10.          drinking water Quality Management System Annual report FOR 2009

 

                Rapport annuel 2009 du système de gestion de la qualité de l’eau potable

 

 

COMMITTEE RECOMMENDATION

 

That Council receive the 2009 Drinking Water Quality Management System Annual Report.

 

 

RECOMMANDATION DU COMITÉ

 

Que le Conseil prenne connaissance du rapport annuel 2009 du système de gestion de la qualité de l’eau potable.

 

 

 

DOCUMENTATION

 

1.                  Deputy City Manager’s Report, Infrastructure Services and Community Sustainability dated 18 October 2010 (ACS2010-ICS-ESD-0028).

 

2.                  Extract of Draft Minutes dated 16 November 2010 (issued Separately)

 


Report to/Rapport au:

 

Planning and Environment Committee /

Comité de l'urbanisme et de l'environnement

 

and Council / et au conseil

 

18 October 2010 / le 18 octobre 2010

 

Submitted by/Soumis par:  Nancy Schepers, Deputy City Manager/

Directrice municipale adjointe,  Infrastructure Services and Community Sustainability/

Services d’infrastructure et Viabilité des collectivités

 

Contact Person/Personne ressource: Dixon Weir, General Manager/Directeur général

Environmental Services/Services environnementaux

(613) 580-2424 x22002, Dixon.Weir@ottawa.ca

 

City-Wide / À l’échelle de la Ville

Ref N°: ACS2010-ICS-ESD-0028

 

 

SUBJECT:

2009 drinking water Quality Management System Annual report

 

 

OBJET:

Rapport annuel 2009 du système de gestion de la qualité de l’eau potable

 

 

REPORT RECOMMENDATIONS

 

That the Planning and Environment Committee and Council receive the 2009 Drinking Water Quality Management System Annual Report.

 

RECOMMANDATIONS DU RAPPORT

 

Que le Comité de l’urbanisme et de l’environnement et le Conseil municipal prennent connaissance du rapport annuel 2009 du système de gestion de la qualité de l’eau potable.

 

 

EXECUTIVE SUMMARY

 

A requirement of the Ontario Drinking Water Quality Management Standard (DWQMS) Operational Plan is for the Quality Management System (QMS) Representative to ensure annual management review results are conveyed to Top Management and the Owner (Council).  This report fulfills that requirement.

 

This report contains a summary of information that Top Management must review annually in accordance with the Management Standard.

 

The DWQMS is the key tool that supports and ensures that Council, as the Owner of the drinking water systems, is meeting its duties and responsibilities under the Safe Drinking Water Act and Standard of Care.

 

The DWQMS has been inherently designed for continual improvement, which is the foundation of the DWQMS Policy endorsed by Top Management and Council.

 

quality cycle

 

The current review considers the entire 2009 calendar year (the “review period”) and where appropriate, touches on activities continuing in 2010.  The review encompasses all six drinking water systems owned and operated by the City of Ottawa, namely:  the central system (Britannia and Lemieux Island Water Purification Plants and central water distribution system) and the Carp, Richmond-Kings Park, Munster Hamlet, Greely-Shadow Ridge and Vars well systems.

 

The DWQMS sets out a mandatory list of 16 issues to be examined during annual reviews and reports. These are dealt with specifically in the Discussion section of this report.

 

The detailed results have been reviewed by Top Management in accordance with the DWQMS management review system procedure.

 

Highlights of the review findings are:

 

In short, the 2009 Annual Report shows the DWQMS has been implemented successfully, identifies no major issues,  and reinforces the fact that the City of Ottawa produces and supplies some of the best-quality and safest drinking water in the world.

 

Financial Implications:

 

This report has no financial implications.

 


Public Consultation/Input:

 

Public consultation is not required.

 

RÉSUMÉ

 

L’une des exigences du plan d’exploitation établi en vertu de la Norme de gestion de la qualité de l'eau potable de l’Ontario (NGQEP) est que le représentant du système de gestion de la qualité (SGQ) de l’eau potable doit veiller à ce que les résultats de l’examen annuel de la gestion soient transmis à l’exploitant du système d’eau potable et à la direction (par l’intermédiaire du Conseil). Le présent rapport vise principalement à présenter à l’exploitant un compte-rendu de la mise en place et du rendement du SGQ.  

 

Dans les lignes qui suivent est résumée l’information dont la direction doit prendre connaissance chaque année conformément aux Normes de gestion de la qualité de l’eau potable de l’Ontario.

 

Le SGQ de l’eau potable est la pièce maîtresse du Conseil qui, en tant qu’exploitant des réseaux d’eau potable, mise sur ce système pour honorer ses devoirs et ses responsabilités définies par la Loi de 2002 sur la salubrité de l’eau potable, notamment à l’article concernant le degré de diligence.

 

Le SGQ de l’eau potable, dans sa structure même, est spécialement conçu pour l’amélioration continue, qui est la pierre angulaire de la politique en la matière approuvée par le Conseil et la direction.

 

quality cycle

 

L’examen porte sur toute l’année civile 2009 (la « période d’évaluation ») et, le cas échéant, sur les activités qui se poursuivent en 2010. La direction a examiné la version détaillée des résultats comme l’exige la procédure systématique d’examen de la gestion du système de gestion de la qualité (SGQ) de l’eau potable. Cet examen couvre les six réseaux d’eau potable que possède et exploite la Ville d’Ottawa, à savoir : le réseau central (usines de purification de l’eau de Britannia et de l’île Lemieux et réseau central de distribution de l’eau) et les systèmes de puits de Carp, de Richmond-Kings Park, de Munster Hamlet, de Greely-Shadow Ridge et de Vars.

 

Selon le SGQ, l’examen et le rapport annuels doivent porter sur 16 points qui sont abordés plus précisément dans la section « Exposé » du présent rapport.

 

Les résultats détaillés ont été examinés par la direction conformément à la procédure du système d’examen de la gestion.

 

Les principaux points des conclusions de l’examen sont :

 

Bref, le rapport annuel de 2009 montre que les NGQEP ont été appliquées, qu’aucun problème majeur n’a été cerné et renforce le fait que la Ville d’Ottawa produit et fournit une des meilleures et des plus sécuritaires eaux au monde.

 

Répercussions financières

 

Le présent rapport ne fait état d’aucune incidence financière.

 

Consultation publique et suggestions

 

Aucune consultation publique n’est requise.

 

 

BACKGROUND

 

On November 28, 2008, City Council endorsed the City’s QMS also known as the Operational Plan (ACS2008-ICS-WWS-0020), which is in conformance with Ministry of Environment standards.  The City of Ottawa obtained its interim accreditation[1] as an Operating Authority from the Canadian General Standards Board on April 29, 2009 (this was conveyed to Mayor and Members of Council under a memo, Municipal Drinking Water Licences, dated August 18, 2009).

 

A requirement of the Operational Plan is for the QMS Representative to ensure the management review results are conveyed to Top Management and to the Owner (Council).  The main purpose of this report is to provide the Owner with an update on the implementation and the performance of the QMS.

 

As the Owner of the municipal drinking water systems, Council has a number of duties and responsibilities under the Safe Drinking Water Act, which are described in sections 11, 13, 16 and 17 of the Act.  The duties of the Owner related to the Standard of Care are under section 19.

 

This section of the Act (Standard of Care) is expected to come into force on January 1, 2013.  On April 6, 2009, staff delivered a presentation to members of Council outlining these duties and responsibilities during a special meeting of the Planning and Environment Committee.

 

As the Owner, Council can be assured that the Standard of Care under the Safe Drinking Water Act is being met by having Municipal Drinking Water Licences in place for all of its drinking water systems.  The elements of the Licence include:

 

  1. A permit to take water;
  2. A drinking water works permit;
  3. An operational plan;
  4. A financial plan; and,
  5. An accredited operating authority.

 

On August 18, 2009, the Environmental Services Department (ESD) circulated a memo to Mayor and Members of Council providing them with a status update on the City’s Municipal Drinking Water Licences.  In summary, the Owner had met items 1 through 5 listed above, and the City has obtained licences for all of its drinking water systems.

 

The final requirement is for the Operating Authority to receive its Full Scope Accreditation, and in order to receive it, the Operating Authority must have a successful on-site external audit of its Operational Plan conducted by the Canadian General Standards Board.  The Operating Authority submitted the application for the external audit to the Board on April 26, 2010, and is waiting for further information on the timing for this audit.

 

Since the 2008 Annual Report, the City submitted a Financial Plan to demonstrate its long-term sustainability to the Province.  For more details on the Financial Plan, please refer to report ACS2010-ICS-ESD-0021 which was approved by Council on June 23, 2010.

