Transportation Committee

Comité des transports

 

Agenda 30 / Ordre du jour 30

 

Wednesday, 15 April 2009, 9:30 a.m.

le mercredi 15 avril 2009, 9 h 30

 

Champlain Room, 110 Laurier Avenue West

Salle Champlain, 110, avenue Laurier ouest

 

Committee Coordinator / Coordonnatrice du comité :

Rosemary Nelson, (613) 580-2424, ext. 21624 / Rosemary.Nelson@ottawa.ca

 

 

   Committee Members / Membres du comité :

   Chair / Présidente :  Councillor / Conseillère M. McRae

   Vice-Chair / Vice-présidente :  Councillor / Conseillère C. Leadman

   Councillors / Conseillers G. Bédard, R. Bloess, A. Cullen, C. Doucet,

   J. Legendre, D. Thompson, M. Wilkinson

 

 

DECLARATIONS OF INTEREST

DÉCLARATIONS D’INTÉRÊT

 

 

 

You can read this document on line at http://www.ottawa.ca

Simultaneous interpretation in both official languages is available for any specific agenda item by calling the committee information number at least 24 hours in advance of the meeting.

 

Ce document peut être consulté à

l’adresse électronique suivante: http://www.ottawa.ca

L’interprétation simultanée est offerte dans les deux langues officielles pour toute question à l’ordre du jour si la demande est faite au moins 24 heures à l’avance en téléphonant au service d’information du comité visé.



CONFIRMATION OF MINUTES /
Ratification dU PROCÈS-VERBaL

 

Minutes 29 – Wednesday, 4 March 2009

Procès-verbal 29 – mercredi, 4 mars 2009

 

COMMUNICATIONS

COMMUNICATIONS

 

Responses to Inquiries: / Réponses aux demandes de renseignements:

TRC 02-09

Enhanced Services re Snow Removal on Sidewalks / Amélioration des services : déblayage de la neige des trottoirs

 

 

 

 

 

POSTPONEMENTS AND DEFERRALS

REPORTS ET RENVOIS             

 

CITY OPERATIONS

OPÉRATIONS MUNICIPALES

 

PUBLIC WORKS

TRAVAUX PUBLICS

 

1.         PEDESTRIAN CROSSWALK AT THE INTERSECTION OF KING EDWARD AVENUE AND CATHCART STREET

            PASSAGE POUR PIÉTONS À L'INTERSECTION DE L'AVENUE KING EDWARD ET DE LA RUE CATHCART

ACS2008-PWS-TRF-0034                                                        RIDEAU-VANIER (12)              01

Deferred from the Transportation Committee meeting of 15 October 2008

Reporté de la réunion du 15 octobre 2008 du Comité des transports

 

That Council’s approval of the recommendations contained in Councillor Bédard’s Report ACS2007-CCS-TRC-002 that “a pedestrian operated traffic signal be installed at the intersection of King Edward Avenue and Cathcart Street, and that funds be allocated from the King Edward Capital Project” be rescinded.

 


 

Que l’approbation du Conseil relative aux recommandations présentées dans le rapport ACS2007-CCS-TRC-002 du conseiller Georges Bédard, qui stipule « qu’un feu de circulation déclenché par les piétons soit installé à l’intersection de l’avenue King Edward et de la rue Cathcart et que les fonds qui y seront alloués proviennent du Projet d’immobilisations de l’avenue King Edward », soit annulée.

 

CITY OPERATIONS

OPÉRATIONS MUNICIPALES

 

PUBLIC WORKS

TRAVAUX PUBLICS

 

2.         MUNICIPAL PARKING MANAGEMENT STRATEGY and governance review 31

STRATÉGIE MUNICIPALE DE GESTION DU STATIONNEMENT ET ANALYSE DE LA GOUVERNANCE                                                                                                                71

ACS2009- COS-PWS-0009                               City Wide / À l'échelle de la ville

 

That the Transportation Committee recommend that Council:

 

1.         Approve the City of Ottawa Municipal Parking Management Strategy, attached as Document 1, which includes the following elements:

a.         Parking Management Principles and Objectives

b.         Funding Model

c.         Parking Rate Setting Guideline

d.         Performance Measures

e.         Parking Function Accountabilities

2.         Approve the continuance of the internal Governance Model and adopt the Parking Stakeholder Consultation Group Terms of Reference, attached as Document 2.

