue durée et coopérative d’habitation) bénéficieront d’une synergie importante. Voici quelques exemples, les services de santé seront intégrés, la Cité collégial pourra utiliser les salles de classe pour ses programmes liés à la santé, Montfort aura un site clinique, la garderie servira aux employés, tous pourront utiliser les services du bureau de dentiste. En plus, le projet tel que conçu permettra de générer des économies d’échelle significatives sur le plan des immobilisations. On n’a qu’à penser, comme exemples, aux espaces communautaires pour la cafétéria, pour les salles de rencontres et les services de buanderie qui pourront être partagés par les usagers.

 

Le plan d’affaires final sera terminé par notre firme et remis au CMFO vers la fin novembre. Selon notre mandat, nous présenterons donc les paramètres globaux du projet et les coûts détaillés de construction et d’opération pour le volet du centre communautaire.

 

Nous pouvons déjà prévoir que ce projet sera probablement réalisé par phase puisqu’il serait inhabituel d’obtenir toutes les réponses de tous les bailleurs de fonds impliqués au même moment. Le plan d’affaires recommandera au conseil d’administration de procéder avec le premier volet du projet qui obtient l’appui de bailleurs de fonds, que ce soit le centre communautaire, le centre de soins de longue durée ou la coopérative d’habitation. Sachant que le projet vise à développer éventuellement ces trois composantes, chaque phase pourra être planifiée en prévision des autres phases à venir.

 

Le coût total potentiel du projet envisagé à ce stade est de l’ordre de 54 700 000 $, réparti ainsi :

 

·        Centre communautaire : 10 000 000 $

·        Centre de soins de longue durée : 18 700 000 $

·        Coopérative d’habitation : 18 000 000 $

·        Autres coûts et imprévus : 8 700 000 $ : le plan d’affaires prévoit que le projet au complet devra défrayer d’autres dépenses importantes qui ne sont pas encore identifiées. Comme exemples, nous savons qu’il faudra rénover au complet l’édifice qui loge actuellement l’École Grant. Les coûts de rénovations sont élevés et nous savons tous que toute rénovation réserve des surprises. Le CMFO et les partenaires connaitront les coûts finaux lorsque les plans d’architecte et les estimations des entrepreneurs et fournisseurs seront soumis.

 

Le projet rassemble les partenaires suivants :

 

·        Le CMFO

·        Le Centre communautaire Franc-Ouest

·        Ami-Jeunesse

·        Le Centre Soleil

·        Action Logement

·        Équipe Santé familiale, CMFO appuyé par Montfort

·        Clinique de santé mentale (Montfort)

·        Garderie/école, CMFO, appuyé par la Cité Collégiale

·        Cité collégiale – programmes éducatifs et Connexion Emploi et autres services tels CLIC

·        Clinique dentaire (secteur privé)

·        Caisse populaire – centre de services

·        Revera Living

·        La Coopérative pour le bien-être des aînés francophones de l’est de l’Ontario

·        Les futurs membres de la coopérative d’habitation

 

Nous tenons à signaler à la Ville que le projet n’a pas été médiatisé à ce jour. Aucun travail de préparation de terrain n’a eu lieu dans le quartier municipal. Le plan d’affaires final comprendra des recommandations à cet égard.

 

Les réponses aux questions posées par la Ville sont les suivantes.

 

À l’heure actuelle, le CMFO ne connaît pas où seront situés les bâtiments sur le terrain. Il est prévu que l’École Grant actuelle logera le centre communautaire, mais cela n’est pas une décision finale. Les discussions avec les architectes et les ingénieurs permettront de prendre des décisions finales à cette fin. Le CMFO ne sait pas combien d’étages aura chaque bâtiment. Ces décisions seront prises ultérieurement, en discussion avec les autorités municipales.

 

Nous savons que le centre logera une garderie. Il faut donc prévoir des espaces extérieurs pour la cour de la garderie et ces espaces doivent être rattachés à l’édifice, par mesure de sécurité. Il serait surprenant que la cour de la garderie soit logée devant l’École Grant, faisant face au chemin Richmond. Elle sera probablement logée derrière l’École Grant.