 

 

CONTEXTE

 

Le 28 novembre 2008, le Conseil municipal a approuvé le système de gestion de la qualité (SGQ), également désigné comme le plan d’exploitation (ACS2008-ICS-WWS-0020), conformément aux normes du ministère de l’Environnement.  La Ville d’Ottawa s’est vu décerner un certificat d’agrément provisoire[2] comme organisme d’exploitation par l’Office des normes générales du Canada le 29 avril 2009 (le maire et les membres du Conseil en ont reçu la confirmation officielle dans une note de service sur la délivrance des permis municipaux d’eau potable datée du 18 août 2009).

 

Dans le plan d’exploitation, il est exigé entre autres que le représentant chargé du SGQ s’assure que les résultats de l’examen de la gestion sont communiqués à la direction et à l’exploitant du système (le Conseil).  Le présent rapport vise principalement à faire le point avec l’exploitant sur la mise en place et le rendement du SGQ de l’eau potable.  

 

En tant qu’exploitant des réseaux d’eau potable municipaux, le Conseil a plusieurs responsabilités décrites aux articles 11, 13, 16 et 17 de la Loi de 2002 sur la salubrité de l’eau potable.  Les obligations de l’exploitant quant au degré de diligence sont définies à l’article 19.

 

Ce dernier article (sur le degré de diligence) devrait entrer en vigueur le 1er janvier 2013.  Le 6 avril 2009, le personnel a présenté un exposé sur ces responsabilités aux membres du Conseil lors d’une réunion extraordinaire du Comité de l’urbanisme et de l’environnement.

 

Nous assurons au Conseil, en sa qualité d’exploitant, que nous faisons preuve du degré de diligence prescrit par la Loi de 2002 sur la salubrité de l’eau potable, puisque des permis municipaux d’eau potable ont été délivrés pour tous les réseaux de la Ville.  Le permis porte sur les points suivants :

 

  1. Permis de prélèvement d’eau;
  2. Permis d’aménagement de station de production d’eau potable;
  3. Plan d’exploitation;
  4. Plan financier;
  5. Certificat d’agrément d’organisme d’exploitation.

 

Le 18 août 2009, les Services environnementaux ont distribué au maire et aux membres du Conseil une note de service faisant état de la situation quant aux permis municipaux d’eau potable.  Pour résumer, l’exploitant est doté des éléments énumérés ci‑dessus.  La Ville a en effet obtenu un permis pour chacun de ses réseaux d’eau potable.

 

Reste le dernier élément : obtenir un certificat d’agrément pleine portée d’organisme d’exploitation, et pour qu’un organisme d’exploitation se voie consentir un certificat d’agrément pleine portée, son plan d’exploitation doit faire l’objet d’une vérification externe sur le terrain, suivie d’un rapport favorable, effectuée par l’Office des normes générales du Canada.  La Ville a présenté sa demande de vérification externe à l’Office le 26 avril 2010 et attend la confirmation des dates de la vérification.

 

Après la publication de son rapport annuel 2008, la Ville a soumis un plan financier au gouvernement provincial pour lui démontrer sa viabilité à long terme.  Pour en savoir plus sur ce plan financier, veuillez consulter le rapport ACS2010-ICS-ESD0021 porté à l’attention du Conseil le 23 juin 2010.

 

 

DISCUSSION

 

The following table describes the QMS management structure and roles and responsibilities:

 


Definitions of the QMS management structure

Owner

§  Municipal Drinking Water Licence holder

§  Endorses the Operational Plan (Owner of the plan)

§  Ensures that an accredited operating authority operates the municipal drinking water systems

§  Monitors the QMS and resources needed to support the QMS

§  Ensures compliance with the Municipal Drinking Water Licences

§  Submits a Financial Plan

§  Ensures the use of licenced laboratories for the analyses of drinking water samples

§  Is aware of its duties and obligations under the Safe Drinking Water Act

Top Management

§  Person(s) at highest management level within Operating Authority making decisions on the QMS and recommendations to the Owner regarding the system.

Corporate Top Management

§  Review meeting minutes and summary output from Operational Top Management

§  Communicate and make recommendations necessary for continual improvement to the Mayor and Council (Owner)

§  Make decisions related to corporate oversight of the QMS

§  Ensure the Operational Plan is maintained

§  Ensure the Owner receives the Operational Plan and updates

Operational Top Management

§  Complete oversight of the entire drinking water systems and QMS

§  Provide and/or obtain resources for the QMS and necessary infrastructure and resources to operate and maintain the drinking water system safely and effectively

§  Ensure the systems are operated in accordance with all applicable legislation and regulations

§  Ensure internal audits of the QMS are completed

§  Conduct management reviews

§  Communicate with Corporate Top Management about the QMS and resource requirements

§  Make decisions on system-specific aspects of the QMS

§  Maintain the Operational Plan in consultation with the Owner

§  Obtain and maintain accreditation from third party accreditation body

Quality Management Representative

§  Responsibility and authority for administering the QMS

§  Reports to Top Management

Operating Authority

§  Person or entity given responsibility by the Owner for the operation, management, maintenance or alteration of the drinking water system

§  Must prepare Operational Plan for Owner endorsement

 

The following is a summary of information that Top Management must review annually in accordance with the Ontario DWQMS.  The current review considers the entire 2009 calendar year (the “review period”) and where appropriate, touches on activities continuing in 2010.  The detailed results have been reviewed by Top Management in accordance with the DWQMS management review system procedure.  The following 16 aspects must be considered in the annual review:

 

1.             Incidents of regulatory non-compliance

2.             Incidents of adverse drinking water tests

3.             Deviations from critical control point limits and response actions

4.             Efficacy of the risk assessment process

5.             Results of audits (internal and external)

6.             Results of relevant emergency response testing

7.             Operational performance

8.             Raw water supply and drinking water quality trends

9.             Follow-up action items from previous management reviews

10.         Status of management action items identified between reviews

11.         Changes that could affect the QMS

12.         Summary of consumer feedback

13.         Resources needed to maintain the QMS

14.         Results of the infrastructure review

15.         Operational Plan currency, content and updates

16.         Summary of staff suggestions

 

The review of these aspects encompasses all six drinking water systems owned and operated by the City of Ottawa, namely:  the central system (Britannia and Lemieux Island Water Purification Plants and central water distribution system) and the Carp, Richmond-Kings Park, Munster Hamlet, Greely-Shadow Ridge and Vars well systems.

 

Management Review Items

 

a)  Incidents of regulatory non-compliance

 

i. Ministry of Environment (MOE) inspection reports:  All waterworks were inspected during 2009 or early 2010 by the MOE.  There were no items of regulatory non-compliance and no Best Practice recommendations made.  For the 2009 inspection year, each water system received an inspection rating of 100 per cent.  This represents a considerable achievement for the Drinking Water Services (DWS) staff and its business partners.

 

ii. Operator Certification Records:  All of Ottawa’s water treatment and distribution systems were operated at all times by certified operators.  Considerable management effort and documentation is required to provide training and maintain valid certificates for the 170 certified operators and staff are continuing to streamline and document the certification and renewal process. 

 

iii. Water Flow Rate Trends:  There were no cases of daily “raw” water taking exceeding the permitted values stipulated in the Permits to Take Water.

 

iv. Water Quality Testing Records:  The City of Ottawa water quality testing program has been intentionally designed to provide more than the required amount of sampling and testing to meet regulations.  All Ontario requirements for microbiological, inorganic and organic testing were met with two minor exceptions whereby only six of the required seven weekly chorine residual tests for the Vars well system were conducted.  In one case this was due to a frozen hydrant, and the other instance was due to the sampling point not being accessible due to the building closure.  The robustness of the sampling program will be improved and staff will identify other back up sampling locations in order to prevent a reoccurrence.

 

v. Community Lead Testing Regulation:  As required by the lead testing regulation, community lead testing was carried out during the first quarter of 2009 and again in the summer.  The 90th percentile lead concentrations were found to be within the 10.0 mg/L criteria for all six water systems (central = 6.2 mg/L; well systems = 1.4 – 1.7 mg/L). 

 

vi. MOE Orders:  There were no MOE Orders in effect in 2009. 

 

vii. Environment Canada Orders:  There were no Environment Canada Orders in effect during 2009.  The City received a Warning Letter under the Fisheries Act (s. 36(3)) in response to a Dec. 2009 release of water containing sodium hypochlorite (50 mg/l) to the Ottawa River at Lemieux Island.  The release occurred during the disinfection of a water main following maintenance.  To prevent a reoccurrence, the applicable Standard Operating Procedure was revised and staff has been trained on the revised procedure.