3.         Approve the Standard Terms of Reference for Local Area Parking Studies, attached as Document 3.

4.         Subject to approval of recommendation 1 and 2, direct staff to carry out the Implementation Plan, attached as Document 4, which builds the foundation for the new Parking Management Program, and includes the following elements:

a.         Initiate a Local Area Parking Study for the By Ward Market in 2009

b.         Establish the Parking Stakeholders Consultation Group

c.         Amend the Tariff of Fees Bylaw to allow for a range of permitted parking rates

d.         Restate the 2009 Budget in accordance with the adopted funding model

e.         Undertake further Local Area Parking Studies in 2010

5.         Subject to the approval of recommendation 1 and 2, approve that $75,000 for parking studies to be undertaken in 2009 be added to the list of 2009 one-time operating needs to be funded from Works in Progress capital closures.

6.         Subject to the approval of recommendation 1, approve the establishment of a parking reserve fund with funds derived from parking fees and the sale of parking capital assets for parking related programs consistent with the Municipal Parking Management Strategy and enact a by-law to establish the reserve.

7.         Subject to the approval of Recommendation 1, approve:

a.         That the General Manager of Public Works and the Deputy City Manager of City Operations individually be delegated the authority to vary the on-street parking rates and the hours of parking by location provided that the variation of the rates is consistent with the Municipal Parking Management Strategy and is within the range approved by City Council as part of the annual budget and the local Ward Councillor, BIA, and Community Association concur;

b.         That the existing delegation of authority to vary off-street parking rates be expanded to permit staff to alter rates for alternative modes of transportation, such as motorcycles, scooters, and auto-share vehicles provided that the variation of the rates is consistent with the Municipal Parking Management Strategy and is within the range approved by City Council as part of the annual budget.

8.         Approve an annual grant of $5,000 to each BIA that has metered parking with budget funds being reallocated from the Parking Program advertising and promotion account to a Parking Program grant account.

 

 

Que le Comité des transports recommande que le Conseil :

 

1.         Approuve la Stratégie municipale de gestion du stationnement, ci-jointe (Document 1), qui comprend les éléments suivants :

a.         Principes et objectifs de la gestion du stationnement

b.         Modèle de financement

c.         Lignes directrices pour établir les tarifs

d.         Mesures du rendement

e.         Responsabilités des fonctions de stationnement

2.         Approuve le maintien du modèle de gouvernance interne et adopte le Cadre de référence du Groupe consultatif des intervenants sur le stationnement, ci-joint comme Document 2.

3.         Approuve le Cadre de référence général des Études sur le stationnement local, ci-joint comme Document 3.

4.         Sous réserve de l’approbation des recommandations 1 et 2, charge le personnel de réaliser le Plan de mise en œuvre, ci-joint (Document 4), qui pose les assises d’un nouveau Programme de gestion du stationnement et qui comprend les éléments suivants :

a.         Entreprendre une Étude sur le stationnement local au marché ByWard en 2009.

b.         Mettre sur pied le Groupe consultatif des intervenants sur le stationnement.

c.         Modifier la Réglementation sur les tarifs pour permettre une variation des tarifs de stationnement.

d.         Reformuler le budget de 2009 en fonction du modèle de financement adopté.

e.         Entreprendre d’autres études sur le stationnement local en 2010.

5.           Sous réserve de l’approbation des recommandations 1 et 2, approuve une allocation de 75 000 $ pour entreprendre des études sur le stationnement en 2009, à ajouter à la liste des besoins de fonctionnement ponctuels qui doivent être financés par la fermeture des immobilisations des travaux en cours.

6.           Sous réserve de l’approbation de la recommandation 1, approuve la mise sur pied d’un Fonds de réserve pour le stationnement tiré des frais de stationnement et de la vente d’immobilisations liées au stationnement pour les programmes qui s’y rapportent et qui sont compatibles avec la Stratégie municipale de gestion du stationnement et adopte un règlement pour mettre sur pied le Fonds de réserve.

7.         Sous réserve de l’approbation de la recommandation 1, approuve :

a.         Que le directeur général des Travaux publics et le directeur municipal adjoint des Opérations municipales fassent l’objet d’une délégation d’autorité individuelle qui les autorise à modifier les tarifs de stationnement dans la rue et les heures de stationnement par emplacement, à la condition que les modifications de tarifs restent dans les limites approuvées par le Conseil municipal dans le cadre du budget annuel et que le conseiller du quartier visé, la zone d’amélioration commerciale et l’association communautaire soient d’accord avec les modifications.

b.         Que la délégation d’autorité existante qui permet de modifier les tarifs de stationnement hors rue soit élargie afin de permettre au personnel de modifier les tarifs relatifs aux modes alternatifs de transport, dont les motos, scooters et véhicules automobiles partagés, à la condition que l’ajustement des tarifs soit conforme à la Stratégie municipale de gestion du stationnement et se situe à l’intérieur de la fourchette approuvée par le Conseil municipal dans le cadre du budget annuel.