 

Pour maximiser l’usage des espaces et réduire les frais fixes d’opérations de chaque partenaire, on voudra assurer que tous les bâtiments puissent faire partie d’un même complexe, même si chaque complexe contrôle les allées et venues. Le CMFO prévoit, comme exemples, un système de chauffage, une cafétéria publique partagée, une buanderie partagée, ainsi de suite. La Ville a demandé s’il y aurait une rallonge derrière l’École Grant. La réponse est oui mais il ne s’agira pas d’une rallonge. Il va s’agir d’un complexe intégré. Puisqu’il s’agit d’un complexe intégré et qu’une partie du projet comporte une rénovation à un édifice vieillot, le CMFO prévoit une marge de 20 % sur l’estimation des coûts de construction. Cela explique l’ajout de la somme de 8 700 000 $ à la somme 46 700 000 $ prévue pour les trois composantes du projet.

 

Les attentes du CMFO en matière de la contribution de la Ville à ce projet ne sont pas encore déterminées à cette date. Pour le moment, le CMFO demande à la Ville de continuer à réserver le site pour le projet. Le CMFO avait indiqué à la Ville en janvier 2009 qu’il faudrait deux ans pour rassembler toutes les conditions pour le projet. Le plan d’affaires pour l’ensemble du projet sera terminé vers la fin novembre 2009. Ce plan d’affaires présentera les données financières pour le centre communautaire et les estimations de données financières pour la coopérative d’habitation et le centre de soins de longue durée. Il inclura aussi tous les protocoles avec les partenaires et leur engagement à procéder dans l’élaboration de ce projet. Nous estimons qu’il faudra une autre année pour faire le plan d’affaires détaillées de la coopérative d’habitation. Le CMFO soumettra des demandes de fonds à des bailleurs de fonds pour le centre communautaire et la coopérative d’habitation dès le mois de décembre 2009. Les réponses devraient être données en avril 2010. Nous attendons une réponse concernant le centre de soins de longue durée. Il y a des enjeux provinciaux hors du contrôle du CMFO et de l’hôpital Montfort qui affecteront les échéanciers de ces réponses. Le CMFO tiendra la ville au courant des démarches. Ce projet pourrait être lancé rapidement, si les réponses du RLISS Champlain et de la province sont positives.

 

 

 

 

 

 

 

 


DOCUMENT 3

 

CMFO BUSINESS PLAN

 

Text Box: CENTRE MULTISERVICE FRANCOPHONE DE L’OUEST D’OTTAWA (CMFO) 
THE GRANT SCHOOL SCENARIO

BUSINESS PLAN

PROGRESS REPORT NO. 2

SUBMITTED TO THE CITY OF OTTAWA


REVISED ON NOVEMBER 2, 2009

Background

 

Managers of the CMFO met with City of Ottawa officials on January 23, 2009 to present their first progress report.

 

This second progress report describes the developments that have taken place in this case since January and answers questions the City asked on October 27, 2009.

 

Status as of November 2, 2009

 

Historically, Francophones in west-end Ottawa have never had an opportunity to form a community, since they were divided municipally between the former cities of Kanata, Nepean and Ottawa, and along educational lines between the former English-language public and Catholic school boards.  The establishment of public and Catholic French-language school boards in the 1990s and creation of the new City of Ottawa at the turn of the century enabled Francophones in the west end to develop a new community feeling and a new sense of identity.

 

When it comes to the City of Ottawa per se, Francophones develop their institutions geographically.  Recent examples include projects in Orleans and the expansion of the Montfort Hospital near the downtown area.  Francophones in the west-end need a project that can serve as a rallying point, as a strong community magnet and as a means of promoting francophonie.

 

The Francophone community in the west end has already gone to considerable lengths with the City to find a lot on which a community centre could be developed.  The City purchased the site of the former Grant School for the purpose of contributing to the development of the Francophone community in the west end.  The lot is large and will be used to develop various institutions that are Francophone in both heart and culture, where French will be the language of work.  At the same time, these institutions will be able to provide services to the public wishing to use them.

 

The project under consideration consists of three separate but complementary components.  At this stage, planning has only reached the conceptual level.  The components will be developed as decisions are forthcoming from the various decision-making levels.  The three components are:

 

·        A community centre of approximately 40,000 gross sq. ft.

·        A long-term care centre with 117 beds in a centre measuring 73,000 gross sq. ft.

·        A housing cooperative for seniors with 100 beds in a centre of about 40,000 gross sq. ft.