 

viii. Annual and Summary Reports:  O.Reg.170/03 requires the Owner and the Operating Authority to prepare Annual Reports and Summary Reports for each of the waterworks.  The seven Annual Reports for 2009 were completed within the required timeframe (by February 28, 2010) and were posted on the City of Ottawa’s website the following week.  Furthermore, the Summary Reports for 2009 were completed by March 31, 2010 and were distributed to City Council as required by the regulation. 

 

b)  Incidents of adverse drinking water tests

 

The drinking water regulations identify several Indicators of Adverse Water Quality Incidents (AWQI) for which the waterworks must immediately notify health officials and the MOE, and carry out specific corrective actions.  During January to December 2009, there were a total of 13 AWQI, the lowest to date.  This improvement can be attributed primarily to operational changes and in part to the implementation of the DWQMS. 

 

For each event, DWS staff immediately notified the City of Ottawa Public Health Department and the MOE as required by the regulation.  In all cases, written reports were prepared and sent to the MOE and the Public Health Department within 24 hours of the verbal notification, and corrective actions and re-sampling were carried out to resolve the incident.  It should be noted that none of the adverse water quality events resulted in any indication of adverse health impacts or illness to the public.

 

c)  Deviations from critical control point limits and response actions

 

Through the DWQMS risk assessment process, completed late 2008, five Critical Control Points (CCPs) were identified within Water Production and three CCPs were identified for Water Distribution.  Critical Control Limits (CCLs) were subsequently identified for each of these CCPs.  The CCLs are self-imposed limits and are typically more stringent than MOE Drinking Water Standards or Municipal Drinking Water licence requirements.  The identification of CCPs and associated CCLs results in a more rigorous screening of potential risks to water quality and is one benefit of the implementation of the DWQMS.

 

Deviations from CCLs do occur from time to time and do not necessarily mean that unsafe drinking water was delivered to the consumer.  However, CCL deviations do require prompt action from water system operators to remediate the problem and prevent the passage of potentially unsafe water.  A total of 31 CCL deviations were identified in 2009 (14 were identified at the Britannia Water Purification Plant, 17 at the Lemieux Island Water Purification Plant), and no CCL deviations were identified in the distribution system. 

 

Significant improvements were observed in 2009 in identifying and responding to Water Production CCL deviations.  A technical working group consisting of Lemieux Island and Britannia Section Managers, Operations Engineers, Water Quality Engineer, Water Quality Supervisor, Water Quality Technologists and SCADA (supervisory control and data acquisition) Coordinator met every two months to review CCL deviations, identify root causes, and assign corrective actions.

 

d)  Efficacy of the risk assessment process

 

The risk assessment outcomes from 2008 were critically reviewed during the 2009 risk assessment review in order to make the CCPs/CCLs more effective as an operational tool and capture additional risks deemed important for safe drinking water.  A revised list of seven CCPs was identified for Water Production and four CCPs for Water Distribution.  Standard Operating Procedures are being developed accordingly for the new CCPs, including identification of CCLs.  The 11 new CCPs were finalized in Q1 2010 (the discussion of CCL deviations under item c) relates to the former list of CCPs from the 2008 risk assessment).

 

e)  Results of audits (internal and external)

 

The DWQMS requires the Operating Authority to conduct an internal audit at least once every 12 months.  Furthermore, as part of the DWQMS Accreditation process for Operating Authorities, an external audit is conducted by an Accreditation body in response to an Operating Authority’s application for accreditation.

 

Internal Audit:  The 2009 internal audit report noted significant progress in implementing the DWQMS and that most areas of non-conformance identified in 2008 had been corrected.  Major non-conformances in 2009 related to:  document and records control, risk assessment outcomes and responses, and competencies, including general awareness of the DWQMS.  These non-conformances require a sustained, long-term effort in order to fully implement.  Minor non-conformances were mainly administrative in nature and should be resolved by the end of 2010.

 

External Audit:  Ottawa received ‘Limited Scope – Entire DWQMS’ accreditation on April 29, 2009 based on a desk-top audit of the DWQMS Operational Plan by the Canadian General Standards Board[3] (CGSB).  DWQMS implementation continued during the remainder of 2009 and we submitted our application for ‘Full Scope – Entire DWQMS’ accreditation on April 26, 2010.  The final phase of accreditation will involve a desktop review of the updated Operational Plan and an on-site audit of the Operating Authority by the CGSB[4]

 

f)  Results of relevant emergency response testing

 

On June 10, 2009, an emergency exercise was conducted involving DWS, Customer Services and the Office of Emergency Management.  The exercise was successful as it demonstrated overall staff competency and ability to respond to an incident and it also demonstrated staff knowledge of the Incident Management System. Staff demonstrated clear knowledge of the procedures contained in the DWS Incident Escalation and Response Plan.

 

g)  Operational performance

 

In order to track operational performance, 21 Key Performance Indicators (KPIs) have been developed in the following categories:  Customer Services, Water Distribution, Water Production and Water Quality.  Trends during 2006-2009 were documented for the management review.  Highlights are presented below. 

 

Customer Services KPIs:  Per capita residential water consumption continued the steady downward trend in 2009, having decreased by 9.2 per cent over four years.  The number of water quality investigations has remained fairly consistent from year to year.  However, the number of customer investigations for lead spiked during 2007 and 2009 due to a mail-out of Lead Pipe Replacement Program brochures in those years (approximately 30,000 mail-outs).

 

The average time taken to resolve customer complaints has been relatively steady for general water quality investigations.  This represents the time between the initial telephone call received and the final reporting of results to the customer.  For lead testing, this time increased dramatically during 2009 due to the heavy demand in January and February for lead testing arising from the Lead Pipe Replacement Program mail-out.  The longer response times were due to inadequate staff resources to handle the sudden influx of requests and deferral of testing to the summer in order to observe the “worst-case” concentrations of lead during warm water conditions.

 

Water Distribution KPIs:  The KPIs for Water Distribution give an indication of the effectiveness and the efficiency of the corrective and preventative maintenance programs.  The impact on customers related to the number of incidents and the length of time the customers are impacted per event has decreased over the four years assessed.  This coincides with the decreasing Infrastructure Leakage Index trend. 

 

Water Production KPIs:  Water Production performance targets are being achieved.  During 2009 several major capital improvement projects were completed at both the Britannia and Lemieux Island Water Purification Plants.  These projects required resource allocation away from core asset maintenance activities.  Over the next few years greater emphasis on the development and implementation of a formal asset management strategy for the Water Purification Plants and remote facilities will assist in rationalizing the long-term resource pressures under a sustained renewal and/or asset growth scenario.

 

Water Quality KPIs:  The 2009 performance measures for Water Quality indicate ongoing high quality drinking water.  A 100 per cent rating for microbiological quality indicates that the treatment process effectively removed pathogens at all times.  Similarly, a 100 per cent rating for chemical water quality indicates that all water quality tests were within the provincial and federal standards for safe drinking water. 

 

During 2009, there was a one-day precautionary boil water advisory issued for the Shadow Ridge water supply near Greely (24 homes).  This was a precautionary measure taken during planned emergency repairs of the station piping system during which the distribution system was supplied from a potable water tank truck through a pump and hose connection.  At the time, operating staff had not received laboratory results to confirm that all hose and pump connections had been fully disinfected.

 

h) Raw water supply and drinking water quality trends

 

The Ottawa River provides a steady and abundant supply of source water for the treatment plants.  Raw water quality monitoring for 2009 covered 420 test parameters.  Our source water monitoring program greatly exceeds the MOE requirements and is likely the most extensive in Canada. 

 

In general, raw water trends were found to show typical levels of variation during 2009.  There were no indications of raw water quality that would cause difficulties for the treatment process.  However, further work will be conducted to identify the sources and extent of microbial contaminants including bacteriological indicators, Campylobacter, Cryptosporidium, and Giardia as well as selected trace pharmaceutical compounds. 

 

i)  Follow up items from previous management review

 

There were 68 specific action items arising from the previous management review, of which 80 per cent had been addressed by the end of Q2 2010.  Some items must be addressed over the long term, but it is expected that all of the remaining items will be completed by the time of the next management review in 2011.  Action items have been prioritized and are being tracked to completion on a continual improvement spreadsheet.