8.         Approuve une subvention annuelle de 5000 $ versée à chaque zone d’amélioration commerciale où se trouvent des parcomètres à partir de fonds tirés du poste budgétaire de la publicité et de la promotion du Programme de stationnement et dirigés vers le poste de subvention du même programme.

 

3.         pay and display – Ottawa Option Procurement Process

            DISTRIBUTRICES DE BILLETS DE STATIONNEMENT - PROCESSUS D’ACHAT D’OPTION OTTAWA 

ACS2009- COS-PWS-0008                               City Wide / À l'échelle de la ville      116

 

That Transportation Committee recommend Council approve the attached Request for Submission which will serve as the basis for the next phase of the Ottawa Option procurement process.

 

 

Que le Comité sur les transports recommande au Conseil d’approuver que la Demande de soumission ci-jointe serve de point de départ à l’étape suivante du processus d’achat d’Option Ottawa.

 

 

4.         AIRPORT PARKWAY IN-SERVICE SAFETY REVIEW

            EXAMEN DE SÉCURITÉ EN SERVICE DE LA PROMENADE DE L’AÉROPORT

ACS2009- COS-PWS-0006                                                                                                            147

Gloucester-Southgate (10), River/Rivière (16), Capital/Capitale (17)

 

That Transportation Committee recommend that Council approve the implementation of the recommendations outlined in the report.

 

 

That Transportation Committee recommend that Council approve the implementation of the recommendations outlined in the report.

 

 


5.         bronson avenue IN-SERVICE road safety review

            examen interne de la sécurité routière sur l’avenue bronson

ACS2009-COS-PWS-0007                   River/Rivière (16), Capital/Capitale (17)            152

 

That Transportation Committee recommend and Council approve:

 

1.         That staff finalize the implementation of all low, medium and high cost strategies identified in the report;

 

2.         That the northbound curb lane on Bronson Avenue on the approach to the Colonel By Drive off-ramp be designated as right turn only;

 

3.         That the proposed roadway modification, as shown in Document 3, be constructed to physically prevent northbound motorists on Bronson Avenue in the curb lane on the approach to the Colonel By Drive off-ramp, from proceeding through this right-turn lane;

 

4.         That in 2009, staff undertake the preliminary design for an asphalt pathway, as shown in Document 5, on the west side of Bronson Avenue, between Colonel By Drive and Brewer Way, as outlined in this report; and,

 

5.         That the funding required to undertake the safety improvements for an asphalt pathway on the west side of Bronson Avenue, between Colonel By Drive and Brewer Way, be included for consideration in the draft 2010 budget.

 

 

Que le Comité des transports recommande, et que le Conseil approuve, ce qui suit :

 

1.         Que le personnel finalise la mise en œuvre de toutes les stratégies de coûts faibles, moyens et élevés désignées dans le rapport;

 

2.         Que la voie en bordure en direction nord de l’avenue Bronson, à l’approche de la bretelle de sortie de la promenade Colonel By, soit conçue comme une voie de virage à droite seulement;

 

3.         Que la modification du chemin proposée, comme le montre le document 3, soit aménagée de façon à interdire physiquement les automobilistes qui circulent en nord sur l’avenue Bronson à l’approche de la courbe menant à la bretelle de sortie vers la promenade Colonel-By de prendre la voie de tourne-à-droite;

 

4.         Que le personnel entreprenne en 2009 la conception préliminaire d’un sentier asphalté du côté ouest de l’avenue Bronson, entre la promenade Colonel-By et la voie Brewer, comme le montre le document 5, tel que mentionné dans le présent rapport;

 

5.         Que le financement nécessaire aux améliorations de la sécurité d’un sentier asphalté du côté ouest de l’avenue Bronson entre la promenade Colonel-By et la voie Brewer inclus afin d’être pris en compte dans les prévisions budgétaires de 2010.