 

Case status: Community centre

 

The following is the critical information presented to the City last January 23, which has not been changed.

 

The business plan will propose a condominium project, meaning that the occupants will be owners.  Health care and community services will be both the cornerstone and the driving force of the project.  Our analysis and the discussions we have had with possible condominium owners confirm that a project designed based on this principle is feasible.

 

The following are potential condominium tenants that have indicated an interest in occupying space in the building:

 

Occupant

Surface area in net square footage

Surface area in gross square footage

CMFO

300

376

Centre communautaire Franc-Ouest

800

1,000

Ami-Jeunesse

2,000

2,500

Centre Soleil

150

187

Action Housing

150

187

Équipe Santé familiale (Family Health Team)

(CMFO, supported by Montfort)

5,000

6,250

Mental Health Clinic (Montfort)

3,000

3,750

Daycare/school

(CMFO, supported by Cité Collégiale)

5,000

6,250

Cité collégiale – educational programs and Connexion Emploi and other services such as CLIC

7,000

8,750

Dental clinic

3,000

3,750

Caisse populaire – service centre

2,000

2,500

Total surface area required

28,400

35,500

 

The construction cost is an estimated $10 million.

 

Depending on the level of operating costs, the following are the building’s operating costs per square foot for one year. In keeping with the prudent approach taken in the business plan, the breakeven point has been computed to be somewhere around 80% occupation.

 

OPERATING COSTS PER SQUARE FOOT

$ 6/sq.ft.

$7/sq.ft.

$8/sq.ft.

$9 /sq.ft.

 

 

 

 

 

COSTS

 

 

 

 

Administration (salaries and benefits)

$143,750

$143,750

$143,750

$143,750

Operating costs

$213,000

$248,500

$284,000

$319,500

Major renovations and building renovation (reserve – 3%/year

$240,000

$240,000

$240,000

$240,000

TOTAL COSTS

$596,750

$632,250

$667,750

$703,250

COST PER SQUARE FOOT

$16.81  

$17.81  

$18.81  

$19.81  

RENT PER GROSS SQUARE FOOT

$ 6/sq.ft.

$7/sq.ft.

$8/sq.ft.

$9 /sq.ft.

REVENUES – community tenants (4,250 square feet)

$25,500  

$29,750  

$34,000  

 $38,250

RENT PER GROSS SQUARE FOOT

Other tenants

$ 23/sq.ft.

$24/sq.ft.

$25/sq.ft.

$26/sq.ft.

REVENUES – other tenants (31,250 square feet)

$718,750

$750,000

$781,250

$812,500

TOTAL REVENUES FROM RENTS ASSUMING 100% OCCUPATION

$744,250

$779,750

$815,250

$850,750

REQUIRED OCCUPATION REQUIRED (BREAKEVEN POINT)

81%

82%

82%

83%

TOTAL INCOME FROM RENTS AT THE BREAKEVEN POINT

$596,750

$632,250

$667,750

$703,250

 

The business plan indicates that the southern portion of the Grant School lot must be kept for the use of the Francophone community.  The Grant School site, on its own, without the southern part of the lot, will not be able to reach the breakeven point.  The lot would be quite narrow and there would not be enough parking places.  The surface area of the spaces would have to be scaled down, which would affect profitability.  The community centre would be the site of a daycare.  Allowance will have to be made for space outdoors to accommodate the daycare’s play area.

 

Since January, the CMFO has been devoting its energies to developing a long-term care project.

 

Developments regarding the long-term care component

 

Managers of the CMFO have explored the possibility of establishing a partnership with Bruyère or the Montfort Hospital to establish a long-term care centre on the Grant School site, in partnership with the CMFO.  Numerous discussions and analyses between February and July 2009 resulted in a project and a partnership involving CMFO, Montfort and Revera Living. Montfort is already involved in an effective partnership with Revera Living in the operation of the Montfort Long-Term Care Centre.

 

The main parameters of the project are as follows:

 

5.      The long-term care centre would have 117 beds and require 73,125 sq. ft.  The project is part of a series of steps Rivera Living must take to modernize its current site at Carlingview Manor and elsewhere in the region.  There is no need to get into a myriad of detail in this report, but it is important to point out that this project would not need any new permits for long-term beds.  The project could be launched quickly if we can get the approvals.  Capitalization of $18.7 million would be required to build the centre.  Another important point is that the some 40 to 50 Francophone patients are currently housed in the present Carlingview Manor.  Those wishing to move will be transferred to the new centre where they will be able to receive services that are linguistically and culturally appropriate.