 

Significant issues still requiring follow up action from the calendar year 2008 review include:  (i) regulatory compliance and policy development related to the expiry of operator licences; (ii) process issues related to detection and/or alarming of process water quality associated with CCL deviations and/or AWQIs; and, (iii) updating of production drawings.

 

j) Status of management action items identified between reviews

 

No additional management items were identified since the last review.

 

k) Changes that could affect the QMS

 

The City’s ESD is currently undertaking a Strategic Alignment Initiative in order to restructure this new department.  This restructuring will affect the QMS documentation as name changes to branches and divisions will need to be reflected, as well as organizational changes involving responsibility centres currently referenced in the DWQMS Operational Plan.  Other specific elements within the QMS will be reviewed to ensure that any changes are correctly reflected.  Changes outside the Department are not anticipated; however, staff will ensure that these changes are reflected in the QMS accordingly as they become evident.

 


l) Summary of consumer feedback

 

In 2009, the City of Ottawa received 18,309 customer inquiries related to the quality and quantity of water (telephone inquiries to 3-1-1 Call Centre and Water and Wastewater Customer Information Centre, and emails to Info-Water@ottawa.ca and waterwise@ottawa.ca, applications for various programs).  Customer Information Clerks answer water quality questions, interview customers and initiate “service requests”.  If a customer service visit is required, results are communicated to the customer after the investigation has been completed.  In 2009, customer inquiries generated 2,508 service requests and resulted in a further 1,879 customer visits related to water quality and quantity. 

 

m) Resources needed to maintain the QMS

 

The 2010 budget identified two additional FTEs as per the recommendations of Top Management from the management review conducted in 2009.  These resources support the implementation of the continual improvement process under the DWQMS and involve the dedication of two Operations Engineers to support the Water Treatment Plant Managers.

 

Additional resource needs relate to implementation of both capital renewal and operational improvements.  Over the period of 2005-2009 the project implementation rate for water production was in the 40 to 45 per cent spending range (actual spending to budget authority comparison).  In order to address the increasing gap in infrastructure needs and priority within the Water Production facility areas, additional technical support in terms of two additional Operations Engineer positions is required.  This would increase the project implementation rate to between 85 to 100 per cent.

 

n) Results of the infrastructure review

 

The annual review of the provision of drinking water infrastructure has two objectives:  (i) to identify new drinking water infrastructure needs related to growth and system optimization and (ii) to identify upgrades or renewals of existing infrastructure to optimize operations and maintenance.

 

Growth Related Drinking Water Infrastructure

 

The 2009 Water Growth Projects budget was $35,000,000, of which 91 per cent was allocated to the 1W-2W Feedermain (twinning of service to Kanata - design completed 2009, tender and construction 2010).  Other projects included the Ottawa South Pump Station, Carlington Heights Pump Station, Barrhaven Pump Station conversion to 3C pressure zone and the Orleans Transmission Watermain.  None of these other projects commenced in 2009 and the majority of the 2009 budget is actually being spent in 2010.  These short deferrals are not expected to impact current service levels for water quality and quantity.  However, many of these projects have both a growth component and “benefit to existing” (BTE) aspect.  An infrastructure gap is the risk to supply resulting from delays in implementing significant BTE projects. 

 

The Planning and Growth Management Department is experiencing significant challenges in staffing vacant positions with required technical knowledge and competencies.  A long-term strategy to invest in staff training is being evaluated to ensure the availability of competent staff.  An internship program is also being discussed with Human Resources as a way to ensure future technical capacity.

 

Non-growth Related Drinking Water Infrastructure - Water Production

 

The Water Production Infrastructure Renewal Program is meeting the required service levels by virtue of the fact that the operations of the central system (Britannia and Lemieux Island water purification plants) and associated remote facilities have been able to meet City water demands on an annual basis while avoiding the failure of critical assets.  An overview of the annual reinvestment rate (allocated budget authority to estimated replacement value) for 2005 to 2009 indicates that the average over that period has been approximately 1.4 per cent of the replacement value.  A critical continual improvement item will be the development of a formal asset management strategy to determine the appropriate level of reinvestment.  In 2009, a long-term rehabilitation program for SCADA Instrumentation and Control was established to recognize instrumentation infrastructure as a core asset. 

 

In 2009, major capital projects such as the Waste Management Facilities and Lemieux Filter Expansion continued to impact staffing resources capacity.  These projects have impeded staff’s ability to undertake effective predictive or corrective maintenance as well as other high priority renewal projects and as such, have resulted in maintenance backlogs and capital investment deferral.  For 2010, these deferred Maintenance and/or Capital Investments will be reprioritized for implementation over the next few years.

 

Non-growth Related Drinking Water Infrastructure - Watermain Rehabilitation Program

 

For the 2009 construction season, the Watermain Rehabilitation Project List was compared against the Council-approved 2009 capital program.  The results indicate that out of 72 high ranking candidate projects:

 

·         5 were identified for construction in 2009;

·         14 were for construction in 2010;

·         10 were budgeted for construction in 2011-2013; and,

·         43 projects are awaiting integrated need (e.g. water, sewer and road); repairs as needed continue in the interim.

 

The Infrastructure Services Department continues to refine methodologies for the water distribution asset management plans and develop a long-term risk-based framework for developing strategies and replacement/renewal prioritization.  Part of the continual improvement is to incorporate a field condition assessment of the large diameter watermains and also to include a risk-based approach to evaluating priorities to better incorporate the probability of failures and their consequence. 

 

Non-growth Related Drinking Water Infrastructure - Water Distribution Operational Improvements Program

 

This program addresses annual corrective maintenance requirements for the existing water distribution system in order to provide reliable operation of the network components, to ensure drinking water quality is maintained throughout the system and to preserve and extend the life of the infrastructure.  The works completed in 2009 were close to anticipated targets as staffing levels were refocused to ensure success and the small infrastructure renewal program is meeting required service levels. 

 

o) Operational plan currency, content and updates

 

Since last year’s management review, the DWQMS Operational Plan has gone through two minor revisions.  Both versions were posted on Ozone (internal staff website) in a timely manner and updated controlled hard copies were distributed.  The current version is based on the audit findings, minor changes to the risk assessment approach and follow-up on CCL deviations and corporate reorganization.  This version was submitted to the CGSB with the application for Full Scope accreditation in April 2010. 

 

p)  Summary of staff suggestions

 

Although progress is being made in other continual improvement areas, due to resource limitations and time commitments for the Environmental Services Strategic Alignment Initiative (SAI), it has not yet been possible to fully address staff suggestions made to date.  A number of suggestions require the completion of other actions first, such as the SAI, completion of the next risk assessment and the completion of the SCADA upgrade.  Others relate to operations and standard operating procedures.  These are valid suggestions, but will take time to implement (e.g. a priority list has been developed for various operator training needs which will take several years to complete).  These suggestions will be addressed through the DWQMS continual improvement process.

 

 

EXPOSÉ

 

Le tableau qui suit présente une description de la structure de gestion du SGQ ainsi qu’une définition des rôles et des responsabilités à cet égard.


 

Description de la structure de gestion du SGQ.

Exploitant

§  Détient un permis municipal d’eau potable;

§  Approuve le plan d’exploitation (exploitant du plan);

§  Confie la gestion des réseaux d’eau potable municipaux à un organisme d’exploitation agréé;

§  Assure un suivi sur le SGQ et les ressources nécessaires pour l’entretenir;

§  Respecte les conditions relatives au permis municipal d’eau potable;

§  Présente un plan financier;

§  Prévoit des laboratoires autorisés pour l’analyse d’échantillons d’eau potable;

§  Connaît ses obligations aux termes de la Loi de 2002 sur la salubrité de l’eau potable.

Direction

§  Personne ou groupe occupant l’échelon de gestion supérieur au sein de l’organisme d’exploitation, et qui prend les décisions concernant le SGQ et formule des recommandations à l’exploitant quant au système.

Cadres supérieurs de la Ville

§  Prend connaissance des procès‑verbaux des réunions des cadres supérieurs de l’exploitation et des rapports sommaires que celle‑ci lui remet;

§  Communique au maire et au Conseil (l’exploitant) l’information et les recommandations nécessaires à l’amélioration continue;

§  Prend les décisions concernant la gestion globale du SGQ;

§  Tient à jour le plan d’exploitation;

§  Transmet à l’exploitant le plan d’exploitation assorti des mises à jour.

