Council Member Inquiry/Motion Form

Demande de renseignements d’un membre du Conseil /Formulaire de motion

 

From/Exp. :

 

Councillor G. Bédard

Date :

 

24 February 2010

 

File/Dossier :

 

09-10

 

To/Dest. :

 

Deputy City Manager, Infrastructure Services and Community Sustainability

 

Subject/Objet :

 

Heritage Demolition by Neglect

Inquiry/Demande de renseignements

Motion

 

When will staff bring forward a report on the following recommendations from the Council-approved report dated April 22, 2009?

 

1. To develop heritage property standards by-law provisions to prescribe minimum standards for the maintenance of heritage attributes of properties designated under Parts IV and V of the Ontario Heritage Act;

 

2. To investigate means by which the maintenance of non-designated properties listed as having heritage interest may be required such that those properties are not destroyed through neglect;

 

3. To report back to Council by Fall 2009 outlining the proposed heritage property standards by-law provisions, a recommended enforcement protocol and the resource requirements for the implementation and enforcement of the new standards;

 

5. To investigate and report back to Council on a plan to acquire endangered designated heritage property where Council has deemed the preservation of the designated building to be of sufficient cultural heritage value to necessitate intervention, and on the requisite capital funding to enable the acquisition, rehabilitation and development of such properties.

 


Quand le personnel fera-t-il rapport sur les recommandations suivantes du le rapport approuvé par le Conseil en date du 22 avril 2009?

 

1.    élaborer des dispositions patrimoniales pour le règlement sur les normes de bien-fonds, visant à établir des normes minimales d’entretien des éléments patrimoniaux des propriétés désignées en vertu des parties IV et V de la Loi sur le patrimoine de l’Ontario;

 

2.    rechercher des moyens permettant d’exiger l’entretien des propriétés non désignées et inscrites comme ayant un intérêt patrimonial, afin d’éviter leur destruction par négligence;

3.    rendre compte au Conseil, d’ici à l’automne 2009, en décrivant les dispositions patrimoniales proposées pour le règlement sur les normes de bien-fonds, un protocole recommandé d’application de ces dispositions et les besoins en ressources pour la mise en œuvre et l’application des nouvelles normes;

 

5.  rechercher et de décrire au Conseil un plan d’acquisition de propriétés patrimoniales désignées et menacées, lorsque le Conseil a estimé que leur conservation serait d’une importance suffisante, au plan patrimonial et culturel, pour justifier une intervention, et déterminer et décrire au Conseil la mise de fonds requise pour permettre l’acquisition, la restauration et l’aménagement de ces propriétés.

March 22, 2010

 

Response/Réponse

 

To be listed on the Planning and Environment Committee Agenda of April 13 and the Council Agenda of April 28.

 

Staff of EPS’ By-law & Regulatory Services, in consultation with Building Code Services and Heritage Services, has been reviewing the Property Standards By-law with respect to potential amendments to provide for minimum standards for the maintenance of heritage attributes of properties designated under the relevant parts of the Ontario Heritage Act, and for the maintenance of non-designated properties listed as having heritage interest.  Staff will continue to conduct the by-law review over the course of 2010, which will include public and stakeholder (e.g. property owners) consultation.

 

Staff has also considered the various implications of such by-law amendments and it is evident that the implications are far-reaching.  That is, given the nature of the issue and the state of many of the properties that will be affected by any new by-law requirements, significant specialized enforcement resources and investment by property owners will be necessary to ensure that standards are met.  In fact, the cost to enforce such provisions could potentially exceed our ability to recover the costs for maintenance, in accordance with the Building Code Act.

 

In addition, staff of the Real Estate Partnerships and Development Office (REPDO) are reviewing the acquisition of endangered designated heritage property where Council has deemed the preservation of the designated building to be of sufficient cultural heritage value to necessitate intervention; as well as the required capital funding to enable the acquisition, rehabilitation and development of such properties.

 

A significant policy decision and financial commitment by Council may be necessary.  On that basis, these items are expected to go forward to the new Council early in 2011.

 

Le 22 mars 2010

 

Response/Réponse

 

À inscrire à l’ordre du jour de la réunion du 13 avril du Comité de l’urbanisme et de l’environnement et de la réunion du 28 avril du Conseil municipal.

 

Le personnel des services des règlements municipaux des SPU, en consultation avec les Services du code du bâtiment et les Services de patrimoine, a examiné les normes de bien-fonds relativement aux modifications potentielles afin d’établir des normes minimales d’entretien des éléments patrimoniaux des propriétés désignées en vertu des parties pertinentes de la Loi sur le patrimoine de l’Ontario et pour l’entretien des propriétés non désignées et inscrites comme ayant un intérêt patrimonial. Le personnel poursuivra l’examen des règlements au cours de 2010 ce qui devrait inclure des consultations auprès du public et des intervenants (p. ex., les propriétaires).

 

Le personnel a également examiné les diverses conséquences de telles modifications aux règlements et il est évident que ces conséquences ont une vaste portée. C’est-à-dire que, compte tenu de la nature du problème et de l’état d’un grand nombre de propriétés qui seront touchées par toutes nouvelles exigences réglementaires, il faudra consacrer des ressources importantes pour l’application et la mise en œuvre des normes; les propriétaires devront aussi investir pour s’y conformer. En fait, le coût de l’application de ces dispositions pourrait dépasser notre capacité de recouvrement des coûts pour l’entretien, conformément à la Loi sur le code du bâtiment.

 

De plus, le personnel du Bureau des partenariats et du développement en immobilier examine les possibilités d’acquisition de propriétés patrimoniales désignées et menacées, lorsque le Conseil a estimé que leur conservation serait d’une valeur patrimoniale et culturelle suffisante pour justifier une intervention, et détermine au Conseil la mise de fonds requise pour permettre l’acquisition, la restauration et l’aménagement de ces propriétés.

 

Le Conseil devra prendre une décision finale importante et s’engager financièrement à cet égard.  En fonction de ce qui est déterminé, ces points devraient être présentés au nouveau Conseil au début de 2011.