 

6.      The lot would belong to CMFO.

 

7.      The three partners are CMFO, Montfort and Revera Living.

 

8.      The project would be integrated into the other health care services developed on site, including the family health and community services in the community centre.

 

The project was submitted to the local health integration network (LHIN) for recommendation to the Ontario Ministry of Health and Long-Term Care.  We are awaiting a reply.

 

Developments in the housing cooperative project

 

In conjunction with the action taken to establish a long-term care centre, the CMFO has also taken steps to organize a housing cooperative on the site.  We will not know exactly how many units can be built on the lot until we get into the subsequent stages with the architects.  The number of units in the cooperative will also depend on how much area will be required by the long-term care centre and the community centre.

 

The development of a complete business plan for the housing cooperative will be a separate project.  For purposes of this second report to the City, we have developed a scenario that is based on 100 units.

 

The project is based on a 100-unit cooperative with a surface area of 400 square feet per unit[2]. The per-unit capitalization cost is $180,000 or $18 million for the total project.

 

There are government projects to support housing cooperatives of this type.  We have also held discussions with Desjardins regarding mortgages.  They are interested in the project, and their participation will depend on the results of the business plan.

 

A group of residents founded La Coopérative pour le bien-être des aînés francophones de l’est de l’Ontario[3] in 1999. This group is seeking to establish a housing cooperative, among other things.  It currently has 55 members in good standing.  We met with the persons running the cooperative to present the CMFO project to them.  We came to a quick agreement, and they want to partner with CMFO in this project.  This group has already conducted some preliminary market studies that have confirmed there is a great need for affordable housing for Francophone seniors in the region.

 

Typical budget for a housing cooperative over the first three years

 

A typical budget for a housing cooperative is complex.  The following budget is a simplified version of the income and expenses in a typical budget for the first three years of operation of the City of Ottawa West Housing Cooperative.

 

 

Year 1 

 

 

EXPENSES

 

 

Year 1 of the housing cooperative

Administration

$120,000 

Upkeep/maintenance

  120,000 

Services/utilities             

    70,000 

Municipal taxes

    90,000 

Insurance

    10,000 

Reserve fund

    40,000 

Mortgage

  410,000 

 

TOTAL EXPENSES

 

 

$860,000 

 

INCOME

 

 

Year 1 of the housing cooperative

60 subsidized units

$451,000 

40 units at market rates

  450,000 

 

TOTAL INCOME

 

 

  901,000 

Surplus

  $41,000 

 

Year 2 

 

 

EXPENSES

 

 

Year 2 of the housing cooperative

Administration

$123,000 

Upkeep/maintenance

  123,000 

Services/utilities             

    71,500 

Municipal taxes

    91 800 

Insurance

    10 200 

Reserve fund

    40 800 

Mortgage

  410,000 

 

TOTAL EXPENSES

 

 

$870 300 

 

INCOME

 

 

Year 2 of the housing cooperative

60 subsidized units

459,000 

40 units at market rates

459,000 

 

TOTAL INCOME

 

 

918,000 

Surplus

  $47,700 

 

Year 3

 

 

EXPENSES

 

 

Year 3 of the housing cooperative

Administration

$126,600 

Upkeep/maintenance

  126,600 

Services/utilities             

    73,000 

Municipal taxes

    93,000 

Insurance

    10,400 

Reserve fund

    42,000 

Mortgage

  410,000 

 

TOTAL EXPENSES

 

 

$881,600 

 

INCOME

 

 

Year 3 of the housing cooperative

60 subsidized units

$470,000 

40 units at market rates

  470,000 

 

TOTAL INCOME

 

 

  940,000 

Surplus

  $58,400 

 

This preliminary data shows that the average rent in the cooperative would be about $940 a month.  This would be lower for subsidized units and higher for rents that are geared to income and (comparable) market rents.

 

We also identified two funding programs.

 

Co-Operative Development Initiative (CDI)

 

The first program is the Co-operative Development Initiative, and the deadline for submitting an application is December 31, 2009.  This program, which supports innovative cooperative projects, is managed jointly by the Conseil canadien de la coopération et de la mutualité and the Canadian Co-operative Association. It is a facet of the CDI that was developed in a partnership by both national organizations supporting cooperatives and the Cooperative Secretariat.  The CDI is funded by Agriculture and Agri-Food Canada, the federal department to which the Secretariat is attached.