Cadres supérieurs de l’exploitation

§  Gère exhaustivement l’ensemble du SGQ et des réseaux d’eau potable;

§  Fournit ou obtient des ressources pour les besoins du SGQ et les infrastructures et ressources nécessaires à l’exploitation et à l’entretien efficaces et sécuritaires du réseau d’eau potable;

§  Exploite les réseaux en respectant la législation applicable;

§  Veille à ce que le SGQ fasse l’objet de vérifications internes complètes;

§  Effectue des examens de la gestion;

§  Fait part aux cadres supérieurs de la Ville des besoins du SGQ et des ressources afférentes nécessaires;

§  Prend les décisions ayant trait aux aspects opérationnels du SGQ;

§  Tient à jour le plan d’exploitation en consultation avec l’exploitant;

§  Obtient, d’un organisme d’agrément indépendant, le certificat d’agrément (de son organisme d’exploitation) et le conserve.

Représentant de la gestion de la qualité

§  Encadre et administre le SGQ, dont il a la responsabilité;

§  Présente des rapports à la direction.

Organisme d’exploitation

§  Personne ou entité à laquelle l’exploitant a confié l’exploitation, la gestion, l’entretien et, le cas échéant, la modification du réseau d’eau potable;

§  Prépare le plan d’exploitation et le fait approuver par l’exploitant.

 

Dans les lignes qui suivent est résumée l’information dont la direction doit prendre connaissance chaque année, conformément à la Norme de gestion de la qualité de l’eau potable (NGQEP) de l’Ontario.  L’examen porte sur toute l’année civile 2009 (la « période d’évaluation ») et, le cas échéant, sur les activités qui se poursuivent en 2010.  La direction a examiné la version détaillée des résultats comme l’exige la procédure systématique d’examen de la gestion du système de gestion de la qualité (SGQ) de l’eau potable.  L’examen annuel doit porter sur les 16 points suivants :

 

1.      Manquements à la réglementation;

2.      Cas de mauvaise qualité de l’eau;

3.      Cas de dépassement des seuils de contrôle critiques et mesures d’intervention;

4.      Efficacité du processus d’évaluation des risques;

5.      Résultats des vérifications (internes et externes);

6.      Résultats de l’évaluation ciblée des mesures d’intervention d’urgence;

7.      Performance opérationnelle;

8.      Approvisionnement en eau brute et qualité de l’eau potable : tendances;

9.      Mesures de suivi à la lumière des évaluations précédentes;

10.    État des mesures de gestion proposées entre les différents examens;

11.    Changements susceptibles d’influer sur le SGQ;

12.    Rétroaction des consommateurs – résumé;

13.    Ressources nécessaires au maintien du SGQ;

14.    Résultats de l’examen des infrastructures;

15.         Mise à jour, contenu et améliorations du plan d’exploitation;

16.         Condensé des suggestions du personnel.

 

Cet examen en 16 points couvre les six réseaux d’eau potable que possède et exploite la Ville d’Ottawa, à savoir : le réseau central (usines de purification de l’eau de Britannia et de l’île Lemieux et réseau central de distribution de l’eau) et les systèmes de puits de Carp, de Richmond-Kings Park, de Munster Hamlet, de Greely-Shadow Ridge et de Vars.

 

Examen de la gestion

 

a)  Manquements à la réglementation

 

i. Rapports d’inspection du ministère de l’Environnement : Tout le réseau de distribution de l’eau a été inspecté en 2009 ou au début de 2010 par le Ministère.  Aucun manquement à la réglementation n’a été signalé ni aucune recommandation sur les pratiques exemplaires formulée. Les inspecteurs ont attribué à chaque réseau la note de 100 % pour 2009; une réalisation digne d’éloges pour le personnel du réseau d’eau potable et les entrepreneurs partenaires.

 

ii. Dossier d’agrément des opérateurs : Le fonctionnement de tous les systèmes de distribution et de traitement de l’eau d’Ottawa a été en tout temps assuré par des opérateurs agréés.  Tant au chapitre de la gestion que de la documentation, il faut déployer de grands efforts pour former adéquatement les 170 opérateurs et s’assurer qu’ils conservent leur certificat d’agrément.  Le personnel continue de simplifier le processus de certification et de renouvellement et de produire de l’information à ce sujet. 

 

iii. Débit de l’eau : On ne rapporte aucune journée où le volume d’eau « brute » recueilli a excédé le volume maximal prescrit dans le libellé des permis de prélèvement d’eau.

 

iv. Dossier d’analyse de la qualité de l’eau : Le programme d’analyse de la qualité de l’eau de la Ville d’Ottawa est expressément conçu pour l’échantillonnage et l’analyse d’un volume supérieur à ce qu’exige la réglementation.  Tout était conforme à la réglementation ontarienne concernant l’analyse d’éléments microbiologiques, inorganiques et organiques, mis à part deux exceptions mineures relatives au système de puits de Vars : deux semaines où seulement six des sept tests requis visant à déceler des traces de chlore ont été effectués.  Dans le premier cas, il s’agissait du gel d’une bouche d’incendie.  Dans l’autre, ce sont des travaux de construction qui ont empêché l’accès à un point d’échantillonnage. Le programme d’échantillonnage sera encore consolidé.  On a d’ailleurs demandé au personnel de prévoir des points d’échantillonnage de réserve afin d’éviter que se répète ce genre d’incident.

 

v. Réglementation sur l’analyse de la teneur en plomb de l’eau potable du réseau public : Comme l’exige cette réglementation, on a analysé la concentration de plomb de l’eau potable de la Ville au premier trimestre de 2009 et de nouveau durant l’été. Selon l’analyse des concentrations au 90e centile, l’eau des six réseaux d’eau potable présente des concentrations en deçà du maximum autorisé de 10 μg/l (6,2 μg/l pour le réseau central et entre 1,4 et 1,7 μg/l pour les systèmes de puits).

 

vi. Ordonnances du ministère de l’Environnement : Il n’y avait aucune ordonnance du Ministère en vigueur en 2009.

 

vii. Ordonnances d’Environnement Canada : Il n’y avait aucune ordonnance d’Environnement Canada en vigueur en 2009.  La Ville a reçu une lettre d’avertissement en vertu de la Loi sur les pêches (par. 36(3)) à la suite d’un déversement d’hypochlorite de sodium (50 mg/l) dans la rivière des Outaouais à la hauteur de l’île Lemieux, survenu en décembre 2009 lors de la désinfection d’une conduite d’eau principale après des travaux d’entretien.  Pour éviter que cela ne se reproduise, on a revu les procédures opérationnelles normalisées et formé le personnel à ce sujet.

 

viii. Rapports annuels et sommaires : Le Règlement de l’Ontario 170/3 exige que l’exploitant et les opérateurs d’un réseau d’eau potable produisent des rapports annuels et des rapports sommaires pour chacun des réseaux.  Les sept rapports annuels de 2009 ont été réalisés dans les délais prescrits (date limite : 28 février 2010) et publiés sur le site Web de la Ville d’Ottawa la semaine suivante.  Quant aux rapports sommaires de 2009, ils ont été présentés au plus tard le 31 mars 2010 et, comme l’exige la réglementation, distribués aux membres du Conseil municipal. 

 

b)  Cas de mauvaise qualité de l’eau

 

Les règlements visant l’eau potable font mention de plusieurs « indicateurs d’une mauvaise qualité de l’eau », dont la présence entraîne l’obligation, de la part des responsables du réseau en cause, d’aviser immédiatement les autorités sanitaires et le ministère de l’Environnement, puis d’apporter les correctifs nécessaires.  En 2009, on a relevé 13 cas de mauvaise qualité de l’eau, soit le plus faible total jamais enregistré.  Cette amélioration est surtout attribuable aux changements opérationnels et, en partie, à la mise en place du SGQ de l’eau potable.

 

Lors de chacun de ces incidents, le personnel responsable a avisé sans attendre le Service de la santé publique d’Ottawa et le ministère de l’Environnement, respectant en cela la réglementation. Chaque fois, il a produit un rapport écrit et l’a remis au Ministère et au Service de la santé publique dans les 24 heures suivant l’avis verbal, et pris des mesures correctrices et recueilli de nouveaux échantillons afin de remédier à la situation.  Notons qu’aucun de ces incidents, selon les analyses effectuées, n’a posé de réels dangers pour la santé publique.

 

c)  Cas de dépassement des seuils de contrôle critiques et mesures d’intervention

 

L’évaluation globale des risques inhérents au SGQ de l’eau potable qui s’est terminée à la fin de 2008 a permis d’établir cinq points de contrôle critiques (PCC) pour la production de l’eau et trois PCC pour la distribution de l’eau.  On a ensuite fixé des seuils de contrôle critiques (SCC) à raison d’un pour chacun de ces PCC.  Les SCC, imposés par l’exploitant lui‑même, sont habituellement plus sévères que les normes du ministère de l’Environnement ou que les seuils exigés dans le libellé des permis municipaux d’eau potable.  Ces PCC et SCC permettent un dépistage particulièrement rigoureux des risques potentiels.  C’est l’un des avantages inhérents à la mise en place du SGQ de l’eau potable.