 

 

COUNCILLORS’ ITEMS

ARTICLES DES CONSEILLERS

 

Councillor / Conseillère D. Holmes

 

6.         Waiver of the Signs on City Roads By-law to permit the temporary installation of wayfinding signs during preston street reconstruction

DÉROGATION AU Règlement CONCERNANT les enseignes sur les routes de la ville AFIN DE PERMETTRE L’INSTALLATION TEMPORAIRE de panneaux directionnels pendant les travaux de reconstruction de la rue preston

ACS2009-CCS-TRC-0004                                                                   SOMERSET (14)        164

 

That the Transportation Committee recommends that Council approve the waiver of Section 4 of By-law No. 2003-520, the Signs on City Roads By-law to permit the installation of a temporary wayfinding sign system during the reconstruction of Preston Street provided that:

a.         The sign system is comprised of “Business Listing” signs, placed along Rochester Street or other routes as agreed to by staff, and “Advanced Notice” signs placed in advance of the Preston Street construction area on Gladstone, Somerset W., Albert, Raymond and at Carling at Booth and Carling at Champagne,

b.         The signs be fabricated, installed, maintained and removed by the Preston Street B.I.A.;

c.         The signs shall only be placed during the reconstruction of Preston Street; and,

d.         In accordance with the City’s Tourism and Public Service Signs Policy the dimensions of the signs are no greater than 60cm in width and 90cm in height.

 

 

Que le Comité des transports recommande au Conseil d’approuver la dérogation à l’article 4 du Règlement no 2003-520, Règlement concernant les enseignes sur les routes de la Ville, afin de permettre l’installation temporaire de panneaux directionnels pendant les travaux de reconstruction de la rue Preston, sous réserve des dispositions suivantes :

a.         Le système se compose de panneaux de « liste d’entreprises », installés le long de la rue Rochester ou de toute autre rue avec la permission du personnel, et de panneaux « Annonce de travaux » placés avant le début de la zone de construction de la rue Preston, sur l’avenue Gladstone et les rues Somerset O., Albert et Raymond, de même qu’à l’angle de Carling et Booth et de Carling et Champagne;

b.         Les panneaux seront fabriqués, installés, entretenus et enlevés par la ZAC de la rue Preston;

c.         Les panneaux demeureront en place uniquement pendant la durée des travaux de reconstruction de la rue Preston;

d.         Conformément à la Politique sur la signalisation pour les lieux touristiques et les services publics, les panneaux ne dépasseront pas 60 cm de largeur et 90 cm de hauteur.

 

 

CITY MANAGER’S OFFICE

BUREAU DU DIRECTEUR MUNICIPAL

 

CITY CLERK’S BRANCH

DIRECTION DU GREFFIER MUNICIPAL

 

7.         sTATUS UPDATE - TRANSPORTATION committee INQUIRIES AND MOTIONs - for the period ending 31 MARCH 2009

RAPPORT DE SITUATION - DEMANDES DE RENSEIGNEMENTS ET MOTIONS DU COMITE DES TRANSPORTS POUR LA PÉRIODE SE TERMINANT LE 31 MARS 2009

acs2009-cmr-ccb-0020                               CITY WIDE / À L'ÉCHELLE DE LA VILLE          168

 

That the Transportation Committee receive this report for information.

 

 

Que le Comité des transports prenne connaissance de ce rapport.

 


INFORMATION PREVIOUSLY DISTRIBUTED

INFORMATION DISTRIBUÉE AUPARAVANT

 

A.        Advisory Committee Reserve Appointment – ROADS AND CYCLING ADVISORY COMMITTEE

Nomination d’un membre suppléant au Comité consultatif sur les ROUTES ET CYCLISME

ACS2009-CMR-CCB-0021-IPD                     CITY WIDE / À L'ÉCHELLE DE LA VILLE

 

 

NOTICES OF MOTION (FOR CONSIDERATION AT SUBSEQUENT MEETING)

AVIS DE MOTION (POUR EXAMEN LORS D’UNE RÉUNION SUBSÉQUENTE)

 

 

INQUIRIES

DEMANDES DE RENSEIGNEMENTS

 

 

OTHER BUSINESS

AUTRES QUESTIONS

 

 

ADJOURNMENT

LEVÉE DE LA SÉANCE

 

 

NEXT MEETING

PROCHAINE RÉUNION

 

6 May 2009

Le 6 mai 2009

 

Note:   1.   Due to the urgency of Items 2, 3 and 6, Council will be requested to consider these items at its meeting of 22 April 2009 in Transportation Committee Report 28.

2.   Other reports requiring Council consideration will be presented to Council on 13 May 2009 in Transportation Committee Report 28-A.

 

Nota :  1.   Compte tenu qu’il est urgent de traiter les articles 2, 3 et 6 on demandera au Conseil d’étudier ces articles, contenu dans le rapport no 28 du Comité des transports, lors de sa réunion du 22 avril 2009.

2.   Les autres rapports nécessitant un examen par le Conseil municipal devraient être présentés au Conseil le 13 mai 2009 dans le rapport no 28-A du Comité des transports.