 

This program would make it possible to conduct a feasibility study and prepare a complete business plan on the housing cooperative project in the west end of Ottawa.  An application could be made in November 2009.  A reply would be received in April 2010, and the feasibility plan and the business plan could be completed for July 2010, in time for the second funding application, which would be submitted to the Action Ottawa: Affordable Housing Initiative program.

 

Action Ottawa: Affordable Housing Initiative

 

This program would make it possible to fund the housing cooperative directly.  The City of Ottawa is soliciting RFPs to fit up affordable housing and supportive housing pursuant to the terms of the expanded 2009 version of the Canada-Ontario Affordable Housing Program.  These RFPs are aimed at promoting the development of rental units by primarily emphasizing new construction, including additions and expansions; and some projects where a non-residential building is converted to a residential building.

These RFPs are issued pursuant to the Action Ottawa program and the expanded 2009 version of the Canada-Ontario Affordable Housing Program, which provides a series of incentives for private sector real estate promoters and non-profit real estate promoters that are building affordable housing for low-income households in Ottawa.  The program promotes partnerships involving the private sector and the non-profit organization sector; and providers of housing and providers of support services.  Proponents must incorporate energy efficiency and sustainability measures in their proposals.

Deadlines for the presentation of proposals will be in August, September and October 2010, in the nick of time for the project.  Thanks to the Co-operative Development Initiative, if all goes well, a feasibility study and a business plan on the cooperative project will be ready.

Conclusion of this progress report

 

The objective of the cooperative and the long-term care centre is to enable aging persons to continue on with their lives without changing institutions.  For example, someone who is mobile rents a unit in the cooperative and lives independently as if he were in an apartment, while having the option of taking part in community life, if he so desires.  As years go by and the person loses mobility, he can remain in his unit and receive services there.  A few years later, his mobility further diminished, he can move over to long-term care, depending on the admission criteria.  The project provides a continuum of integrated health and social services on the same site for seniors.  A hospice setting with a few beds could be provided for those nearing the end of their lives.  Services are integrated even though components of the continuum are managed by different organizations.

 

Since the three components (the community centre, the long-term care centre and the housing cooperative) are located on the same site, they will benefit from the substantial synergy an arrangement such as this provides.  For example, the Cité collégiale will be able to use the classrooms for its health-related programs, Montfort will have a clinic site, employees will have the daycare at their disposal, and everyone will be able to go to the dentist’s office.  In addition, the project, as designed, will produce significant economies of scale in terms of fixed assets. Examples include community spaces for the cafeteria and the meeting rooms, not to mention the laundry services which users can share.

 

Our firm will complete the final business plan and turn it in to CMFO in late November.  In keeping with our mandate, we will present the overall parameters of the project and detailed construction and operating costs for the community centre component.

 

We can predict right now that the project will probably be completed phase by phase, since it would be unusual to get responses back from all of the financial backers involved at the same time.  The business plan will recommend to the Board of Directors that it proceed with the first component of the project that is supported by the financial backers, be it the community centre, the long-term care centre or the housing cooperative.  As the aim of the project is to develop these three components eventually, each phase shall be planned in anticipation of the forthcoming phases.

 

It is anticipated at this stage that the project will potentially cost $54.7 million, which breaks down as follows:

 

·        Community centre : $10 million

·        Long-term care centre : $18.7 million

·        Housing cooperative : $18 million

·        Other costs and contingencies: $8.7 million.  The business plan states that overall project will have to bear other significant costs that have yet to be identified.  For example, we know that the current Grant School building will have to be renovated from top to bottom.  Renovations are costly and we all know that any renovation does uncover some surprises.  The CMFO and the partners will know the final costs when the architect’s plans and estimates from the contractors and suppliers have been submitted.