 

Les analyses signalent parfois un dépassement des SCC, ce qui ne signifie pas nécessairement qu’une eau impropre à la consommation a été acheminée aux résidents.  Néanmoins, tout cas de dépassement doit entraîner de promptes mesures correctrices de la part des opérateurs du système, qui doivent couper l’approvisionnement de toute eau suspecte.  Au total, on a rapporté 31 cas de dépassement des SCC en 2009 : 14 à l’usine de purification de Britannia et 17 à celle de l’île Lemieux; aucun cas, donc, concernant le système de distribution.

 

On remarque pour 2009 des améliorations substantielles quant au dépistage des dépassements de SCC et aux mesures correctrices à cet égard.  En effet, un groupe de travail technique – composé des gestionnaires de section, d’ingénieurs des opérations, d’ingénieurs de la qualité de l’eau, de superviseurs de la qualité de l’eau et de technologues de la qualité de l’eau des usines de Britannia et de l’île Lemieux ainsi que du coordonnateur du système de surveillance et de saisie des données (SCADA) – s’est réuni tous les deux mois afin d’examiner les cas de dépassement des SCC, d’en cerner les causes premières et de prendre des mesures correctrices.

 

d)  Efficacité du processus d’évaluation des risques

 

Les résultats de l’évaluation des risques de 2008 ont été soumis à un examen critique dans le cadre de l’évaluation de 2009 afin d’améliorer l’efficacité des PCC et des SCC comme outils opérationnels et de signaler les autres risques considérés importants pour assurer la salubrité de l’eau.  On a produit une liste révisée énumérant sept points de contrôle critiques (PCC) pour la production de l’eau et quatre PCC pour la distribution.  Des procédures opérationnelles normalisées sont actuellement élaborées en fonction des nouveaux PCC; on doit notamment fixer de nouveaux seuils de contrôle critiques (SCC).  La version finale de la liste des 11 PCC nouveaux ou révisés est parue durant le premier trimestre de 2010 (l’exposé des cas de dépassement des SCC présenté à l’alinéa c) repose sur l’ancienne liste des PCC établie selon l’évaluation des risques de 2008).

 

e)  Résultats des vérifications (internes et externes)

 

Pour respecter la Normes de gestion de la qualité de l’eau potable de l’Ontario, l’organisme d’exploitation doit procéder à une vérification interne au moins une fois par an.  De plus, dans le cadre du processus d’agrément des organismes d’exploitation d’un SGQ de l’eau potable, toute demande en ce sens doit être suivie d’une vérification effectuée par un organisme d’agrément externe. 

 

Vérification interne : Le rapport de vérification interne de 2009 fait état de progrès appréciables dans la mise en place du SGQ de l’eau potable.  On y note aussi que la plupart des problèmes de non‑conformité signalés en 2008 ont été corrigés.  Pour 2009, les principaux éléments non conformes concernaient : le contrôle des documents et des dossiers; les résultats de l’évaluation des risques et les mesures de suivi; et les compétences du personnel, notamment la connaissance générale du SGQ de l’eau potable.  Pour être tout à fait rectifiés, ces éléments exigent un effort soutenu et de longue haleine.  Les problèmes mineurs de non‑conformité, surtout d’ordre administratif, devraient être résolus d’ici la fin de 2010.

 

Vérification externe : La Ville d’Ottawa s’est vu accorder un certificat d’agrément portée limitée (NGQEP partielle) le 29 avril 2009 sur la foi d’une vérification documentaire de son plan d’exploitation (relatif au SGQ) effectuée par l’Office des normes générales du Canada[5] (ONGC).  La mise en place du SGQ s’est poursuivie jusqu’à la fin de 2009.  Nous avons déposé une demande d’agrément pleine portée (NGQEP intégrale) le 26 avril 2010.  La phase ultime du processus d’accréditation comprendra une vérification documentaire du plan d’exploitation révisé et une vérification sur le terrain de l’organisme d’exploitation, toujours par l’ONGC[6].

 

f)  Résultats de l’évaluation ciblée des mesures d’intervention d’urgence

 

Le 10 juin 2009 s’est tenu un exercice d’urgence auquel participaient les Services de gestion de l’eau potable, les Services à la clientèle et le Bureau de gestion des mesures d’urgence.  L’exercice, qui s’est avéré un succès, a mis en évidence les compétences générales du personnel et sa capacité d’intervenir en cas d’urgence.  On a aussi pu constater que les employés sont au fait du Système de gestion des incidents et connaissent à fond les procédures détaillées dans le plan d’intervention échelonné en cas d’incident (IERP) des Services de gestion de l’eau potable.

 

g)  Performance opérationnelle

 

Aux fins du suivi du rendement opérationnel, on a établi 21 indicateurs‑clés de rendement pour les catégories suivantes : services à la clientèle, distribution de l’eau, production de l’eau et qualité de l’eau.  Les différentes tendances de 2006 à 2009 ont été dégagées aux fins de l’examen de la gestion. Les lignes suivantes en présentent les faits saillants.

 

Indicateurs‑clés, services à la clientèle : La consommation d’eau potable domestique par personne a continué de diminuer en 2009.  On note une baisse constante de 9,2 % en quatre ans. Le nombre d’évaluations de la qualité de l’eau est resté le même que par les années précédentes.  Toutefois, le nombre d’analyses de la teneur en plomb pour les résidents a atteint des sommets, peu après la publication de brochures sur le Programme de remplacement des branchements en plomb (environ 30 000 brochures) en 2007 et de nouveau en 2009. 

 

Le délai moyen de traitement des plaintes n’a guère varié pour ce qui est des évaluations générales de la qualité de l’eau.  On tient compte du temps entre l’appel téléphonique où le problème est signalé et le moment où le client reçoit la version finale des résultats.  Pour les analyses du plomb toutefois, ce délai s’est énormément allongé en 2009, en raison de la forte demande en janvier et en février, peu après la parution des brochures sur le Programme : le personnel ne suffisait pas à traiter un si grand nombre de plaintes logées subitement, et il fallait attendre les chaleurs estivales pour procéder aux analyses dites « pessimistes ».

 

Indicateurs‑clés, distribution de l’eau : Ces indicateurs de rendement nous donnent une idée de l’efficacité et de l’efficience des programmes d’entretien correctif et préventif du système de distribution.  On note une diminution du nombre d’incidents touchant les consommateurs et des délais de résolution au cours des quatre années de l’évaluation. Cette tendance est corroborée par la baisse observée de l’indice de fuites de l’infrastructure.

 

Indicateurs‑clés, production de l’eau : Les objectifs de rendement pour la production de l’eau sont en voie d’être atteints.  En 2009, les usines de purification de l’eau de Britannia et de l’île Lemieux ont fait l’objet de plusieurs grands projets de modernisation.  Ces projets ont nécessité des ressources qui auraient pu être consacrées à l’entretien des éléments principaux du système.  Durant les prochaines années, l’accent sera mis sur l’élaboration et la mise en œuvre d’une véritable stratégie de gestion des biens dans les usines de purification et les installations éloignées, ce qui aidera à rationaliser à long terme des ressources de plus en plus précieuses, dans le cadre d’une stratégie de renouvellement et d’acquisition des biens axée sur la viabilité. 

 

Indicateurs‑clés, qualité de l’eau : On note à ce chapitre que la qualité de l’eau potable a toujours été excellente en 2009.  La note de 100 % attribuée pour l’analyse microbiologique témoigne de la constante efficacité des procédés de traitement des agents pathogènes.  Quant au 100 % obtenu pour l’analyse chimique, elle indique que les analyses ont toutes fait état d’une eau salubre selon les normes provinciales et fédérales. 

 

En 2009 a été communiqué un avis demandant de bouillir l’eau pendant un jour à des résidents approvisionnés par la station de Shadow Ridge, près de Greely (24 résidences).  Cette mesure préventive s’inscrivait dans le cadre d’un plan de réparation d’urgence du réseau hydraulique de la station, réparations durant lesquelles l’eau était distribuée à partir d’un camion‑citerne au moyen d’une pompe alimentant des boyaux de relais, la pompe et les boyaux ayant fait l’objet d’une désinfection dont les résultats d’analyse de salubrité en laboratoire étaient encore attendus. 

 

h) Approvisionnement en eau brute et qualité de l’eau potable : état des lieux

 

La rivière des Outaouais constitue une source renouvelable abondante pour les usines de purification de l’eau. L’évaluation de la qualité de l’eau brute de 2009 repose sur des analyses effectuées selon 420 paramètres.  Notre programme d’évaluation de l’eau brute va bien au‑delà des exigences du ministère de l’Environnement.  C’est probablement le programme le plus rigoureux du genre au Canada. 

 

L’évaluation indique que, dans l’ensemble, la composition de l’eau brute a varié selon le cycle normal.  L’eau n’a jamais présenté de problème pour le traitement.  Néanmoins, d’autres analyses sont prévues pour repérer les sources de contamination microbienne et établir l’étendue des zones à risque. Ces analyses porteront notamment sur les indicateurs bactériologiques comme les campylobacters, les cryptosporidiums et les giardias, ainsi qu’un ensemble présélectionné de produits pharmaceutiques à très faibles concentrations.

 


i)  Mesures de suivi à la lumière des évaluations précédentes

 

Les 68 mesures de suivi proposées dans la foulée du dernier examen de la gestion avaient été adoptées à 80 % à la fin du deuxième trimestre de 2010.  Certaines de ces mesures doivent être envisagées selon une perspective à long terme, mais on estime qu’elles auront toutes été mises en place au moment du prochain examen de la gestion, qui aura lieu en 2011.  Elles ont été classées par importance, et les diverses étapes menant à leur implantation sont consignées dans une feuille de calcul permettant de mesurer l’amélioration continue. 

 

Parmi les problèmes majeurs soulevés lors de l’examen de 2008 qui doivent encore faire l’objet d’un suivi, on note : i) la conformité aux règlements et l’élaboration de politiques concernant l’expiration des permis d’exploitation, ii) les problèmes de procédure se rapportant à la détection ou au signalement de problèmes liés à la qualité de l’eau traitée lorsqu’il y a dépassement des SCC ou résultats d’analyse insatisfaisants, et iii) la mise à jour des dessins de production. 

 

j) État des mesures de gestion proposées entre les examens

 

Aucune mesure de gestion additionnelle n’a été proposée depuis le dernier examen.

 

k) Changements susceptibles d’influer sur le SGQ

 

Les Services environnementaux sont actuellement au cœur de l’Initiative d’harmonisation stratégique, qui vise à restructurer ce nouveau service de la Ville d’Ottawa.  Cette restructuration sera perceptible dans la documentation du SGQ, puisque les changements aux noms des diverses directions et divisions devront y être apportés, tout comme les modifications organisationnelles touchant les centres de responsabilité dont fait état le plan d’exploitation du Système de gestion de la qualité de l’eau potable.  D’autres aspects du SGQ feront l’objet d’un examen attentif, afin que toute nouvelle donnée y figure correctement.  Cela dit, nous ne prévoyons pas de changements à l’extérieur du service, mais veillerons à ce que le SGQ en fasse état si besoin est. 

 

l) Rétroaction des consommateurs – résumé 

 

En 2009, la Ville d’Ottawa a reçu 18 309 questions de clients concernant la qualité de l’eau et sa quantité, lesquelles comprennent les appels au Centre d’appels 3-1-1 et au Centre d’information des clients sur l’eau et les eaux usées, les courriels à Info-Water@ottawa.ca et waterwise@ottawa.ca ainsi que les demandes d’inscription à divers programmes.  Nos préposés à l’information répondent aux questions sur la qualité de l’eau, procèdent à des entrevues avec les clients et lancent des demandes de services.  Si des représentants du service à la clientèle doivent se rendre chez le client afin d’analyser la situation, ils lui communiquent les résultats sitôt l’enquête terminée.  En 2009, les questions des clients portant sur la qualité de l’eau et sa quantité ont généré 2 508 demandes de services et 1 879 visites à domicile.

 

m) Ressources nécessaires au maintien du SGQ

 

Suivant les recommandations formulées par la direction dans la foulée de l’examen de la gestion de 2009, le budget de 2010 prévoit deux ÉTP additionnels.  Ces ressources sont affectées à la mise en œuvre du processus d’amélioration continue du système de gestion de la qualité de l’eau potable.  Ainsi, deux ingénieurs des opérations épauleront les gestionnaires de l’usine de traitement de l’eau.

 

Ces ressources supplémentaires sont indispensables au renouvellement des immobilisations et à la mise en place d’améliorations opérationnelles.  De 2005 à 2009, le taux de mise en œuvre des projets liés à la production d’eau oscillait entre 40 et 45 % des sommes prévues (comparaison entre les dépenses réelles et les autorisations budgétaires).  Pour combler les lacunes grandissantes en matière d’infrastructure et d’établissement des priorités dans le secteur des installations de production, un soutien technique additionnel, qui passe par la création de deux postes d’ingénieurs des opérations, est nécessaire.  Le taux de mise en œuvre des projets pourrait alors se situer entre 85 et 100 %. 

 

n) Résultats de l’examen des infrastructures

 

L’examen annuel des infrastructures assurant l’alimentation en eau potable répond à deux objectifs : i) cerner les nouveaux besoins en matière d’infrastructures d’eau potable découlant de la croissance et de l’optimisation du système, et ii) cerner les améliorations et les renouvellements de l’infrastructure existante nécessaires à l’optimisation de l’exploitation et de l’entretien. 

 

Infrastructures d’eau potable liées à la croissance

 

En 2009, le budget affecté aux projets de croissance de l’eau s’élevait à 35 millions de dollars, 91 % de cette somme étant destinée aux tuyaux d’amenée principale des zones de pression 1W et 2W (élargissement du service à Kanata : conception terminée en 2009, appel d’offres et construction en 2010).  Les autres projets concernent notamment les stations de pompage d’Ottawa-Sud et de Carlington Heights, l’entrée de la station de pompage de Barrhaven dans la zone de pression 3C et les principales conduites d’alimentation d’Orléans.  Aucun de ces autres projets n’a été lancé en 2009, si bien que la majorité du budget qui leur était consacré en 2009 est en fait dépensé en 2010.  Ces légers reports ne devraient avoir aucune incidence sur les niveaux de service actuels en matière de qualité et de quantité de l’eau.  Toutefois nombre de ces projets sont à la fois axés sur un désir de croissance et l’avantage pour les contribuables actuels (ATA).  On risque cependant de se heurter à des problèmes d’approvisionnement si on tarde trop à mettre en branle des projets importants présentant des ATA.

 

Le Service de l’urbanisme et de la gestion de la croissance est confronté à un défi de taille, celui de pourvoir aux postes vacants en embauchant des employés qui détiennent le savoir et les compétences techniques nécessaires.  D’ailleurs, une stratégie à long terme qui consisterait à investir dans la formation du personnel est actuellement à l’étude pour assurer la disponibilité d’employés qualifiés  On considère également, de concert avec les Ressources humaines, la possibilité d’implanter un programme de stage qui assurerait le maintien d’un bassin d’employés potentiels à la capacité technique éprouvée.

 

Infrastructures d’eau potable non liées à la croissance – Production d’eau

 

Le programme de renouvellement des infrastructures de production d’eau satisfait aux niveaux de service de base, puisque les deux usines exploitées (usines de purification de l’eau de Britannia et de l’île Lemieux) et les installations à distance qui lui sont liées ont été en mesure de répondre aux besoins d’eau de la Ville chaque année, et ce, sans qu’aucune de leurs composantes essentielles ne connaisse de ratés. On remarque que le taux de réinvestissement annuel de 2005 à 2009 (comparaison entre les autorisations budgétaires et le coût de remplacement estimé) ne s’élève en moyenne qu’à 1,4 % du coût de remplacement.  Ainsi, il s’avère tout à fait indispensable d’élaborer une stratégie officielle de gestion des biens qui permettra de statuer sur un taux de réinvestissement convenable.  En 2009, un programme de remise en état à long terme des instruments et commandes du SCADA, le système de surveillance et de saisie de données, a été lancé.  C’était une façon de reconnaître que les instruments faisant partie de l’infrastructure sont aussi des biens fondamentaux.  

 

En 2009, d’importants projets d’immobilisations comme les installations de gestion des déchets et l’expansion de la filtration à l’usine de l’île Lemieux ont continué à avoir une incidence sur les ressources à la disposition du personnel.  En effet, ils ont empêché les employés de mettre en place des mesures d’entretien préventif et correctif efficaces ou d’entreprendre des projets de renouvellement hautement prioritaires, si bien qu’on accuse des retards en matière d’entretien et que des investissements en capitaux ont été reportés.  En 2010, les projets ayant fait les frais de ces reports seront remis à l’avant-plan, et devront se concrétiser au cours des prochaines années.