 

The project brings together the following partners:

 

·        CMFO

·        Le Centre communautaire Franc-Ouest

·        Ami-Jeunesse

·        Le Centre Soleil

·        Action Housing

·        Family Health Team, CMFO supported by Montfort

·        Mental Health Clinic (Montfort)

·        Daycare/school, CMFO, supported by Cité Collégiale

·        Cité collégiale – educational programs and Connexion Emploi along with other services such as CLIC

·        Dental clinic (private sector)

·        Caisse populaire –services centre

·        Revera Living

·        The Coopérative pour le bien-être des aînés francophones de l’est de l’Ontario

·        Future members of the housing cooperative

 

We wish to point out to the City that the project has not received media coverage to date.  No site preparation has taken place in the city ward.  The final business plan will include recommendations to this effect.

 

The following are answers to questions asked by the City.

 

At this time, the CMFO does not know where the buildings will be located on the lot.  It is expected that the Grant School will house the community centre, but no final decision has been made on this.  Discussions with the architects and engineers will have a bearing on any final decisions made.  The CMFO does not know how many floors each building will have.  This will be decided at a later date following discussions with municipal authorities.

 

We know that the centre will house a day care centre.  Spaces outdoors must be set aside for the day care yard and connected to the building for security reasons.  It would come as a surprise if the day care yard were set up at the front of the Grant School in front of Richmond Road.  It will most likely be put at the back of the school.

 

To achieve maximum space utilization and reduce the fixed operating costs of each partner, the aim will be to ensure that all of the buildings are part of the same complex, even though each complex will monitor comings and goings.  The CMFO is planning, for example, on a (common) heating system, a shared public cafeteria, a shared laundry services, and so on.  The City asked whether an extension would be added at the rear of the Grant School.  The answer is yes, but it will not be an extension.  It will instead be an integrated complex.  Since it does involve an integrated complex and that part of the project consists of a renovation to an aging building, the CMFO has added a margin of 20% to the construction cost estimate.  This explains why $8.7 million was added to the forecasted $46.7 million cost of the three project components.

 

The CMFO’s expectations regarding the City’s contribution to this project have not yet been determined to date.  For the time being, the CMFO is asking the City to continue to reserve the site for the project.  The CMFO told the City in January 2009 that it would take two years to put together all of the conditions for the project.  The business plan for the overall project will be completed in late November 2009.  It will contain the financial data for the housing cooperative and the long-term care centre.  Moreover, it will include all the protocols with the partners and their commitment to proceed with the development of this project.  We estimate that another year will be required to prepare the detailed business plan for the housing cooperative.  The CMFO will submit applications for funding to financial backers for the community centre and the housing cooperative as early as December 2009.  Responses should be forthcoming in April 2010.   We are awaiting a reply concerning the long-term care centre.  Some provincial issues lie beyond the control of the CMFO and the Montfort Hospital, which will affect the timelines of these replies.  The CMFO will keep the City abreast of the developments.  This project could get off the ground in short order if the responses from the Champlain LHIN and the province are positive.



[1] Selon Peter Trotscha, qui est spécialiste en la matière et a développé de nombreuses coopératives d’habitation au niveau national et international, la taille moyenne des unités d’une coopérative est de 750 pieds carrés; comme le projet d’Ottawa Ouest est centré sur des personnes âgées autonomes, une unité de 400 pieds carrés apparaît tout à fait normale. Nous avons analysé certains projets similaires ailleurs et les unités étaient de l’ordre de 400 pieds carrés. Cela permettait suffisamment d’espaces pour une salle de bain, une cuisine-salon combinée avec cuisinière et frigo, une petite chambre à coucher et un espace de rangement. La buanderie, la cafétéria, la salle de jeux et autres salles pour usage communautaire font parties des espaces communs. Ces espaces ne sont pas calculés dans ces tableaux. Aussi, il faudra prévoir des unités pour couples qui seront plus grandes que 400 pieds carrés.

[2] According to Peter Trotscha, a subject-matter specialist who has developed numerous housing cooperatives both nationally and internationally, the average size of a cooperative unit is 750 square feet.  Since the West Ottawa project focuses on autonomous seniors, a 400-square-foot unit seems normal.  We analyzed some similar projects elsewhere and the units were in the 400 sq. ft. range.  This would provide enough space for a washroom, a combined kitchen-living room with a stove and fridge, a small bedroom and storage space.  The laundry room, cafeteria, games room and other rooms for community use are part of the common spaces.  Figures for these are not included in these tables.  Some units larger than 400 sq. ft. will have to be provided for couples.

[3] Cooperative for the Well-Being of Francophone Seniors in Eastern Ontario (unofficial equivalent)