 

Infrastructures d’eau potable non liées à la croissance – programme de remise en état des conduites d’eau principales

 

Au cours de la saison de construction 2009, la liste des projets de remise en état des conduites d’eau principales a été examinée à la lumière du programme d’immobilisations de 2009 approuvé par le Conseil. Les résultats de cette étude indiquent qu’au nombre des 72 projets prioritaires :

 

·         5 devaient se concrétiser en 2009;

·         14 devaient se concrétiser en 2010;

·         10 étaient prévus au budget et devaient se concrétiser entre 2011 et 2013;

·         43 sont reportés en raison d’aménagements préalables nécessaires (eau, égouts, routes, etc.); les réparations requises sont toutefois effectuées.

 

Les Services d’infrastructure continuent à raffiner les méthodes servant à élaborer les plans de gestion des biens faisant partie du réseau de distribution d’eau, et à mettre en place un cadre à long terme fondé sur les risques pour l’établissement de stratégies et de priorités en matière de remplacements et de réfections.  Une partie du processus d’amélioration continue consiste à procéder à une évaluation sur le terrain de l’état des conduites d’eau principales à grand diamètre et à adopter une approche de l’évaluation des priorités fondée sur le risque de manière à mieux pouvoir tenir compte des possibilités de défaillance et de leurs conséquences.

 

Infrastructures d’eau potable non liées à la croissance – programme d’améliorations opérationnelles au réseau de distribution d’eau 

 

Ce programme porte sur les exigences annuelles en matière d’entretien correctif du système de distribution d’eau existant, le but étant d’assurer le bon fonctionnement des diverses composantes du réseau.  De cette manière, il est possible d’offrir une eau potable de qualité dans l’ensemble du système et de préserver les infrastructures afin d’en prolonger la durée utile.  À cet effet, les travaux réalisés en 2009 étaient à peine inférieurs aux objectifs : les niveaux de dotation ont été revus de manière à garantir le succès de l’initiative, et le programme de réfection des petites infrastructures satisfait aux niveaux de services exigés.

 

o) Mise à jour, contenu et améliorations du plan d’exploitation

 

Depuis l’examen de la gestion de l’an dernier, deux modifications mineures ont été apportées au plan d’exploitation du Système de gestion de la qualité de l’eau potable.  Les deux versions ont rapidement été publiées sur Ozone (site Web interne du personnel), et des copies imprimées contrôlées ont été distribuées.  La version actuelle porte sur les conclusions de la vérification, de légers changements à l’approche en matière d’évaluation des risques, le suivi des cas de dépassement des seuils et la réorganisation municipale. Cette version a été soumise à l’Office des normes générales du Canada en avril 2010 en vue de l’obtention d’une accréditation pleine portée. 

 

p)  Condensé des suggestions du personnel

 

En dépit de progrès certains dans d’autres secteurs d’amélioration continue, on n’a pu à ce jour, en raison des ressources limitées et du temps qu’il faut consacrer à l’Initiative d’harmonisation stratégique, accorder aux suggestions du personnel toute l’attention qu’elles méritent.  Certaines d’entre elles exigent d’abord que d’autres actions soient posées (entre autres, réorganiser l’Initiative d’harmonisation stratégique, procéder à la prochaine évaluation des risques, achever la mise à jour du SCADA), alors que d’autres sont étroitement liées aux opérations et aux procédures d’exploitation uniformisées.  Il s’agit certes de propositions valides, mais leur mise en œuvre sera longue – en fait foi la liste qui nous a été fournie concernant les besoins prioritaires des exploitants en matière de formation, puisque l’ensemble de ces besoins ne pourra être comblé qu’au bout de plusieurs années.  Chose certaine, c’est dans le cadre du processus d’amélioration continue du Système de gestion de la qualité de l’eau potable que ces suggestions seront considérées.

 

 

RURAL IMPLICATIONS

 

There are no rural implications associated with any of the recommendations in this report.

 

 

CONSULTATION

 

Public consultation is not required.

 

 

COMMENTS BY THE WARD COUNCILLOR(S)

 

This is a City-wide report.

 

 

LEGAL/RISK MANAGEMENT IMPLICATIONS

 

There are no legal/risk management impediments to receiving this report.

 

 

CITY STRATEGIC PLAN

 

This report supports Planning and Environment Committee’s strategic priorities (ACS2009-ICS-DCM-0003) for Environmental Services to rebuild the brand and public trust.  It also confirms that the residents of the City of Ottawa continue to be supplied with reliable, high quality drinking water.

 

 

TECHNICAL IMPLICATIONS

 

Not applicable.

 

 

FINANCIAL IMPLICATIONS

 

This report has no financial implications.

 

 

SUPPORTING DOCUMENTATION

 

Document 1 – Organizational charts of the DWQMS management structure

 

 

DISPOSITION

 

That Committee and Council receive this report for information and to satisfy the regulatory requirement under the Safe Drinking Water Act.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


RÉPERCUSSIONS RURALES

 

Aucune des recommandations du présent rapport n’a de répercussions sur les zones rurales.

 

 

CONSULTATION

 

Aucune consultation publique n’est nécessaire.

 

 

COMMENTAIRES DES CONSEILLERS DE QUARTIER

 

Le rapport s'applique à l'échelle de la Ville 

 

 

RÉPERCUSSIONS JURIDIQUES OU TOUCHANT LA GESTION DU RISQUE

 

Il n’y a aucun obstacle juridique ou à la gestion des risques à la prise de connaissance du présent rapport.

 

 

PLAN STRATÉGIQUE DE LA VILLE

 

Le présent rapport appuie les priorités stratégiques du Comité de l’urbanisme et de l’environnement (ACS2009-ICS-DCM-0003), soit que les Services environnementaux se refassent une image de marque et obtiennent la confiance du public.  Il confirme également que la Ville d’Ottawa fournit à ses résidents une eau potable fiable et de bonne qualité.

 

 

INCIDENCES TECHNIQUES

 

S. O.

 

 

RÉPERCUSSIONS FINANCIÈRES

 

Le présent rapport n’a pas de répercussions financières.

 

 

DOCUMENTATION D’APPUI

 

Document 1 – Organigramme de la structure de gestion du Système de gestion de la qualité de l’eau potable.

 

 

SUITE À DONNER

 

Que le Comité et le Conseil reçoivent le présent rapport à titre d’information et se conforment aux exigences réglementaires de la Loi de 2002 sur la salubrité de l’eau potable.


Document 1

 

Corporate Top Management


 

 

 

Operational Top Management

 


 

 

 

Operating Authority

 



Document 1

 

Cadres supérieurs de la Ville

Nancy Schepers

Directrice municipale adjointe

Services d’infrastructure et de la viabilité des collectivités

 

 

 

 


 


Cadres supérieurs de l’exploitation

Dixon Weir

Directeur général

Services environnementaux

 
 

 

 


Organismes d’exploitation

Services environnementaux

 

Services stratégiques

et environnementaux

 

Gestion de l’entretien

 
 


 



[1] Interim accreditation is called “Limited Scope – Entire DWQMS” and is based on a desk top audit of the Operational Plan.  The final accreditation step, “Full Scope – Entire DWQMS”, is based on both a desk top audit and an on-site management system verification audit by the Canadian General Standards Board.

[2] L’agrément provisoire appelé « certificat d’agrément portée limitée (NGQEP partielle) » comprend une vérification documentaire du plan d’exploitation. L’agrément final, appelée « certificat d’agrément pleine portée (NGQEP intégrale) » comprend une vérification documentaire du plan d’exploitation ainsi qu'une vérification sur le terrain par l’Office des normes générales du Canada.  

[3] The Canadian General Standards Board is under contract to the Ontario Ministry of the Environment to administer the DWQMS accreditation program.

[4] Once the new level of accreditation is obtained, the City will be subject to annual surveillance audits and triennial on-site audits of the QMS by the accreditation body.

[5] Le ministère de l’Environnement de l’Ontario a confié par contrat à l’Office des normes générales du Canada le mandat d’administrer le programme d’agrément des organismes d’exploitation des systèmes de gestion de la qualité de l’eau potable.

[6] Après avoir obtenu son agrément pleine portée, la Ville devra se soumettre à des vérifications de surveillance annuelles et à des vérifications triennales sur le terrain, lesquelles seront effectuées par l’organisme d’agrément.